Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 12 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 118
    Senior Member

Standaard

Vanmiddag heb ik de toets uit de klemmen gehaald en op maat gefreesd, de naad staat op sommige plekken duidelijk open, maar ik zie het eigenlijk niet zitten om het fretboard er af te stomen en opnieuw te lijmen. Ik heb een aantal foto's gemaakt waar de kieren het grootst/duidelijkst zichtbaar zijn.

Volgens mij heb ik drie opties:

De toets losstomen en opnieuw lijmen. Behoorlijk rigoreus, en ik ben bang dat dat meer schade veroorzaakt als wat er nu is.

De kieren dichtsmeren met een soort poriënvuller en gladpolijsten. De hals zal op den duur toch verkleuren door het spelen, dus volgens mij zal de naad dan steeds minder zichtbaar worden.

Een zwarte binding rond de toets lijmen, dit is natuurlijk een mooie oplossing, maar ook lastig omdat er al een radius in de toets geschuurd is. Hierdoor is er geen stabiele ondergrond voor de frees. En ik wilde de gitaar juist zo simpel mogelijk houden, binding om de toets doet hier afbreuk aan in mijn ogen.

Optie vier en vijf zijn eigenlijk geen opties, de kieren zo laten of een compleet nieuwe hals maken.

De toets in de klemmen

Dit zijn de meest opvallende naden, let wel, er is hier zo goed als niet geschuurd.

De hals in z'n geheel.

Adviezen en suggesties zijn meer dan welkom!
    Mijn Les Paul zelfbouwproject
    Mijn zelfbouw Superstrat project
    Te koop aangeboden: zo goed als nieuw 12" radiusblok. Eventueel ruilen tegen 16" blok

Senior Member

Standaard

Papje maken van lijm met schuurstof van hetzelfde hout en lekker opvullen die paar kiertjes. Succes!

Senior Member

Standaard

Het lijkt er op dat de te lijmen delen niet 100% vlak zijn, en dan kun je er 100 lijmtangen opzetten of 30 fietsbanden maar dan krijg je de naden nooit dicht.
    Ik denk dat je dat had kunnen zien voor je ging lijmen. Dus of losmaken en opnieuw vlakken en lijmen of opvullen zoals hierboven wordt gesuggereerd.
    Verder een leuk project. en zal uiteindelijk wel een acceptabel resultaat geven.

Senior Member

Standaard

Het ziet er tof uit!

Toch, als ik dit ontzettende verspaan zie bij zo'n hals, dan zweer ik om esthetische, stijfheids- en productietechnische redenen bij verlijmde halzen.

Paar latten onder de vlakbank, (al dan niet bij de stadswerkplaats) eentje de juiste taper geven, en je hoeft de hals na verlijmen alleen nog maar 1 x te vlakken en af te frezen met een mal. Veel beter dan dat geboor en gedecoupeer etc etc.

post scriptum:

één advies: beter vlakken voor het lijmen. Op de foto's zie je een dikke donkere lijmrand. Die wil je uiteraard niet. Zorg dat de lijmoppervlakken mooi vlak zijn. Volgende keer beter, nu verder. Esthetisch dingetje, sound-discussie ga ik niet aan.

Iedere bouw leer je meer, wordt je handiger, maak je andere fouten en steeds minder fouten. Zo is het bij mij iig
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 18 november 2015 om 21:55
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Senior Member

Standaard

Han, voordat ging lijmen heb ik uiteraard eerst alles gecontroleerd op vlakte, en de toets sloot prima aan op de hals...

Ik denk dat ik de kieren inderdaad ga opvullen, en dan zien we daarna wel verder. Mocht de hals later niet bevallen is er nog geen nood aan de man aangezien de hals geschroefd wordt en niet gelijmd.

Of iemand moet me ervan overtuigen dat t losstomen van een toets niets voorsteld, ik zag namelijk al beelden op youtube van brekende toetsen etcetera...

Dan beide delen over de vlakbank en lijmen met een fietsband...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerard1793 Bekijk bericht
    Han, voordat ging lijmen heb ik uiteraard eerst alles gecontroleerd op vlakte, en de toets sloot prima aan op de hals...
    Door het opbrengen van de lijm, en dan bedoel ik geen warme beenderlijm of huidenlijm maar iets als titebond of bison houtlijm, maak je de toets weer vochtig waardoor hij kan trekken. Dit zal vooral gebeuren als het hout al niet heel stabiel is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerard1793 Bekijk bericht

De toets in de klemmen
    Als ik dit zo zie dan geef je, met je lijmklemmen, alleen maar druk in het midden van de toets waardoor de zijkanten de kans krijgen om omhoog te trekken. Zelf gebruik ik, voor het lijmen van de toets, een lang radiusblok dat de druk van de klem verdeelt over de hele breedte van de toets.
    Ik denk dat de "fietsbandmethode" ook wel kan werken.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Wat voor lijm heb je gebruikt? De ene lijm laat zich wat beter smeren dan de andere. Om een extreme te noemen (die je waarschijnlijk niet gebruikt hebt overigens), constructielijm, krijg je nooit strak op elkaar omdat deze lijm erg dik is en ook nog eens opschuimt na het lijmen.

Maar ik zou hier niet over inzitten, mijn eerste zelfbouw had een lijntje op sommige plaatsen en die gitaar doet het al 4 jaar (schat ik) prima. Je moet alleen wel straks nog een keer je fretboard vlakken, het kan nu zijn dat bovenkant van je fretboard niet strak meer is.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Ik vraag me af, zouden dit soort kieren ontstaan door te dik lijm aanbrengen?
    En/of door een verkeerde volgorde van lijmklemmen aanbrengen?

Overigens heb ik erg strakke naden gezien die met constructie lijm gelijmd zijn, dus het is niet dat het niet kan, maar vraag me niet hoe...

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

ik had laatst ook een ongelukje met het aanbrengen van een toets en had een zichtbare naad vlak bij de topkam, ik hem daarom een flame maple binding langs de hele toets aangebracht en nu zie je er niets Meer van
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

Op de eerste foto waar je de ijzeren pen ziet (truss rod) zie je duidelijk dat de houten delen niet vlak op elkaar liggen en dat heeft niets met het soort lijm te maken. als is de ene soort natuurlijk wel dikker of dunner en beter geschikt. je ziet dat de toets aan de buitenkant wat rond staat. en dat komt echt niet door de plaats van de lijmtangen.

Je kan proberen hem los te maken met behulp van een strijkbout en dan verwarmen als de lijm warm wordt er voorzichtig een plamuurmes tussen steken en die steeds opschuiven. dat lukt echt wel.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten