Goed, om het spits af te bijten, het zal velen van jullie niet ontgaan zijn dat ik wel eens aan ampjes sleutel. Sterker nog, het is mijn dagelijkse job. Ik denk dat ik me na 40+ jaar trouwe dienst als reparatietech wel in de categorie servicemonteur mag indelen.

Zo hier het lastige geval van een Sessionette 75 welke me aardig wat hoofdbrekens bezorgde. Het ding had een aantal klachten waaronder ook een irritante als 50Hz klinkende ratel. Met de scoop ontdekken we waar de ellende vandaan komt. Het bovenste signaal op onderstaand scoopbeeld is de rimpel op de voeding welke een zaagtand van 100Hz zou moeten zijn maar ik meet er een van 50Hz, oops. Het onderste signaal is de uitgang waar een bromrimpel bovenop de normale ruis te zien is (scoop 2mSec/Div). Op de scoop zien we dus een zaagtand met een periodetijd van 20 mSec ofwel 50Hz en de deuk in de neergaande helling is natuurlijk ook een beetje vreemd.

De fout bleek in de voedingstrafo te zitten. De secondaire wikkeling heeft een centertap welke waarschijnlijk niet zuiver in het midden zit. De spanning tussen de wikkelingen bleek niet helemaal gelijk en deze fout moet dus van fabriek af in de amp hebben gezeten. Pas voor de volgende eigenaar was de klacht irritant genoeg om daar melding van te maken. De oplossing was een van de secondaire wikkelingen korter te maken of de andere wikkeling langer om de twee 180 graden in fase verdraaide spanningen gelijk te maken. Ik heb voor het laatste gekozen.

Nu zien we wel twee zaagtanden in 20mSec ofwel 100Hz (zie foto hieronder) en het signaal is vrij van brom, alleen de normale ruis is nu zichtbaar.

Een dergelijke fout zul je niet zo snel een tweede keer tegenkomen.