Even een korte reactie, eigenlijk off-topic maar als aanvulling op de laatste/bovenstaande berichten,
en dan nog enkel omdat ik beroepsmatig zicht heb op goederentrafiek.
invoerprijs van goederen ligt vaak 10/20 x onder de winkelprijs;
praktisch vb:
le creuset tefalpan : china: 6$ faktuurprijs, 110 € winkelprijs
YSL ondergoed : indonesie : 0.3 $ => 29 € winkelprijs
fleecedeken : turkije 0.8 $ => 30 €
Aan de bijdrage van de consument aan ònze economie zal het in elk geval niet liggen;
en inderdaad, koop niks meer dat van de uitbuitingslanden komt ... wat dàn ?
Voor en door alle gerenommeerde merken wordt "ginder" geproduceerd , van kleding tot electronica.
En de lagere loonkost daar - die eigenlijk gewoon gebaseerd is op de prijs van arbeid - is ook de reden dat fabrieken hier gewoon sluiten en de productie verleggen;
Hongarije is zichzelf stilaan uit de markt aan 't prijzen, maar Roemenië, Macedonië e.d. zijn nog goede wingewesten.
om het met de woorden van een ceo te zeggen; ginder heb ik er vijf voor de prijs van éne hier, en dàn staan er nòg twintig klaar om hem te vervangen;
ik denk niet dat de massale verhuis naar dààr gebaseerd is op menslievend altruïsme.
En als consument iets ondernemen ... ?
Blijf dan weg uit de action, casa, blokker, leenbakker, brico om er maar een paar te noemen,
en mijd vooral kledingwinkels, maar ook remblokken zonder asbest met asbest ...
Momenteel is het zo dat quasi alle "geproduceerde artikelen geïmporteerd worden vanuit het oosten.
Ook de goederen waarop dan in 't groot "Proudly made in America" geschreeuwd wordt.
tot zover mijn a-politieke bijdrage.
F.
En nu best terug over naar "gitaren"
Bvb waarom Fender in Mexico, Japan of Korea liet produceren,
en waarom een Fender die onder licentie gebouwd werd geen kopie is
en een Fender waarop geen licentierechten betaald zijn, wél.
Want veel meer verschil hoeft er niet te zijn.
F.
er bestaat een minimum loon in china
das ongeveer net zo hoog als dat bv in tjechie
ik neem aan dat westerse bedrijven dat iig betalen
valt wel mee hoor
http://en.wikipedia.org/wiki/Minimum_wage_in_China gemiddeld eur 145 aan salaris per maand en tjechie bijna 2 keer zoveel (wat nog steeds weinig is )
life sucks and then you die
Veel of weinig zegt nul komma nul. Het gaat om besteding en vooral inkomensverschillen lijkt me.
Het ging me om beiden , maar meer om de kopie , dit is geen aantijging maar gewoon een feit.
En je moest eens weten wat mensen allemaal gebruiken (misbruiken) om hun waar te slijten en om aan geld te komen.
(kika zelf hou ik even buiten beschouwing want dat is gewoon goed werk wat die doen).
Laatst gewijzigd door floydian666; 21 mei 2015 om 18:20
nodig de verkoper uit om te zien hoe jij het geld direct stort bij stichting KiKa. En neem de gitaar mee.
Kan die dan geen bezwaar tegen hebben toch?
Betaal jij teveel wegens "goede doel". En heeft de verkoper wat ie wil. win - win
te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40
Favorieten/bladwijzers