Ja echt hartstikke leuk dit ! Ik heb al veel geleerd ! We maken mijn staalplank hier met z'n allen, haha !
Het behandelen van de binnenkant van de gitaar wordt een probleem, want die zit na het lassen vrijwel helemaal dicht. Ik kan zoveel mogelijk alle oppervlakken aan de binnenkant vóór het lassen behandelen, maar de lasnaden en het staal zullen heet worden en dat lijkt me voor veel opties funest. Olie (of beter nog: wax !) er achteraf in druipen kan, maar dan moet ik een goedkoper alternatief vinden voor de Tru-Oil of Gun Stock Wax want die zijn tamelijk prijzig. Lijnzaadolie ? Radiatorverf/Hammerite ? Tips zijn welkom !
EDIT: Een handige vriend kwam met de tip om de body, inclusief gebeitste houten kern, nadat hij is afgelast en het patina er op zit, onder te dompelen in motorolie. Dan is de binnenkant behoorlijk beschermd, en moet de buitenkant weer worden schoongemaakt en verder behandeld. Verder vertelde hij dat 1,25 mm staal wel roest, maar dat het eeuwen kan duren voordat dat écht een probleem wordt
Het zou natuurlijk helemaal gaaf zijn als de body op niet-cruxiale plekken gewoon helemaal doorroestte, zodat er echt roestgaten in vallen. Maar laat ik daar maar niet op aan sturen :-)
Dat is de bedoeling ja. Ik geloof dat Trussart in zijn eerste gitaren ook een houten kern had zitten.
Verzinkte schroeven door het 'centrale deel' van boven- en onderblad.
Ik zat te denken om het hout zelf af te sluiten. Beits ? Hammerite radiatorlak ?
Ja TIG heb ik overwogen, kan ook. Maar dat is voor een gevorderde beginner zoals ik een stuk moeilijker.
Het koelen is vanwege de problemen van vervorming van de body door hitte en de invloed van gloeiend heet staal op andere materialen de grootste uitdaging van het project. Puntlasje voor puntlasje zetten en perslucht om alles meteen te koelen bij de hand. Mijn lasleraar gaat me daar uiteraard bij helpen.
Favorieten/bladwijzers