Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 33

Discussie: Mini reverb

Senior Member

Standaard

Gilmour haalde zijn overdrive nauwelijks uit zijn amps dacht ik. Bij Mick Ronson, live bij Bowie, hoor je goed wanneer hij zijn amp op zijn staart trapt, zijn delay gaat enorm overheersen.
    Je kan het ook in je voordeel laten werken, weinig delay in je slag en automatisch wat meer in je solo's.

Senior Member

Standaard

Klopt, Gilmour = fuzz en doorgaans Hiwatt (dus nogal clean). Is dan inderdaad ook niet zo'n goed voorbeeld ...
    Laatst gewijzigd door NLF; 2 mei 2015 om 11:12

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Is helemaal waar wat je zegt, aan de andere kant: als je niet zo heel veel oversturing gebruikt kan het best. Vroeger hadden versterkers geen effectsloop en speelden bijna alle gitaristen (Jimmy Page, David Gilmour etc.) gewoon met een tape echo of reverb tank voor hun versterker (in het geval van Gilmour: natuurlijk wel fuzz voor de tape echo).
    Ik zeg ook niet dat de boel dan ontploft ofzo, maar dat het iets is om rekening mee te houden.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Ik zeg ook niet dat de boel dan ontploft ofzo, maar dat het iets is om rekening mee te houden.
    Snap ik. Wat je zegt klopt ook wel. Maar ik vind de old school sound (een delay voor een amp; bijvoorbeeld Mick Ronson in Moonage Daydream) heel vet klinken.

TS zoekt een reverb; ik denk dat de TC een goede is maar ik zou dan meteen de gewone nemen en niet de mini. Hij is niet zo heel veel duurder en dan heb je ook meteen een pedaal dat goed klinkt en waar je veel plezier aan kunt beleven.

PS: Ik hoop trouwens niet dat ik met mijn eerdere post een hele discussie ontketen over de sound van David Gilmour want daar staat zo'n beetje het halve internet over vol geschreven ...

Senior Member

Standaard

....maar dus.... on-topic.... mooer sky/shim of tc hof?

Mijn grootste favo is momenteel de skyverb (ruime instelmogelijkheden, groot bereik)

Senior Member

Standaard

TC. Is ook weer makkelijker te verkopen mocht je ooit weer iets anders willen :-)

Senior Member

Standaard

Is helemaal waar wat je zegt, aan de andere kant: als je niet zo heel veel oversturing gebruikt kan het best. Vroeger hadden versterkers geen effectsloop en speelden bijna alle gitaristen (Jimmy Page, David Gilmour etc.) gewoon met een tape echo of reverb tank voor hun versterker (in het geval van Gilmour: natuurlijk wel fuzz voor de tape echo).
    Er zijn in de doom/sludge hoek volgens mij vrij veel bands
    Ik gebruik heel veel delay, heel veel reverb maar nooit de fx loop... (zowel clean als distorted)
    Kwestie van wat je gewend bent en zelf mooi vind.
    Volgens mij zijn er in de doom/sludge hoek vele bands die over oude marshalls en london City's spelen waar überhaupt geen fx loop in zit..

Kwestie van voorkeur/smaak denk ik ook.
    A GIANT A GENIUS - Stonermetalrock
    The Fifth Alliance - Doom and sludge infested hardcore

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mattihafler Bekijk bericht
    Ik gebruik heel veel delay, heel veel reverb maar nooit de fx loop... (zowel clean als distorted)
    Maar gebruik je dan wel een distortion pedaal ipv versterker oversturing?
    Ik gebruik altijd de versterker distortion. Als reverb of delays dan voor de preamp zitten (uitgaande van delays zachter dan de aangeslagen toon), dan zijn ze min of meer clean ipv vervormd, heb je dat probleem dan niet?

Senior Member

Standaard

Weliswaar off topic, maar desalniettemin: een FX loop is eigenlijk een onding omdat het de keten tussen de preamp en de eindtrap van je versterker onderbreekt. Juist daar wil je niks tussen hebben zitten. Op een Fender Twin zit er weliswaar een galmveer in het circuit en een tremolo, maar die worden door een buis aangestuurd (of die in een Twin nog voor de phase inverter zitten weet ik niet maar is niet van belang). Met een FX-loop breng je het versterkte geluid (de preamp versterkt immers het signaal dat van je gitaar komt) eerst helemaal terug naar line-niveau (eigenlijk heel onlogisch, want je gaat het dus verzwakken nadat je het eerst versterkt hebt) om het vervolgens door je pedalen (via lange kabels) te sturen en daarna pas je eindtrap in. Effectloops zijn tegenwoordig ingeburgerd, net als meerkanaals versterkers en master volumes, maar of effectloops vanuit ontwerpers oogpunt heel erg goede uitvindingen zijn, daarover is discussie mogelijk. Sommige gitaristen hebben in ieder geval een hekel aan fx loops vanwege de bezwaren die ik hier noem.
    Laatst gewijzigd door NLF; 2 mei 2015 om 12:36

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maar gebruik je dan wel een distortion pedaal ipv versterker oversturing?
    Ik gebruik altijd de versterker distortion. Als reverb of delays dan voor de preamp zitten (uitgaande van delays zachter dan de aangeslagen toon), dan zijn ze min of meer clean ipv vervormd, heb je dat probleem dan niet?
    Gebruik amp distortion. Dat cleane ervaar ik niet zo. Aangezien ik het vooral voor leads gebruik lift het mijn partij juist even boven de rest uit bij gebruik van delay en reverb + creëert een sferisch(?) Effect.

OT: ben ook wel benieuwd naar mooer reverb ervaringen. Pedaaltjes die ik heb gebruikt lekker n stuk tone weg te snoepen en klonken zachter dan andere pedalen op m'n board.
    A GIANT A GENIUS - Stonermetalrock
    The Fifth Alliance - Doom and sludge infested hardcore

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten