Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 19 EersteEerste ... 61415161718 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 184
    Senior Member

Standaard

Nou, ondanks dat ik van mening ben dat 90% van de toon uit versterker en element komt, moeten er wel verschillen zijn in hout en constructie. Proefondervindelijk heb ik dat ervaren met een SD 59 element dat prima klank in een Gibson Les Paul maar hetzelfde element overgebouwd in een Epiphone Sheraton klonk niet lekker.

Maar wat goed en wat slecht klinkt..... who cares. Gitaar oppakken, spelen en je oren gebruiken lijkt me verstandiger dan een theoretisch betoog over hoe goed een gitaar zou moeten klinken op basis van het gebruikte hout......
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

Senior Member

Standaard

Klassieke Natuurkunde, trilling, best, maar we hebben het hier over geluid en vooralsnog begrijpt nog niemand een jota van wat dat in de kop van een organisme doet.

De Natuurkundige uitleg zal vast in de buurt komen maar het lijkt me gewoon allemaal net iets te simpel, volgens mij wordt er toch iets over het hoofd gezien vandaar de vergelijking die ik toepaste.

Eerder zei ik al dat volgens mij de afstelling, de hardware en de tonecap ook een grote invloed hebben.
    Daarnaast denk ik ook dat de verschillen tussen dezelfde houtsoort vaak groter kunnen zijn dan de verschillen tussen verschillende houtsoorten.

Ik heb hetzelfde vermoeden als Tabula dat sommige factoren meer invloed op de feel hebben en andere meer op de klank, daarbij zou ik willen aanmerken dat ik denk dat sommige mensen dat feel ding ook makkelijker opmerken.

Ik zou bijvoorbeeld best een test durven aangaan in een muziekwinkel met allerhande Squiers en Mexico Fenders waarbij ik dan akoestisch de full maple halzen of rosewood toetsen eruit moet halen.

Standaard

Deal, Grizzly, maar misschien hoeven we het niet zo groots op te zetten? Gewoon back to basics. Terug naar de oertijd. We maken een paar bogen, de oervorm van een gitaar. Een paar exact dezelfde bogen, uitgevoerd in verschillend materiaal. Want uiteindelijk gaat mijn betoog daarover (maar dat had je waarschijnlijk al wel door): dat materiaal deel uitmaakt van constructie, en dat constructie een beïnvloedende rol speelt (daar is zelfs Will Gelvin het over eens). Een boog is één van de meest simpele constructies die je kan bedenken.

En voor alle duidelijkheid: ik sta volledig achter de wetenschap die een mythe wil ontkrachten, en achter bewijzen die een bepaald snobisme willen uitroeien des te meer (zonde van de bomen). Maar wanneer zo’n bewijs moedwillig gemanipuleerd wordt om dit doel te bereiken dan is dit in wezen even incorrect.

Maar nogmaals: Dank om het niet eens te zijn met mij. De toekomst is aan de wetenschap, zoals altijd.

Senior Member

Standaard

Deal.

Verhaaltje1 van 2:

Ik zat vandaag op een bankje te wachten tot mijn vrouw uit de kledingwinkel kwam.
    Er was dus alle tijd om te genieten van het eerste lente zonnetje.

Voor de groentewinkel zag ik de groenteman vol ijver bezig met het oppoetsen van zijn fruit.
    Na een poosje zag ik dat de man een peer oppakte en er met aandacht naar keek.
    Hij stak zijn rechter wijsvinger uit en duwde deze hard in de buik van de kennelijk wat zachte peer. De vinger verdween tot voorbij de eerste knokkel in de peer.
    Hij haalde zijn vinger er uit, stak hem in zijn mond, keek naar de hemel en terwijl hij nadenkend het hoofd schudde zei hij: “het wordt een droge zomer”

Een vrouw in de deuropening had het geheel gade geslagen en knikte verwonderd. Zij was duidelijk onder de indruk van de kennis over het weer van de groenteman.

Ikzelf wist op dat moment 2 dingen zeker.
    1. Ik kocht geen peren bij die man
    2. de groenteman had een natte vinger.
    Wat heeft dit eerste verhaaltje te maken met de discussie? Niet erg veel, maar ik vond het tijd voor iets luchtigs
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Verhaaltje 2:
    is niet van mij, (was dat maar waar, dan was ik slimmer dan ik dacht en ik ben al super blij dat ik hem helemaal kan volgen) maar draagt mijns inziens bij aan de kennis waar het in dit draadje om gaat.
    Best wel even de tijd nemen want het is vrij technisch en in het Engels.

http://sem-proceedings.com/25i/sem.o...ar-Pickups.pdf

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Standaard

Ja, begrijp het wel, na een eerder slap perenverhaaltje komt een stevig statement wel van pas.

Senior Member

Standaard

Wat ik dan niet snap he, ik geeft twee linkjes naar wetenschappelijke artikelen die je blijkbaar niet leest en nu kom je zelf met een wetenschappelijk artikel wat hetzelfde zegt namelijk dat harmonic content mede bepaald wordt door body wood.

Heb je je eigen artikel wel gelezen?

En oja, ga nou weer reageren op alleen de laatste zin maar probeer het inhoudelijk te houden.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 17 maart 2015 om 20:32

Senior Member

Standaard

Pepe,

Waarom denk je dat ik het artikel post?

En waarom die vijandigheid? Ik heb alle artikelen gelezen en elk filmpje gezien wat maar te vinden is.
    Ik heb daarnaast tot in het absurde gegoogled om nog meer info te vinden.
    Daarnaast plaats ik hier nu een extra artikel dat ik nog niet voorbij had zien komen.
    Inderdaad is de inhoud voor mijn standpunt niet ondersteunend en haalt het zelfs flink onderuit.
    Des al niet te min plaats ik het vanuit een stukje integriteit voor de discussie.

Waarom zit je nu ineens zo te jammeren dat ik jouw artikeltje (ik heb er maar 1 voorbij zien komen)niet gelezen zou hebben. Het ging over Timbre, Harmonic content, Attack en Decay (waarop ik ook gereageerd heb en Tremolo etc. Tevens een demo van een fabrieksfluit, een sopraan en een piano.
    Verder niets over een onderzoek van toonwood in combinatie met elektromagnetische versterking. Dus niet om op te reageren.

Lariekoek Pepe. En een belediging aan mijn verstand.
    Ik ga er van uit dat je elk filmpje hebt gezien en gehoord dat ik heb geplaatst en ga er vanuit dat je daarbij integer bent.
    Probeer in ieder geval de minimale integriteit ook van mij te verwachten.

Voor diegene die niet het hele artikel willen lezen, maar de essentie die in dit draadje belangrijk is, skip naar punt 4.3. Guitar Body and Construction Considerations ongeveer bladzijde 13.
    Als je het goed leest kom je aardig in de buurt van wat Boris de hele tijd aan mij probeert duidelijk te maken
    Laatst gewijzigd door grizzly; 17 maart 2015 om 22:07

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Pepe,

...

En waarom die vijandigheid? ...
    Misschien door je eigen houding het hele topic door?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Senior Member

Standaard

Ti's fijn dat we er uit zijn.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten