Ik gebruik ook een spindelschuurmachine van HBM, echt prima spul!
Zoals beloofd wat foto's:
De radius in de toets geschuurd:
Ik blijf dit een kloteklus vinden, vooral omdat ik de toets nooit mooi egaal rond krijg. Volgende keer moet ik maar een bandschuurmachine kopen en zo'n radiusjig maken
En een bovenaanzicht. Helaas heb ik een aantal gaten niet diep genoeg geboord, daardoor schijnen de fretmarkers door. Vooral bij de 5e en de 9e fret is dit duidelijk zichtbaar... Dat wordt uitboren en weer opnieuw inlijmen. Kan ik direct m'n boormachine ontmaagden
En de radiaalboormachine geïnstalleerd. Ik moet alleen nog even een stekkerdoos aanschaffen, dan heb ik aan beide kanten van m'n werkbank elektriciteit, kabels dwars over de werkbank vind ik niet echt handig.
Mijn Les Paul zelfbouwproject
Mijn zelfbouw Superstrat project
Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok
Ziet er goed uit joh!
Mooie tekening ook in de toets.
Als ik jou was zou ik ook nog even een grote "baseplate" maken voor je radiaalboor, maakt het leven een stuk prettiger denk ik.
HBM machines is sowieso een fijne zaak!
radiaalboormachine? Kolomboormachine? Wat is het verschil? Weet 't echt niet...
Oh, en ik zou geen fretboardradiusjig maken (leuk woord voor scrabble!) voor je bandschuurmachine maar eerder een radiusjig van Bill Scheltema.
dit ding is een van de betere jigs die ik gezien heb. Tis een klus om 'm te maken maar daarna heb je er enorm veel profijt van.
HBM is inderdaad te gek. heb van hen een lange bandschuurmachine (vandaar ook dat ik zeg: radius jig voor dat ding, kloteklus), spindelschuurmachine en tafelcirkelzaag. Veelal gemaakt in het Verre Oosten, maar daarom zeker niet slecht!
die ziet de radius Jig van Marco Krijger er toch een stuk gebruiksvriendelijker uit![]()
life sucks and then you die
Ik zal me er eens in verdiepen Orpheo, ziet er ingewikkeld uit!
Het verschil is dat bij een radiaalboormachine de boorkop kan kantelen en naar voren en naar achteren kan bewegen. Een kolomboormachine kan dat niet.
Gisteren heb ik mijn kolomboormachine ontmaagd door de kop op dikte te brengen! Wat boort dat toch vreselijk fijn
Hier heb ik zoveel mogelijk materiaal weggehaald, en gebruik gemaakt van de diepteïnstelling.
Ik was van plan om een freesopstelling te maken en daarmee de kop op dikte te frezen, maar bij toeval stuitte ik op deze foto:
En laat ik nou ook een spindelschuurmachine hebben
Helaas heb ik op dit moment geen foto van mijn opstelling, maar ben er wel achter gekomen dat het belangrijk is dat het geleideblok precies haaks is, en je het hout tegen de draairichting in moet voeden. Found that out the hard way...
Hier is de kop op dikte, maar moet nog netjes geschuurd worden. Ook is het "locknutondersteuningsblokje" niet helemaal netjes verlijmd. Als de kieren wegvallen na het afwerken van de overgang en nutslot laat ik het zo, zo niet gaat ie er weer af en moet er maar een nieuw stukje verlijmd worden.
Groeten Gerard
Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok
'looks can be deceiving'. Deze werkt praktisch hetzelfde. je hebt rechts een draaiknop en daarmee geef je de ligger waar de hals/toets op ligt een slag van een paar graden naar links of rechts. ga eroverheen met je frees, en dan nog een keer, net als bij Marco's jig. Alleen dit is zelfbouw van hout, die van Marco is van mooi aluminium profiel![]()
@Gerard: dank voor de uitleg!
die holling achter de topkam: ik doe dat zelf als de hals nog helemaal vierkant is, dan gebruik ik de haakse/rechte zijkant van de hals als geleide, dus het kan niet echt meer scheef gaan. Daarna frees ik 'm uit en dan toets verlijmen. Of eerst toets verlijmen en dan frezen, ligt er een beetje aan hoe m'n bui is.![]()
Ik ben van plan om een stuk MDF achterop de hals te schroeven Orpheo, en dan hetzelfde trucje nog eens te doen, ik denk dat ik dan een mooi haakse overgang krijg. Ik weet eigenlijk niet meer waarom ik het in deze volgorde heb gedaan, dat vind ik ook een van de lastige dingen aan het bouwen van een gitaar: welke volgorde hou je aan?
Vanmiddag weer even lekker aan het klussen geweest:
De body klaar om te frezen:
De body gefreesd, blijft een van m'n minst favoriete klusjes, geen ruimte om fouten te maken en lekker ontspannen werken is er ook niet bij. Helaas weer wat kleine foutjes, vooral bij de hoorns. Gelukkig wordt de body dekkend gelakt, dus ik mag weer valsspelen met plamuur of iets wat er op lijktOok zijn er aardig wat brandplekken en ruwe stukken ontstaan, nog genoeg schuurwerk dus...
En weer een van de voordelen van een radiaalboormachine, wat ben ik toch blij met dat dingHier ben ik de gaten voor de straplocks aan het boren. Ook is te zien dat de neckpocket al voor een gedeelte uitgeboord is.
Commentaar is natuurlijk weer welkom!
Groeten Gerard
(Oh ja, ik heb de doorschijnende fretdots ook uitgeboord en vervangen, hier heb ik alleen geen foto's van.)
Laatst gewijzigd door Gerard1793; 11 december 2015 om 17:56
Oeps:
Tijdens het schuren van de overgang niet voorzichtig genoeg geweest, mijn schuuropstelling was niet echt doordacht en de hals is gaan kantelen met als gevolg deze mooie deuk.
Ja dikke kutzooi, nu is de kop op het dunste punt nog maar een millimeter of 10. Veel te dun dus.
Uiteindelijk besloten om de hele kop maar vlak te frezen.
Gelukkig had ik nog een plak esdoorn over van toen de hals op dikte gezaagd is. Dit heb ik gevlakt en ga ik straks gebruiken als fineer om de kop straks weer op de juiste dikte te krijgen. En dan maar beginnen met poging twee
![]()
Favorieten/bladwijzers