Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 55 van 75 EersteEerste ... 545535455565765 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 541 t/m 550 van 750
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    bolverzonken schroeven zien er ook een stuk beter uit. en dan zou ik waarschijnlijk kiezen voor kruiskop die schroeven met zaagsnede allemaal 1 kant op draaien is ook een optie.
    Je wil niet weten hoe moeilijk het is om messing schroeven te vinden die helemaal goed zijn. Ik kan alleen deze vinden. Ik wil ze wel allemaal van messing.
    Voordeel: alles kan er weer uit als ik ooit de 'goede' schroefjes vind.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickenbender Bekijk bericht
    Ik zie op de foto's dat de gaten niet vergenoeg verzonken zijn. De schroeven steken nog uit, dit is niet raadzaam.
    Ik zou als ik jouw was nog wat dieper verzinken zodat je je handen niet opgehaald aan de scherpe randen van de schroeven.
    Gebruik om te verzinken een scherpe verzinkboor en geen grotere boor, zet je body goed vast, smeer met spiritus en gebruik een standaardboormachine. Alleen dan lukt het om mooie ronde verzonken gaten te krijgen.
    Keep up the good work, mijn ervaring is de laatste loodjes wegen het zwaarst (afwerking).
    Daar hebben ze hierheen club voor opgericht.
    Zie boven. Sommige schroefjes worden nog verzonken, voor andere (jack plate bijvoorbeeld) zoek ik nog goede schroefjes.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 16 april 2016 om 14:05

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickenbender Bekijk bericht
    Keep up the good work, mijn ervaring is de laatste loodjes wegen het zwaarst (afwerking).
    Daar hebben ze hierheen club voor opgericht.
    De afwerking is idd lastig. Het is allemaal niet perfect en helemaal recht, maar dat gaat wel passen bij de rat look.

Het plaatje voor de snaarbusjes:

De neckpocket. Dat was lastig lassen, want het hout vloog in de fik. Ook hier zitten wat gaatjes, maar ik durf er niet meer veel aan te lassen.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 16 april 2016 om 22:52

Senior Member

Standaard

Mooi man! Maar er zitten inderdaad nog behoorlijke krassen in, ik zou eerst even een proefplaatje maken met vergelijkbare krassen en dat polijsten om te checken hoe dat er uit komt te zien.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Maar goed, je kunt er uren over lullen op gitaarfora

Senior Member

Standaard

Ik heb de hals er op gezet.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 16 april 2016 om 19:11

Senior Member

Standaard

The Tele Sisters !

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 16 april 2016 om 21:41

Senior Member

Standaard

De eerste 'echte' proef met het aanbrengen van de patina. Ik doe dat ongeveer zoals in deze link wordt beschreven: http://www.instructables.com/id/Prod...nd-Steel-Safe/

Ik heb een stalen strip van 30 cm op ongeveer dezelfde manier behandeld als het staal van de gitaar: met haakse slijper, schuurschijf en polijstschijf. Ik heb hier nog 12 van die strips liggen, dus ik kan nog even vooruit.

Daarna heb ik het staal vetvrij gemaakt met wasbenzine.

Toen heb ik met een plantenspuit en alleen azijn het metaal in een paar lagen 'geëtst'. De linkerkant van de strip staal op de foto's hieronder is 'behandeld'; aan de rechterkant heb ik er zo weinig mogelijk mee gedaan. Dit om uiteindelijk het Rustburst effect te krijgen.

Geëtst (voorbehandeld zeg maar) met azijn:

De eerste laag 'spray' met een oplossing van 10 ml azijn, 10 ml waterstofperoxide 3%, en een snuf zout:

Waarschijnlijk was deze laag veel te dik en nat; er moet zuurstof bij kunnen om het staal te laten oxideren.

De tweede, dunnere laag van de oplossing. Een dunne spraylaag gaat meteen roesten ! Na een paar seconden al dit resultaat:

Een keer of vier opnieuw bespoten, steeds als de vorige laag enigszins droog was:

Dit is precies wat ik zoek. Prachtige roest-patina die overvloeit in blank staal.

Om het proces te stoppen heb ik de strook toen onder stromend water afgespoeld. Daarmee verdween jammer genoeg meteen de hele roestlaag weer. Ik heb de strook (met een stuk van het geperforeerde staal) nu weer één keer ingespoten met de oplossing, en ik laat hem nu gewoon eens tot morgen liggen. Ik moet dus een manier vinden om de roestlaag te 'fixeren'; ik hoop dat de factor 'tijd' dat gaat regelen. Verder moet ik zorgen dat er genoeg van de oplossing in de plantenspuit zit; op de foto hieronder heb ik het staal met de laatste druppels ingespoten, maar dan krijg je geen mooie nevel. Wel een ander, en óók fraai effect, trouwens. Ik kan nog lekker experimenteren dus.

NB: DOE DIT BUITEN EN KIJK UIT MET WAT JE DOET ! WATERSTOFPEROXIDE EN AZIJN ZIJN GEEN FIJNE GOEDJES DIE UIT DE PLANTENSPUIT KOMEN ! DIE WIL JE ECHT NIET IN JE OGEN, IN JE LONGEN OF OP JE HUID !

De plantenspuit heb ik goed gespoeld met water, en de kop ook goed met water doorgespoeld. Er zit een ijzeren veertje in, dat natuurlijk door de oplossing ook gaat roesten als je die er niet uit spoelt.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 april 2016 om 22:43

Senior Member

Standaard

knap resultaat;
    je ziet, onbeschermd ijzer neemt direct een kleurtje aan !
    de roest moet de tijd krijgen om een beetje in te werken, want dit is nog maar vliegroest.
    gewoon vrijlaten aan de lucht, en de elementen doen de rest

Senior Member

Standaard

Vandaag heb ik ook nog het stukje van de rand dat was doorgeslepen even dichtgelast en bijgewerkt. Half uurtje werk.

Voor:

Gelast:

Bijgewerkt (las weggesslepen, bijgeschuurd en gepolijst):
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 april 2016 om 18:20

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    knap resultaat;
    je ziet, onbeschermd ijzer neemt direct een kleurtje aan !
    de roest moet de tijd krijgen om een beetje in te werken, want dit is nog maar vliegroest.
    gewoon vrijlaten aan de lucht, en de elementen doen de rest
    Ik vind het ook supergaaf ! Dit is precies zoals ik het wil hebben. En je ziet het gewoon in een paar tellen voor je ogen roesten. Dat is heel spectaculair om te doen !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 april 2016 om 16:46

Senior Member

Standaard

F#ck. KAK. Next problem:

Ik ben bang dat de neck niet helemaal recht zit. Ik zit er nou al een paar dagen naar te kijken ... Ik heb hem met twee snaren goed recht gesteld, dacht ik, en de schroeven steeds om en om aangedraaid, maar ik vrees dat de hals toch iets is gaan wringen bij het aandraaien van de neckschroeven. Misschien had ik de gaten iets ruimer moeten voorboren. Ik weet nog niet helemaal zeker of hij niet recht zit, en als het zo is scheelt het bijna niks ... Ik zal deze week eens een goed topkammetje maken, en er een hele set snaren op leggen. En morgen een foto posten, zodat jullie even mee kunnen kijken ...

Anders: gaten in de hals (6 mm ?) uitboren en er deuvels in lijmen, en dan nieuwe gaten boren ? Of zijn er handigere en betere manieren ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 april 2016 om 21:12

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten