Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 45 van 75 EersteEerste ... 35434445464755 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 441 t/m 450 van 750
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ik kijk nog even aan of ik het storend vind, anders ruim ik de gaten en las ik er een plaatje op met uitgelijnde gaten. Dat moet ik wel eerst in een mockup proberen, om te kijken of de snaren er dan nog fatsoenlijk doorheen kunnen.
    Ik denk dat je dit moet zien als een heel mooi leerproject met best een goed resultaat. en bij een volgend project heb je gelleerd van wat hier (nog) beter kan. En voor de gaatjes boren ik denk dat je vooraf een mal/sjabloon maken in een dikker stukje materiaal en dat er op leggen. uit de hand 6 gaten op gelijke afstand en met gelijke tussen afstand boren lijkt me iets voor van Gerwen of Barneveld. Al raken die ook niet altijd de roos.

Het is gewoon knap dat je met beperkte middelen tot dit resultaat komt. en ik denk ook dat sommige slordigheidjes komen door je enthousiasme niet te willen wachten en het nu te willen doen om resultaat te krijgen.

Succes weer

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Ik denk dat je dit moet zien als een heel mooi leerproject met best een goed resultaat. en bij een volgend project heb je gelleerd van wat hier (nog) beter kan. En voor de gaatjes boren ik denk dat je vooraf een mal/sjabloon maken in een dikker stukje materiaal en dat er op leggen. uit de hand 6 gaten op gelijke afstand en met gelijke tussen afstand boren lijkt me iets voor van Gerwen of Barneveld. Al raken die ook niet altijd de roos.

Het is gewoon knap dat je met beperkte middelen tot dit resultaat komt. en ik denk ook dat sommige slordigheidjes komen door je enthousiasme niet te willen wachten en het nu te willen doen om resultaat te krijgen.

Succes weer
    Klopt weer allemaal ! Alles staat of valt bij goed gereedschap, en kennis van zaken. Op de lascursus is dat allemaal aanwezig (uitstekende instructie, veel machines en gereedschap), maar hier thuis niet. Een boorstandaard had bijvoorbeeld al veel gescheeld ! Ik heb al echt veel geleerd, en ik vind zelf het resultaat voorlopig heel gaaf. En ik kom steeds voor positieve (het lage gewicht) en negatieve (de scheve gaatjes) verrassingen te staan.

Ik doe ook veel thuis, want de tijd die ik heb tijdens de lascursus is beperkt. Ik kan er nog twee avonden heen, en dan moet al het laswerk en de afwerking (schroefgaten tappen, output jack gat en plaatje maken etc.) klaar zijn. Ik moet mijn tijd in de cursus dus goed plannen. De afwerking (slijpen, schuren en polijsten, en dan patina maken en afwerken van de body, en dan de assemblage en afstelling van de hele gitaar, doe ik daarna thuis.

Ik moet ook steeds oplossingen verzinnen voor dingen die ik tegenkom, bijvoorbeeld die gaatjes nu. En daar leer ik ook weer van. Ik begin te geloven dat het allemaal goed komt !

En: zelf bouwen is verslavend. Ik heb nu al ideeën voor een tweede gitaar. Daarvoor kan ik het boven- en onderblad met een waterjet uit laten snijden, en ik kan er van maken wat ik wil. Zelfs een geïntegreerd perforatie-patroon, of een uitgesneden logo. In mijn vrije uurtjes zit ik me te verdiepen in een AutoCAD programma waarmee ik een ontwerp maak dat een waterjet uit kan snijden. Ook leuk ! Ik zal binnenkort eens een probeersel laten zien.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 april 2016 om 14:37

Senior Member

Standaard

Even een snel testje. Ik heb vanuit de gaten in de brug een malletje van hout gemaakt en daarmee (nog steeds uit de hand) een proefplaatje gemaakt met nieuwe gaatjes voor de snaarbusjes. Dat oogt al een stuk beter. Ik ga er dus een nieuw plaatje overheen maken. Dat kan ik er op lassen, of gewoon lijmen.

De 'foute' gaten wijken niet super veel af, dus als ik die gaten in de body iets ruimer uitboor dan komt het goed. En ik zal bij het definitieve plaatje een boorstandaard gebruiken !

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 april 2016 om 15:50

Senior Member

Standaard

Ik heb het staal rond de neckpocket bijgeslepen. Het staal dat nu nog van de body 'wijkt' wordt er tijdens het vastlassen nog naar toe geklemd. Er hoeft dus alleen nog maar een rechthoekig plaatje op de 'kop' van de neckpocket.

Verder heb ik net de gaten voor de hals door de body heen geboord. Die zitten wél recht. Ik denk dat ik er geen neckplate op zet. Die heeft geen functie meer, omdat het hele onderblad eigenlijk de neckplate is. Een neckplate op een houten body moet voorkomen dat de schroeven zich steeds dieper in het hout 'bijten'; dat hoeft bij mij dus niet. Wat vinden jullie ? Neckplate ja of nee ?

(... en die lelijke las wordt natuurlijk nog hersteld !)

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 april 2016 om 15:52

Standaard

Mooi project dit. Volg het met ontzag en verbazing.
    Ben benieuwd naar het eindresultaat en het geluid van de gitaar.

Succes, lefgozer. (want lef heb je)
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest01 Bekijk bericht
    Mooi project dit. Volg het met ontzag en verbazing.
    Ben benieuwd naar het eindresultaat en het geluid van de gitaar.

Succes, lefgozer. (want lef heb je)
    Haha, bedankt ! No guts, no glory !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 april 2016 om 15:54

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Even een snel testje. Ik heb vanuit de gaten in de brug een malletje van hout gemaakt en daarmee (nog steeds uit de hand) een proefplaatje gemaakt met nieuwe gaatjes voor de snaarbusjes. Dat oogt al een stuk beter. Ik ga er dus een nieuw plaatje overheen maken. Dat kan ik er op lassen, of gewoon lijmen.

De 'foute' gaten wijken niet super veel af, dus als ik die gaten in de body iets ruimer uitboor dan komt het goed. En ik zal bij het definitieve plaatje een boorstandaard gebruiken !

Opmerkelijk dat ook de gaten op het plaatje niet rond lijken en de afstand onderling is ook nog niet gelijk. Ik zou denk eerst eens gaan voor een nieuw setje goede boren en dan dat de centerpunten allemaal in lijn staan. gaatje voor boren met een centerboor en dan de juiste maat boor. Is lastig weet ik. en zeker zonder standaard.

Senior Member

Standaard

In een plaat die dunner is dan de hoogte van de snijdende kop van je boor, de "V" dus, of de schouder, kan je nooit een rond gat boren omdat de boor niet gecenterd blijft; de punt is al aan het zwerven terwijl het gat nog niet volledig gevormd is; in het extreem geval eindig je met een vlindervormig gat in een plaat die tegen de boorkop knalt ... een "truc" : de plaat vastklemmen op hardhout en voorboren met een zeer kleine boor; traag boren en smeren doen ook wonderen. Maar hier zit alles achter de ferrules, dus geen nood. Vastzetten met 4 tikken, of een beetje lijm en 't blijft op z'n plaats zitten.
    'k Zou er geen neckplate opzetten, enkel de bouten/vijzen/schroeven (half)verzinken.
    en ik sluit af met het onbestaand icoon met het duimpje omhoog

Senior Member

Standaard

Tja, zelfs een gat boren is lastig dus ...

Ik heb maar eens een boorstandaard besteld, en een blindklinkmoertang voor M3 met een setje blindklinkmoeren van M3 tm M6. De tang op de laswerkplaats heeft minimaal M5. Ze waren allebei goedkoop. Normaal geef ik liever wat meer geld uit voor goed gereedschap, maar het goudpotje voor de gitaar is al een tijd helemaal leeg.

Verder heb ik dus eens zitten werken met een (gratis) CAD programma: QCAD heet dat. Ik begin een beetje door te krijgen hoe dat werkt. Hier een afbeelding van mijn eerste pogingen: een .DWG bestand van het bovenblad dat ik heb gemaakt. Daarin kloppen de maten ! Dat was het meeste gedonder, om die op schaal te krijgen. Ik heb eerst een template (.JPG) met reaConverter omgezet in een .DWG bestand, en dat heb ik helemaal aangepast. Daarna heb ik er de sterretjes in gezet. Ik heb de achterkant ook al gemaakt.

Is zo'n bestand nou voldoende om aan te leveren voor een waterjet-bedrijf ? Wie het 'lege' bestand van de body wil hebben (zonder sterretjes dus) mag me PB'en.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 april 2016 om 23:15

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    In een plaat die dunner is dan de hoogte van de snijdende kop van je boor, de "V" dus, of de schouder, kan je nooit een rond gat boren omdat de boor niet gecenterd blijft; de punt is al aan het zwerven terwijl het gat nog niet volledig gevormd is; in het extreem geval eindig je met een vlindervormig gat in een plaat die tegen de boorkop knalt ... een "truc" : de plaat vastklemmen op hardhout en voorboren met een zeer kleine boor; traag boren en smeren doen ook wonderen. Maar hier zit alles achter de ferrules, dus geen nood. Vastzetten met 4 tikken, of een beetje lijm en 't blijft op z'n plaats zitten.
    'k Zou er geen neckplate opzetten, enkel de bouten/vijzen/schroeven (half)verzinken.
    en ik sluit af met het onbestaand icoon met het duimpje omhoog
    Als je een dikker materiaal met voor geboorde gaten boven op de dunne plaat klemt, dan worden de gaten mooi rond want dan hapt de boor niet, of een centreerboor gebruiken van de juiste maat is ook een optie.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten