Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 69

Discussie: Zelfbouw Les Paul

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard Zelfbouw Les Paul

    Goeiedag,

    Na dat SG-bouwpakketje heeft het bouwvirus toegeslagen...
    Ik ben inmiddels begonnen met een Les Paul. De bedoeling is dat het een set-neck wordt, met creme-binding en plastic, zwarte lak en goudkleurige hardware, a la de Black Beauty.

    Ik heb van een kennis met timmerbedrijf wat blokken meranti gekregen, bij gebrek aan het geld voor mahonie. De bodyhelften zijn inmiddels aan elkaar gelijmd, maar dat is nog niet klaar aangezien er nog wat stukjes bij aan geplakt moeten worden, en ik ben bezig met een freesmal voor de body.

    De bedoeling is niet dat ze volgende week al af is, maar het moet ook geen jaarproject worden.

    Foto's zal ik hier tzt posten.

    Groeten Gerard
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Goede meranti is best wel bruikbaar. Ik denk dat het onder gitaarbouwers een hoge mate van "kozijn-gevoel" heeft net als eiken een "bijzettafeltje" aura heeft.

    Het wordt ook wel "poor man's mahogany" genoemd. (da's niet denigrerend bedoeld!)
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Ik ben net bezig met een meranti body voor een telecaster. Het is in mijn geval een mooi stuk hout en goed stabiel. Volgens mij is het voornaamste probleem met (bouwmarkt) meranti dat het nog wel eens te vers wil zijn en dus nog behoorlijk kan werken.

    Poor man's mahogany geeft al aan dat er meer overeenkomsten met mahonie zijn dan verschillen :-)

  4. #4

    Standaard

    De economische cyclus van hout is betrekkelijk simpel.
    Eerst gaat het langs de fijnhoutclubs of groothandels. En wat die niet willen hebben gaat naar de bouwmarkten. Te vers is daarbij nog maar de minste van de problemen.
    Alles dat scheluw, krom, scheef, verkeerd gezaagd, gebarsten, te snel gedroogd (noem het maar op) komt in de schappen bij de bouwboer.
    100 planken of stukken door je handen laten gaan voor dat je 10 min of meer goede hebt is daar geen uitzondering helaas.

    Een knap stukkie meranti? Kun je pracht gitaren van bouwen.

    Succes! Vriendelijke groet, Gus

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Dit komt bij een groothandel weg, het zijn mooi donkere zware blokken meranti wat voor kozijnen gebruikt is.
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    +1 voor Sjaak,

    Ik dénk ook dat de instrumentwaardigheid van een stuk houd meer exemplarisch is dan puur en alleen op soort.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    gibson gebruikt ook meranti en iroko ipv mahonie (meranti en (vooral) irok staan ook bekend als Filipinian Mahogany, en met mahonie bedoelen ze/we vooral hout uit afrika en zuid-amerika, en gibson haalt uit beide gebieden niet de mosterd. uhm... het hout).

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Dusss, ik zit gebakken?
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Het meranti wat ik had is behoorlijk hard en relatief zwaar, maar er is een mooie telecaster body uit gekomen. er lijkt een lekkere klank in te zitten als je er op klopt :-)

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2012
    Locatie
    Middelstum
    Berichten
    425

    Standaard

    Even een update, ik ben net bij de bouwmarkt geweest en heb daar een aantal meranti latjes gekocht, waarvan ik de neck ga maken. Ik lamineer vijf van deze latten op elkaar op de gewenste breedte te krijgen, de dikte wordt dan 28mm, dat lijkt me dik genoeg.

    Mocht ik er later achter komen dat dit toch nog te dun is dan kan ik nog een plakje meranti op de kopse kanten plakken.
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top