Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1

    Standaard Van 100 naar 50 watter

    Heb hier op het forum gelezen dat het mogelijk is een buizenbak om te toveren van 100 naar 50 watter mits hij kathode gebiast is. Kon er verder alleen weinig over vinden.

    Beschik over een h&k triamp mk1 combo waarbij ik dit graag zou willen proberen. Vraag me alleen af of het mogelijk is, hoe het moet en of ik veel verschil merk.

    Gr Rik

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.201

    Standaard

    Weet niet waar je dat gelezen hebt maar er klopt geen moer van. Een niet kathode biased amp kun je juist wel 50w maken door er twee buizen uit te halen. Wel wordt de impedantie dan twee keer zo hoog dus een 4ohm uitgang belast je dan met een 8 ohm cab.

    Wat die kathode biased amp betreft: De meeste zijn ongeschikt voor deze truc en zullen de twee overgebleven buizen vernielen.

  3. #3

    Standaard

    Sorry, mijn fout. Niet kathode biased idd. Ben er niet zo in thuis.

    Hoe kom ik er achter of mijn amp kathode biased is of niet?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.201

    Standaard

    Eindtrapjes met 6v6 of EL84 zijn meestal kathode biased. Morgen ff in het schema kijken. Je kan ook zelf in het usermanual kijken, over het algemeen staat wel beschreven welk biastype is toegepast.

    Een 100watter is bijna zeker niet kathode bias.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 29 augustus 2015 om 22:58

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 september 2009
    Locatie
    buren#
    Berichten
    3.750

    Standaard

    En er ook om denken dat je ofwel de twee buitenste, ofwel de twee binnenste buizen eruittrekt!
    Dus 1 & 4, of 2 & 3.
    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook Donald Trump met een lamp zijn.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2010
    Locatie
    sirjansland
    Berichten
    1.553

    Standaard

    1 en 3 of 2 en 4 is ook mogelijk... gaat erom, dat er per kant van de uitgangstrafo een buis eruitgehaald wordt
    let wel op, dat de spanningen niet te hoog op gaan lopen, met name de gloeispanning... een paartje EL34's trekt zo'n 3 ampere, dus dat wil wel eens schelen, als die eruitgetrokken wordt
    ben er zelf niet zo'n fan van... het verschil is er, maar in mijn optiek juist nadelig, ik draai dan liever de master wat naar beneden

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Mijn ervaring is dat als je een amp op half vermogen laat draaien alles doffer en donkerder gaat klinken.
    Ik draai liever vol vermogen en draai de master volume terug.
    Half vermogen is in m'n oren toch minder boventonen, sprankeling.... Er mist iets, alsof er een deken over je geluid hangt.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.850

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Mijn ervaring is dat als je een amp op half vermogen laat draaien alles doffer en donkerder gaat klinken.
    Ik draai liever vol vermogen en draai de master volume terug.
    Half vermogen is in m'n oren toch minder boventonen, sprankeling.... Er mist iets, alsof er een deken over je geluid hangt.
    Als jij de mastervolume terugdraait, verlaag je het vermogen van de eindtrap. En dan draai je echt niet op vol vermogen.
    Nico


  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Nee klopt, maar als toch merk ik geluidsverschil als ik naar half vermogen schakel. Hoe komt dat dan?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.201

    Standaard

    Kort geleden heb ik dit verschijnsel ook al eens verklaart in een ander topic maar wil het best nog eens doen.

    Het karakter van de amp wordt mede bepaald door de stand van de gain regelaar. Althans dat geldt voor de meeste gitaar versterkers. De brightcap parallel over de gain regelaar is hier verantwoordelijk voor. Jouw gitaarsignaal gaat zowel door die cap als door de potmeter. Voor de duidelijkheid, met die potmeter regel je niet de versterking maar de verzwakking. Deze verzwakker op bv negen uur is bijna maximaal en laat dan weinig van het signaal door. Echter het signaal kan ook door de parallel staande cap welke puur hoge frequentie door laat. Hoe hoger de frequentie hoe lager de weerstand (reactantie) van de cap. Het hoog signaal kan bijna ongehinderd door en kan dus op maximaal versterken. Hoe lager de frequentie hoe meer demping voor het signaal. Dit is de reden dat een amp vetter klinkt op hoog volume. Natuurlijk doet een hard werkende eindtrap en speaker ook een duit in het zakje maar het overgrote deel van het karakter komt door het effect van de brightcap en zijn instelbare parallel staande verzwakker. pffff wat een verhaal....hoop dat het overzichtelijk is.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top