Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 19 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 184
    Senior Member

Standaard

als de body resoneert, resoneert/trilt dan de pickup ook en zo ja kan die dan alsnog signaal opwekken?
    dus niet de snaar beweegt over de magneet maar de magneet onder de snaar.

je voelt soms ook de gitaarnek in je hand resoneren, brengt deze dan ook de snaren in beweging en wekt signaal op?

heb jaren geleden een hondo strat veranderd, plywood body maple neck

door de combinatie van zijn originele pickups klonk die helemaal niet slecht, soms zelfs beter dan gitaren met een normale houten body.
    waarschijnlijk zul je het grote verschil alleen horen als je een versterker hebt die dat ook kan laten horen, en dan niet tijdens een groot concert of in de kroeg.
    maar dat is zo mijn idee

Standaard

Wij hebben het over een elektrisch versterkte massieve gitaar.
    Wanneer je de brug op een verende ondergrond zet, kan zijn op een dunne hollowbody en plaatje blik of een ander soort veer, krijg je een compleet andere factor in je spel.
    Dan ben je een deel van de snaar trillingen aan het wijzigen en die lopen vervolgens weer over je pickup die vervolgens weer anders gaat reageren.

Helemaal mee eens. Een snaar trilt immers (iets) anders bij een 'stram' stuk massief beukenhout dan bij een 'soepel' stuk massief essenhout.

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Leuke discussie.

Even een verzoek vanaf het mod-front:

Mijn opa leerde me ooit over een drie dingen geen discussies te voeren;
    -Religie
    -Politiek
    -De invloed van houtsoorten op de klank van electrische gitaren

Al deze onderwerpen zijn potentiële aanleidingen voor een burger- of zelfs wereldoorlog...

Houd de discussie vooral gaande, met een open mind en leer van elkaar. Speel het alsjeblieft niet op de man, hoe rotsvast je eigen overtuiging ook mag zijn. Ik heb zelf vele malen ervaren dat dingen die in de wondere wereld van muziekinstrumentenbouw voor waar aangenomen worden vaak vooral aannames zijn, beïnvloed door het eigen referentiekader en wanen. Hoe meer kennis je van een onderwerp vergaart, hoe meer vragen er blijken te zijn. Nieuwe informatie kan een antwoord op vragen zijn, maar roept daarmee vaak ook nieuwe onzekerheden op. Voor veel mensen voelt het veiliger om dan maar bij eerdere aannames te blijven en zich in te graven in plaats van de onzekerheid te omarmen. Er gaat een verhaal over een vriend van Galileo Galileï die weigerde door de pas gebouwde telescoop te kijken omdat hij wist dat het zijn aristotelische wereldbeeld onherstelbaar zou veranderen. Ignorance is bliss, maar onverschilligheid is de grootste vijand van alle kunst. Blijf je vooral bewust van dat jouw waarheid of mening en ervaring anders kunnen zijn dan die van een ander, en soms -vanuit zijn/haar perspectief- net zo waar.

Mijn welgemeende excuses voor deze semi-filosofische bespiegeling, maar ik wil graag een forumwar voorkomen.
    Laatst gewijzigd door Javaca; 14 maart 2015 om 23:06
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

www.javaca.eu

Standaard

Ha Jan, wat een wijze woorden! Ik ben blij dat er hier nog steeds stevig wordt gediscussieerd. Dat kan hier toch met respect voor elkaar?
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    grizzly, die Will zegt ergens dat ie tonewood blijft gebruiken oa omwille van de sustain. we moeten de sustain dus afzonderlijk zien van de klank, of hoe zit dat? tja, zo heb je natuurlijk altijd gelijk
    Sustain is toch iets anders dan klankkleur, timbre. Dat weet jij toch ook, K.? De tijd dat een snaar blijft doortrillen tegenover de frequenties, boventonen, die prevaleren bij het trillen.
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Boris Yellnikoff Bekijk bericht
    [I]
    Helemaal mee eens. Een snaar trilt immers (iets) anders bij een 'stram' stuk massief beukenhout dan bij een 'soepel' stuk massief essenhout.
    Leuk dat je het zegt, maar kun je ergens mee bewijzen dat een snaar anders trilt bij een blok Esdoorn als bij een blok Mahonie?? Natuurkundige proeven bewijzen namelijk het tegendeel.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Sustain is toch iets anders dan klankkleur, timbre. Dat weet jij toch ook, K.? De tijd dat een snaar blijft doortrillen tegenover de frequenties, boventonen, die prevaleren bij het trillen.
    Da's waar maar dan mis je de point een beetje. Het gaat om eigenschappen die de kwaliteit van een tone bepalen.
    Het Engelse "tone" kan je ook niet een op een vertalen met toon dat alleen handelt om klankleur. Je hebt dingen als amplitude, decay, harmonic content enz.

Wat materiaal betreft, ook gewicht is een eigenschap. Dat zou een reden zijn waarom beton niet relevant is in deze.
    En vanuit een manufacturer oogpunt zijn beschikbaarheid, prijs en productieproces ook relevant. En dan ben ik weer bij Ome Leo terug.

Leo maakte vooral praktische keuzes. Nu wordt de boel omgedraaid alsof zijn essen en elzen alleen om zijn tone eigenschappen gekozen zijn maar zo is niet.
    Leo had ook gewoon plafondplaten gekozen als ze wat steviger waren geweest. Dan ging de discussie nu over plafondplaten versus toiletpapier.

Maar we hebben het hier over een muziekinstrument, geen toon generator. Daar hangt emotie aan.
    Die testjes met scopen zijn leuk maar betekenen dick voor een instrument. Alsof tone de enige belangrijke eigenschap is van een instrument. Als je dat denkt moet je misschien geen gitaren gaan bouwen. Althans, niet voor mensen.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 14 maart 2015 om 23:43

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Da's waar maar dan mis je de point een beetje. Het gaat om eigenschappen die de kwaliteit van een tone bepalen.
    Het Engelse "tone" kan je ook niet een op een vertalen met toon dat alleen handelt om klankleur.
    Ook gewicht is een eigenschap. Dat zou een reden zijn waarom beton niet relevant is in deze.
    En vanuit een manufacturer oogpunt zijn beschikbaarheid, prijs en productieproces ook relevant. En dan ben ik weer bij Ome Leo terug.

Leo maakte vooral praktische keuzes. Nu wordt de boel omgedraaid alsof zijn essen en elzen alleen om zijn tone eigenschappen gekozen zijn maar zo is niet.
    Leo had ook gewoon plafondplaten gekozen als ze wat steviger waren geweest. Dan ging de discussie nu over plafondplaten versus toiletpapier.
    Ik ken het Engelse woord 'tone' en daarom gebruik ik ook het woord 'timbre'. In hoeverre de tijd van doorklinken daarvan een onderdeel vormt, blijft waarschijnlijk een vraag; maar ik denk dat je ze toch kunt onderscheiden. Ik kan me voorstellen dat je bij een banjo vergelijkbare verschillen in klankkleur zou kunnen produceren terwijl de sustain minimaal is.

Maar wat zijn dan die eigenschappen die de kwaliteit van een tone bepalen?
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Wat is de definitie van kwaliteit?
    De ene kwaliteit zal andere eigenschappen vragen dan de andere.

Het krijgt een hoog Cruijff gehalte zo.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    En eehhhh voor wie het nog niet had begrepen,
    welke van de 2 sound tests is de houten gitaar en welke is de BETONNEN gitaar?

Hoe zou dan het verschil klinken tussen een massief Essen en een massief Kersen gitaar?

En houdt er aub rekening mee, dat ALS er al een serieus verschil te horen is, moet er ook rekening mee gehouden worden, dat het nooit helemaal 100% exact mogelijk is om de juiste snaarspanning, plaats van brug/nut/pickup en bevestigingen te krijgen. Dus enige verschil zal door deze variabelen altijd aanwezig zijn.
    Ik hoor een duidelijk verschil, de tweede is helderder en opener. Of het aan het materiaal ligt is natuurlijk een tweede.

Of is de grote factor constructie? Het verschil is wat mij betreft goed te horen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Blend Bekijk bericht
    Ik zou 'm uit het raam flikkeren en er zelf achteraan springen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten