Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 12 EersteEerste ... 9101112 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 118
    Senior Member

Standaard

Ik vandaag lekker wat meters kunnen maken! Ik ben begonnen met het lijmen van de sidedots, maar uiteindelijk ook maar gewoon de hals gefret en de neckpocket gefreesd. Dit laatste is nog niet af, maar de body en neck hebben vandaag voor het eerst kennis gemaakt Ik moet tzt even een goede beitel aanschaffen om de rest van de neckpocket af te maken en de diepte is ook nog niet goed, maar vooralsnog ben ik heel tevreden met de passing! Ook moeten de frets nog gevlakt en gecrownd worden.

Heeft iemand tips om de diepte van de neckpocket te bepalen voor een gitaar met een non-recessed Floyd? Of is het beter om de hals er onder een hoek in te zetten door de hals te shimmen of de pocket onder een hoek te frezen?

Omdat jullie zo van plaatjes houden:

Tips en op- of aanmerkingen zijn uiteraard welkom!
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Meet de hoogte van de tremolo. Bij een neck pocket van 0 graden, moet de hals minstens even hoog uitsteken als dat de trem hoog is (plus fretdraad dikte).

Althans... Zo zou ik t doen

Senior Member

Standaard

Dus de bovenkant van de zadels moet gelijk liggen met de bovenkant van de frets?

Senior Member

Standaard

Ietsjes hoger. Maar de topkam komt onder spanning ook wat omhoog.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Hmm, lastig hoor. Eigenlijk moet de brug er dus eerst in om de pocketdiepte te bepalen, maar dat moet gewoon in één keer goed... En aangezien ik geen technische tekeningen van mijn Floyd heb, en de brugzadels niet in lijn liggen met de posts... Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Vanmiddag heb ik de frets gevlakt en de uiteinden onder een hoek van 45 graden geschuurd. Nu nog even een crownvijl regelen en dan is het fretwerk klaar. Ook heb ik de neckpocket bijgewerkt, het is nog steeds niet perfect maar we zijn een stuk dichter in de buurt dan gisteren

Deze spreekt voor zich lijkt mij...

Passing van de hals in de pocket. De foto is onder TL-licht genomen, daarom lijkt het hout nogal grauw.

Ze blijft in ieder geval hangen!

En even een mockup met de brug! Me like
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

Senior Member

Standaard

Je hebt toch een bodymal? Leg daar de Floyd op met het blok door het gat en zet je hals in de mal in de neckpocket. Nu kan je schuiven met de hoogte en kijken hoe ver de hals onder uit de mal steekt.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Als je de hals onder een hoek wilt plaatsen kun je het het beste even uittekenen zou ik zeggen.
    Blijft de hals parallel aan de body kun je redelijk eenvoudig meten. Brughoogte (in laagste stand) zou gelijk of iets hoger moeten liggen dan het niveau van de bovenkant van de frets zoals Orpheo opmerkt

Senior Member

Standaard

Tabula, ik heb wel een (zelfgemaakte) bodymal maar daar zit geen Floyd cavity in... En voor de neckpocket heb ik een aparte mal. Ik denk inderdaad dat ik het maar moet gaan uittekenen...

Senior Member

Standaard

Ik bedacht me gisteravond opeens dat ik een tijd terug precies dezelfde Floyd in m'n Ibanez heb gezet. Recessed weliswaar, maar met wat vergelijk-, meet- en rekenwerk kan ik vast wel achterhalen hoe diep de neckpocket moet worden (:

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerard1793 Bekijk bericht
    Ik bedacht me gisteravond opeens dat ik een tijd terug precies dezelfde Floyd in m'n Ibanez heb gezet. Recessed weliswaar, maar met wat vergelijk-, meet- en rekenwerk kan ik vast wel achterhalen hoe diep de neckpocket moet worden (:
    In de blauwe Ibanez die je van mij hebt gekocht bedoel je ? In dat geval geen slechte upgrade voor dat beestje!
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten