Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 22 van 75 EersteEerste ... 1220212223243272 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 211 t/m 220 van 750
    Senior Member

Standaard

En even logisch nadenken: omdat er op de houten body aan onder- en bovenkant 1,5 mm staalplaat bijkomt zal ik in ieder geval 1,5 mm van de bovenkant en liefst ook van de onderkant van de body af moeten halen. Klopt toch ? Dan blijft de body 42 mm dik, en blijven de pockets voor de neck en het brugelement op de goede diepte.

Ik moet dus op zoek naar iemand met een vandiktebank hier in de buurt (Nijmegen).
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 27 februari 2016 om 20:46

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

hoeft niet perse, ik heb bodies met verschillende diktes en 3mm maakt nou niet zoveel uit
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    hoeft niet perse, ik heb bodies met verschillende diktes en 3mm maakt nou niet zoveel uit
    Zeker weten ? De neckpocket zit in het houten deel. Het is toch zo dat de brug dan 1,5 mm hoger komt te liggen (de dikte van het staal) ? Dus moet ik de zadels in de brug omlaag schroeven om de goede snaarhoogte te krijgen. Verandert daar de halshoek niet door ? Ik wil voorkomen dat ik voor de gewone brug al met een shim in de neckpocket moet gaan werken. Dat moet bij de Stetsbar later wel.

Deze heb ik in ieder geval vast. 250 kOhm, audio.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 27 februari 2016 om 20:44

Senior Member

Standaard

Ik ga één van de gaatjes in het gaas van het voorblad zo uitboren (10 mm) dat de potmeter er in past, en ik maak een gat met een klepje in het achterblad om de potmeter te kunnen plaatsen en aan te sluiten. Het vooraanzicht is natuurlijk het belangrijkst. De pot komt in het verlengde van de pickup, net als bij een Stratocaster dus.

Senior Member

Standaard

Hij heeft zo ook wel wat met de houten zijkanten en metalen voor en achterkant. Is wellicht een alternatief mocht het lassen van de zijkanten niet het bedoelde resultaat geven.

Dat rondom lassen vergt toch wel enige vaardigheid/ervaring denk ik. Zelf ben ik ook wel eens bezig geweest met bakken en braden anderen noemen het dan lassen maar jij hebt er een deskundige leraar bij dus zal wel goed komen.
    we blijven het volgen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Hij heeft zo ook wel wat met de houten zijkanten en metalen voor en achterkant. Is wellicht een alternatief mocht het lassen van de zijkanten niet het bedoelde resultaat geven.

Dat rondom lassen vergt toch wel enige vaardigheid/ervaring denk ik. Zelf ben ik ook wel eens bezig geweest met bakken en braden anderen noemen het dan lassen maar jij hebt er een deskundige leraar bij dus zal wel goed komen.
    we blijven het volgen.

Tja, ik vind hem zo ook al mooi, met die houten zijkanten. Maar hij wordt als alles lukt nog veel mooier ! En ... De bedoeling van die lascursus is juist dat je dat soort dingen ook leert. Het nadeel is dat als het lassen van de zijkanten mislukt, ik bijna helemaal opnieuw moet beginnen !

De truuk wordt om de tijd te nemen, veel proeflasjes te maken, en de randen met kleine hechtlasjes aan elkaar te braaien waarbij je ieder puntje goed afkoelt voordat je het volgende zet. Dit om kromtrekken van het staal te voorkomen. Daarna slijp, schuur en polijst ik de randen glad (als ik dat wil; misschien is een verroeste lasnaad ook nog wel een idee). Ongeveer hetzelfde als plaatmateriaal in een auto lassen denk ik.

Woensdag ga ik het geperforeerde staal in boven- en onderblad lassen met de puntlasser. En het gat-met-afdekplaatje in het achterblad maken.

Ik ben nog lang geen goede lasser, maar ook niet helemaal een beginner. Hier onder twee van mijn eerdere werkstukken: een dobbelsteen van staal (daar begint iedereen mee) en het onderstel van mijn aquarium (dat ongeveer 800 kg weegt). Ze zijn allebei van onbehandeld staal, dus dat roesten valt wel mee.

Een vriend van me opperde al het volgende project: het bouwen van twee stalen Telecaster bassen ! Een voor hem en één voor mij. We zien wel. Eerst deze.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 februari 2016 om 23:32

Senior Member

Standaard

De plaats van de schroefgaatjes waarmee het staal aan de body komt, en van de snaardoorvoer zijn afgetekend. Ik gebruik denk ik platkop (verzonken) messing schroefjes met een rechte gleuf. Er komen dus twee rijen zichtbare schroefjes in het boven- en onderblad.

... en het eerste 'foutje' is gemaakt: ik moet toch maar een boorstandaard gaan gebruiken. De onderkant van de gaten voor de snaardoorvoer zitten niet mooi op een rijtje ... Kan ik het gat nog recht boren ? Of wil de snaar er dan niet meer door als ik de ferrules er op maak ?

De neckplate: is volgens mij niet nodig. Het staal van het onderblad heeft die functie al. Wat zeggen jullie ?

Het onderblad moet nog worden bijgevijld.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 29 februari 2016 om 13:00

Senior Member

Standaard

Ik kon het niet laten: even een mockup gemaakt met de hals van mijn ouwe Telecaster.

Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 29 februari 2016 om 14:32

Senior Member

Standaard

Om de vijzen te vermijden kan je evt paralelle platen of slabs lassen, 30 mm hoog, haaks op het blad, in de lengterichting onder de lijn die je getekend hebt; de body"balk" daartussen passend maken. Als je de slabs onderbreekt t.h.v. het element dan kan je de balk onzichtbaar met vijzen vastzetten.
    De gaten : verder uitboren naar 10 mm, beuken deuvel erin, en opnieuw boren.
    Een standaard boort inderdaad gemakkelijker recht
    ( Mijn poll : 6,7 kg. )

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flatline Bekijk bericht
    Om de vijzen te vermijden kan je evt paralelle platen of slabs lassen ...
    Daar spreekt een vakman ! Daar kan ik wat van leren !
    Wat bedoel je met 'vijzen' ?

De gaten : verder uitboren naar 10 mm, beuken deuvel erin, en opnieuw boren.
    Dat is een bruikbare tip ! Ik ga even kijken of het nodig is.

(Mijn poll : 6,7 kg. )
    Denk je dat de gitaar zó zwaar wordt ? Ok, ik zeg onder de 5,5 kg. Wedden voor een paar flessen Westmalle Tripel !?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 29 februari 2016 om 19:07

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten