Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 19 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 184
    Senior Member

Standaard

Zelf denk ik dat de afstelling van de gitaar heel belangrijk is en dan met name hoe de hoogte van de snaar t.o.v. de frets.

Hardware doet ook duidelijk wat met het geluid, zelfs andere brugzadeltjes of een ander tremoloblok kan het geluid al vrij sterk beïnvloeden heb ik het idee.

Daarnaast vind ik het verschil tussen verschillende tone caps groter dan het verschil tussen verschillende pickups met vergelijkbare specs.

Het hout moet goed zijn, een mooie enigszins heldere en resonante / doorklinkende klank hebben als je erop tikt, het verschil tussen blokken van dezelfde houtsoort kan in mijn ervaring daarbij vaak groter zijn dan het verschil tussen twee blokken van verschillende houtsoorten.

Senior Member

Standaard

Er staat een typfoutje in zie ik (hoe) maar op de telefoon kan ik dat niet aanpassen, ik weet niet hoe, haha.

Overigens, hoe verklaart men dat ook een goede solidbody elektrische gitaar na een aantal jaartjes spelen toch meestal lekkerder / opener / resonanter gaat klinken?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Boris Yellnikoff Bekijk bericht
    Constructie is wél van belang bij beïnvloeding van de klank? Als ik het goed begrijp is iedereen het hier zowat over eens, toch?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Boris Yellnikoff Bekijk bericht
    De klank bij een elektrische gitaar veranderd wanneer ook de fysieke eigenschappen bij zo’n gitaar anders gaan worden, bijvoorbeeld: hollow body/resonator versus solid body. Dus NIET de akoestische, maar de puur natuurkundige, fysische opbouw van het instrument.
    Gevolg van deze vaststelling . . .
    Sorry Boris, maar dit zijn allemaal vaststellingen en conclusies die geen grond hebben. Je mixt namelijk voor het gemak direct al een paar waarden door elkaar die niets met elkaar te maken hebben in deze vergelijking.

Met CONSTRUCTIE die WEL van belang zou zijn en waar iedereen het over eens moet zijn, ga je al een stap te ver als je gelijk maar even onder constructie bedoelt dat het over houtsoorten gaat.

Als je met constructie bedoelt, het gedeelte...Nut-snaar-spanning-pickup-brug..... dan klopt het.
    Als je echter meer onderdelen van de gitaar in je constructie gaat gebruiken klopt je verhaal al weer niet meer (als het gaat over pickups).
    Al die andere zaken hadden namelijk GEEN invloed op het magnetische veldje van je pickup, weet je nog

Als je namelijk onder die brug, de constructie gaat aanpakken door hem te plaatsen op een resonator of akoestische body, gaat de brug doorlopend en aanmerkelijk van plaats veranderen t.o.v. de snaar, waardoor de snaar spanning en beweging worden beïnvloed, hetgeen door de pickup wordt vertaald in een ander geluid.

Ook wanneer je door gebruikmaking van een ander type brug de zaak gaat veranderen krijg je een andere variabele in de keten ...nut-snaar-spanning-pickup-brug....

Moderne pickup bouwers doen er alles aan om elke vorm van feedback/storing/interferentie door andere signalen dan de snaar te voorkomen. Dat is ze uitstekend gelukt.
    Een pickup werkt niet als een microfoon die luchttrillingen kan registreren.

Elke geluidsgolf die wordt geproduceerd door de gebruikte materialen van je hals of body zijn van geen relevantie voor je pickup, behalve wanneer deze een invloed hebben op bijvoorbeeld de snaarspanning doordat je bijvoorbeeld je hals kunt buigen en je snaarlengte daarmee beïnvloed.

Het marginale trillinkje dat eventueel nog door het massieve materiaal van de brug wordt doorgegeven naar de body en vervolgens nog genoeg kinetische energie zou hebben om vanuit de body nog weer in de brug terug te geven en vervolgens de snaar te beïnvloeden zou astronomisch klein moeten zijn en vervolgens weer alleen maar van invloed op het dempen van de hoogte van een zeer bepaalde amplitude en nog steeds niet van invloed op de toon.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 15 maart 2015 om 15:48
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tristan Bekijk bericht
    Het hout moet goed zijn, een mooie enigszins heldere en resonante / doorklinkende klank hebben als je erop tikt, het verschil tussen blokken van dezelfde houtsoort kan in mijn ervaring daarbij vaak groter zijn dan het verschil tussen twee blokken van verschillende houtsoorten.
    Hi Tristan,
    En welk gedeelte van het magnetische veld van je pickup neemt dan de geluidsgolf op van dat mooie heldere hout?

Hier gaat nu net de hele discussie over. Een moderne pickup is niet is staat iets anders te vertalen dan een magnetisch veld opgewekt door je snaar. De geluidstrillingen (die er al marginaal zijn) van je massieve blok hout wekken geen magnetisch veld op en zijn te zwak om een trilling door te geven via de brug naar de snaar.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Standaard

Het marginale trillinkje dat eventueel nog door het massieve materiaal van de brug wordt doorgegeven naar de body en vervolgens nog genoeg kinetische energie zou hebben om vanuit de body nog weer in de brug terug te geven en vervolgens de snaar te beïnvloeden zou astronomisch klein moeten zijn en vervolgens weer alleen maar van invloed op het dempen van de hoogte van een zeer bepaalde amplitude en nog steeds niet van invloed op de toon.

En net om die astronomisch kleine beïnvloeding gaat het in mijn betoog. Het al dan niet waarnemen ervan is afhankelijk van het materiaal of de houtsoort. Dank om die marginale trilling dan toch een kans te geven. Immers, ze is aanwezig.

Senior Member

Standaard

Waarom zit er dan zoveel klankverschil tussen een les paul en een stratocaster met humbuckers?

Senior Member

Standaard

lees nog 's even terug.. Plaatsing brug, afstanden pickups tot weetikveelwaar, andere brug wellicht? enzonogwatmeer.. Tis gewoon niet te vergelijken....
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

Senior Member

Standaard

Ik reageerde op de post van grizzly.

Senior Member

Standaard

Mensuur, hoek bij de kop, etc

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    ... dan een magnetisch veld opgewekt door je snaar. .
    Lees nou gewoon eens een artikel over hoe dat werkt. Een snaar wekt geen magnetisch veld op. Hoe zou een snaar dat kunnen?
    Een pickup heeft een magnetisch veld.

Je hele verhaal is gebaseerd op een hardnekkig misverstand.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten