Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 46 van 64 EersteEerste ... 36444546474856 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 451 t/m 460 van 637

Discussie: Custom pedaaltjes

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    heb de onderdelen nu binnen voor deze amber overdrive en heb nog 2 vragen.
    in en output jacks, beter geïsoleerde?
    Als je een metalen behuizing gebruikt (daar ga ik wel van uit) en je gebruikt ongeïsoleerde jacks, dan moet je oppassen dat je geen aardlus creëert door ze ook allebei naar het groundspoor op de print te verbinden.

Gebruik je geïsoleerde jacks en verbind je die allebei aan het groundspoor dan krijg je geen aardlus, maar vergeet dan niet vanaf 1 punt een aparte verbinding naar de behuizing te maken.

Kortom: zorg dat alles aan aarde zit, maar wel slechts via 1 weg en niet dubbel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    bij 2 Jfets (D1 - D2: 2N3819)die als een soort van diode worden gebruikt staat het volgende:
    drain & source connected

de twee betreffende pootjes in 1 soldeerpunt steken?
    Als dat past ja. En anders 1 pootje door de print aan het spoor en het andere pootje boven de print tegen de eerste aansolderen.

Succes
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht

Succes
    de voorpret is al geweldig.
    nu 3 pedaaltjes in voorbereiding, freekish blues Alpha drive, deze amber en een boosterje uit 11 onderdelen.
    alternatieve behuizingen gebruiken.
    1 boterfloot deksel voor het boostertje, tenminste als ik daar gaten in kan krijgen (is misschien RVS)
    2 een of andere metalen behuizing voor een alarminstallatie.

die laatste is dermate groot dat ik daar 2 schakelingen in kwijt kan maar ben er nog niet uit welke.
    eerst maar eens kijken of ik ze aan de praat krijg ;-)

Standaard

Die Alpha drive is toch een Joyo pedaaltje van een paar tientjes? Waarom zou je daar een clone van willen maken?
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

— Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

Senior Member

Standaard

Omdat het leuk en leerzaam is om te doen denk ik.

Als ik niks meer bouw omdat het in de winkel kant en klaar goedkoper is heb ik een hobby minder en kan ik veel gereedschap hier wel opruimen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Die Alpha drive is toch een Joyo pedaaltje van een paar tientjes? Waarom zou je daar een clone van willen maken?
    klopt, en volgens internet moet je een paar dingen weg of toevoegen dan heb je in principe de alpha drive.
    maar zoals plant zegt, de pret van de uitdaging dit te maken en het qua behuizing e.d je eigen draai te geven.
    maar dat is het aard van het beestje, tenminste bij mij.
    zou eerder een opknap gitaar kopen dan een nieuwe.
    (hoewel ik wel toe moet geven een delay van harley benton te hebben gekocht voor € 30)

Senior Member

Standaard

van mijn drie projectjes is de 11 delen booster geslaagd, doet het geweldig maar moet nog in een behuizing, maar dat is de volgende fase. (komt misschien wel bij de amber overdrive in)
    de amber overdrive is in die zin ook klaar, na een nog domme fout van mij toen ik zo gefocust was op de waarden van condensators ik in plaats van een elco een condensator op bepaalde plekken had gezet, gelukkig ontdekt en hersteld.

nu loop ik tegen volgend probleem aan.
    ik weet dat lange draden geen goed doen aan een schakeling, maar wil natuurlijk eerst controleren of 'i et doet' en dat doet hij.
    echter is het volume niveau lager dan die van de versterker zelf.
    dus clean via treu bypass is het volume hoger dan als ik het effect inschakel met volume vol open.

kan het zijn dat vervanger BF256 van de op Q4 4n5485 horende het probleem is?
    ik ga straks alles nog eens even goed nalopen.
    heb al wel met een minizaagje ervoor gezorgd dat er geen onbedoelde contacten zijn tussen de koperbanen

Senior Member

Standaard

er bleek ieder geval een potmeter stuk, de volume. morgen even veranderen en dan weer uit proberen

Senior Member

Standaard

En? Doet ie 't al?

Senior Member

Standaard

Ja en nee.
    Hij werkt nu, kwam erachter dat 1 potmeter niet helemaal goed werkte.
    maar blijven 2 problemen over
    1 als ik naar deze video luister geeft de amber een overstuurd randje en dat zit er bij mij niet in, er is direct al een redelijke fuzz/vervorming.
    https://youtu.be/pOxh7rgwvd4

2 als je zacht aanslaat wordt het geluid brokkelig, valt weg, alsof je een slecht contact hebt.
    bij een lage sustainwaarde via de potmeter wordt dit erger. bij meer sustain verdwijnt dit vreemde effect meer en meer.
    maar ook dan als je zacht aanslaatis is het net alsof het signaal wordt afgeknepen
    ook als je de sustain dicht draait hem je geen signaal meer, staat het effect eigenlijk uit.

met mesje en zaagje de ruimte tussen de koperbanen opgeschoond voor mogelijke onbedoelde contacten, aansluitingen gecontroleerd, net als de waarden van de componenten.
    ik denk dan of dat die sustain pot niet goed meer is, heb hem echter wel doorgemeten en die werkt.

en dit zou het schema moeten zijn.

de tone pot geeft wel veel variatie vindt ik dus er zit wel een leuk pedaaltje in naar mijn idee, maar zo is die niet bruikbaar

Senior Member

Standaard

Je zou even met een scoop en een sinus 1kHz signaal moeten tracen wat er na iedere trap gebeurt. Wat je beschrijft doet me denken aan een transistor waarvan pootjes verwisseld zijn of de schakeling oscilleert. Voedingsspanning niet goed ontkoppeld of al die lange draden langs elkaar.

Als je wel een multimeter hebt kun je misschien de DC spanningen op alle pootjes van T1, T2, T3 en Q6 t.o.v. ground meten en hier even posten. Als de DC instelling ergens al niet klopt is dat een aanwijzing.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten