Ik werk ook met leer, van dat stugge tuigleer. Zou een ponsmachine kunnen worden, om gaten te steken. Een stempelmachine om holnieten en drukknopen vast te zetten. De staart van de kat van de buren kan geplet worden als dat beest weer in onze tuin kakt... Oh nee, dat was onze eigen kat.
Gisteren de eerste laag levkas op de icoonplanken gezet.
Op de achtergrond de rug voor de "grote" Stradivari.
Levkas of gesso is een mengsel van dierlijke lijm (beender- en huidenlijm) met kalk of gips. Het wordt als grondlaag voor iconen gebruikt, maar staat ook op de koffers van de Stradivari gitaren. Ik spaar restjes lijm die niet mer geschikt zijn voor instrumenten op en maak eens in de zoveel tijd gesso. Zo wordt er geen materiaal verspild waar toch dieren voor zijn gedood. Ook de planken zijn hergebruikt, afkomstig van meubels en restjes uit het atelier. Ben graag milieubewust bezig, maar wel op een praktische, creatieve, niet-zweverige manier.
De eerste planken die ik ooit gemaakt heb met een verdieping. Oorspronkelijk werd deze er in gemaakt zodat de iconen in kloosters opgestapeld konden worden zonder de voorstelling te beschadigen.
"Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."Het boek "Making Masonite Guitars"
Franciscus van Assisi
Blog --> "The Dutch Luthier"
www.javaca.eu
Make over van de Telebender omdat de matte lak die ik gebruikt had tijdens het spelen er af ging.
Toen maar gelijk besloten om hem een andere look te geven.
Zag er eerst zo uit.
Ziet er nu zo uit.
Ik vindt het persoonlijk wel geslaagd![]()
Waarom maken we steeds dezelfde fouten,
terwijl er nog zoveel andere mogelijkheden zijn?
Favorieten/bladwijzers