Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 750

Threaded View

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    schuren :

1/ scotch + velcro = afbraamschijven : op een gewone haakse slijper met weinig druk werken !
    2/ schuren tot de perfectie : dan is een excentrische polijstmachine de beste keuze.
    maar zoals Thiez al suggereerde : vraag blijft of de laatste glimp van een kras eruit moet als je daarna gaat patineren ?
    Op de plaatsen waar het oppervlak aangetast/ onderbroken is, zal het zuur anders inwerken dan op een egaal oppervlak;
    om wat ritme in de afwerking te krijgen is een beschadigde ondergrond misschien geen slechte zaak.
    Het gaat me ook een beetje om het oefenen en het opdoen van ervaring, in dit geval met polijsten tot een mooi glad oppervlak. Het is in mijn achterhoofd ook nog ergens een optie om de gitaar 'shiny' te laten als dat heel mooi uitpakt, hoewel dan het hele idee van de Rustkaster op de helling gaat. Maar misschien is die 'shiny' look iets voor een volgend project. Alles wat ik kan leren is mooi meegenomen. Deze gitaar is ook een 'leerproject' zeg maar. En dan overdrijf ik soms misschien in wat ik er allemaal mee doe !

Je tip (en die van Thiez) over een ruw oppervlak en de werking van de patina is weer heel waardevol: ik ga daarvoor binnenkort eens wat proefplaatjes proberen. Ik ga dan ook experimenteren met verschillende zuren en verhoudingen. Ik denk nu aan azijn, zout en een klein beetje zoutzuur: ik zou verschillende mengsels kunnen maken (bv. 100 ml azijn, een eetlepel zout en 5 ml zoutzuur of zo) en die op verschillende stalen oppervlakken kunnen proberen. Bijvoorbeeld glad gepolijst en opgeschuurd.

Ik ga vandaag of morgen eens langs een ijzerwaren en gereedschapswinkel hier in Nijmegen (Neervelta). Ik zoek ook nog verzonken blindklinkmoeren M3; die zijn online alleen in grote aantallen (500 stuks of zo) te vinden. Ik hoop dat ik er daar een paar kan kopen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    de stemming : geen mening : ik zie in de drie opties mogelijkheden;
    chroom : stevig contrast
    koper : contrast
    gebeitst : zal de details subtiel onderscheiden t.o.v. roestpatina
    Ik heb toch alles in chroom besteld. Maar dank voor jullie input !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 april 2016 om 21:00

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten