Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Threaded View

Senior Member

Standaard

Eens met bovenstaande post. De Korg G4 heb ik gehad en die was wat betreft de instelmogelijkheden goed. Maar hij had een paar grote nadelen: ik ondervond een volume drop met dat ding. Bovendien gaf hij mijn gitaargeluid gekleurd weer; er zat een soort lijpe eq ingebouwd. De vervorming van het pedaal was erg plastic, kunstmatig, digitaal. En er zat een begrenzing aan het volume dat je het pedaal kon insturen. Die begon al heel snel te clippen waardoor je 'm alleen kon gebruiken door je signaal bij binnenkomst van het pedaal af te knijpen. Ik merkte bovendien na verloop van tijd dat het pedaal een hele kunstmatige, digitale klank had. Waarom Bonamassa 'm gebruikt snap ik eerlijk gezegd niet, maar goed.

De Hughes & Kettner heb ik ook (even) gehad en die vond ik echt veel beter. Wel wat ruis want buis (dat scheelt trouwens ook maar 1 letter, buis en ruis...). De problemen die ik met de Korg had die had ik met de H&K totaal niet. De H&K klinkt heel aardig en vooral natuurlijk.

In zijn algemeenheid: de leslie pedalen (naar alle clips op internet gekeken van leslie simulators) doen het bijna allemaal heel aardig wanneer je ze gebruikt voor een clean leslie geluid op hoge snelheid. De trage snelheid is (blijkbaar) veel moeilijker na te bootsten, zeker het karakteristieke leslie geluid op lage snelheid met veel vervorming. Dan vallen bijna alle pedalen door de mand! Als je bijvoorbeeld de plaat van Clapton luistert met Blind Faith (of Badge met de Cream) of Steve Howe op de eerste plaat van Yes waar hij op mee speelt: die sound krijg je dus met geen mogelijkheid uit zo'n simulator.

Als je zelf ooit over een lesliebox gespeeld hebt (ik heb zelf in een bandje gespeeld met een toetsenist die over een Hammond met een leslie speelde en af en toe plugde ik m'n gitaar wel eens in zijn amp) dan merk je het verschil nog veel duidelijker. Dan denk je met zo'n pedaal al heel snel "is dat nou alles wat dat ding kan?!". En dat geldt dan dus met name voor de lage rotatie snelheid met veel vervorming. Komt er niet eens bij in de buurt. Dat is hetzelfde als wanneer je met een pedaaltje de sound van een Marshall probeert na te bootsen; het gaat je gewoon niet lukken.

Dus: kijk of er op zolder, in de kelder of in het berghok of er nog ergens plaats is en koop op marktplaats een (imitatie) lesliebox voor de echte space ervaring zou ik iedereen willen aanraden (misschien moet ik dit advies zelf ook maar gaan opvolgen, maar ik weet echt bij god niet waar ik zo'n ding zou moeten laten ...).
    Laatst gewijzigd door NLF; 9 april 2015 om 11:21

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten