Ik heb Bison houtlijm gebruikt en ben vanuit het midden begonnen met klemmen. Ik denk dat de toets inderdaad krom is getrokken door het vocht in de lijm...
Ik ga zo met een strijkijzer naar mn werkplaatsje, wish me luck!
Ik heb Bison houtlijm gebruikt en ben vanuit het midden begonnen met klemmen. Ik denk dat de toets inderdaad krom is getrokken door het vocht in de lijm...
Ik ga zo met een strijkijzer naar mn werkplaatsje, wish me luck!
Ik heb toch maar besloten om de toets er af te halen, -die naad was me waarschijnlijk tegen gaan staan- en het is gelukt!
Ik wilde eerst de lijmnaad "doorsnijden" met een stuk visdraad, maar dat bleek niet sterk genoeg. Uiteindelijk heb ik gewoon het strijkijzer zonder stoom op de toets gelegd, net zo lang tot ik lijm begon te ruiken. Toen een geslepen plamuurmes er in en had ik de toets binnen tien minuten los, zonder echte beschadigingen!
Nu 't spul laten drogen en over de vlakbank trekken![]()
Mijn Les Paul zelfbouwproject
Mijn zelfbouw Superstrat project
Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok
Om je een idee te geven hoe ik een toets verlijm:
Ik plaats de fretjes zelfs reeds vóór het lijmen van de toets. Verlijmd en geklemd tussen een paar rechte latten voorkom je op die manier dat de hals enigszins 'bol' komt te staan bij het plaatsen van de fretjes na het lijmen van de toets.
Tee.
Tee.
Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.
Zo zie je maar weer het nut van traditionele lijmen. Met moderne lijmsoorten was dit nooit gelukt.
Bedankt voor de foto Tee, moet echter de toets nog radiussen, en dat doe ik liever als de toets verlijmd is.
Joost, wat versta jij onder moderne lijmsoorten?
Verstandig dat je dit hebt gedaan, anders was je je er aan blijven storen.
En nu goed schoonmaken en controleren dat het echt vlak is en naadloos past zonder lijm. en dan 2e poging lijmen komt wel goed.
Buiten het radiussen om, zoveel mogelijk uniforme druk overal aanbrengen is het belangrijkste. Dat jouw toets vlak is, maakt het alleen maar makkelijker. Je hebt nu de kans om er een toetsbrede balk op te leggen en je klemmen om en om links/rechts te plaatsen. Wees niet zuinig met klemmen, er bestaat niet zoiets als teveel klemmen (op de juiste manier).
Mijn toets is er twee keer afgeweest voordat het goed was (door andere problemen). Ik heb het uiteindelijk opgelost door er een zwart fineertje tussen te leggen, waardoor een fout een feature is geworden. Maar de eerste keer met gewone elastieken geklemd, werkt als een trein! Je hebt zo overal druk. Fietsband hetzelfde idee..
Bedankt Rizz, maar ik was niet helemaal duidelijk. De toets heeft al wel een radius, maar dat is nog niet de goede(9,5 ipv 12 inch). Vandaar dat een vlakke balk niet gaat werken...
Een bevriende timmerman trekt binnenkort de hals en de toets even over de vlakbank, en daarna zo snel mogelijk lijmen. Mét bromfietsbinnenband![]()
Lieve schat, PVA lijm (witte lijm, bijvoorbeeld van Bison of Titebond) is een "moderne" lijm.
Toets onder de vlakbank, zo weinig mogelijk afhalen. Meet- en bereken even de hoogte waarmee de snaren dan bij de brug gaan uitkomen.
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
Favorieten/bladwijzers