Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 1963

Threaded View

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Naam: image.jpg
Bekeken: 1694
Grootte: 88,6 KB
    Twee nieuwe renaissancegitaartjes, ditmaal full-scale. De linker naar een schilderij van Pieter Bruegel de Oude (1559), de rechter naar Guillaume Morlaye (1552).

De vorm van de "Breugel" frappeerde me zo zeer dat ik besloten heb er ook een vihuela-versie van te maken (links). In de oertijd van de gitaar en de nadagen van de vihuela liepen beide instrumenten deels in elkaar over. Er zijn mensen die vermoeden dat de eerste gitaar die we kennen (Belchior Dias, Lissabon - 1581) eigenlijk een vihuela is. Hoewel ik die mening niet geheel deel zijn er wel bronnen die een zekere overlap doen vermoeden. Zo verteld Juan Bermundo dat je van een vihuela een gitaar kunt maken door simpelweg het hoogste en laagste koor (snarenpaar) te verwijderen. Ook zijn er veel overeenkomsten tussen de "Dias" en de meer recent ontdekte "Chambure" vihuela (Cité de la Musique, Parijs) en het vermoeden bestaat dat ze door dezelfde bouwer gemaakt zouden kunnen zijn.
Bekeken: 1618
Grootte: 89,8 KB

Pieter Bruegel de Oude werkte in de tijd dat hij "De Strijd tussen Carnaval en Vasten" schilderde in Antwerpen. De Nederlanden stonden in die tijd onder Spaans bestuur. Keizer Karel V (geboren in Gent en grootgebracht aan het hof van zijn tante Margaretha van Oostenrijk, de landvoogdes die in Mechelen resideerde) was net een jaar dood. Aan dit hof werkte eerder Jan Cornelisz Vermeyen (de schilder van "De Bruiloft te Kana" waar ik vorig jaar de luit van nabouwde). Er was een grote Spaanse invloed in de Nederlanden, die zijn weerslag vooral in Vlaanderen had ("Flamenco" anyone?). Het is dus heel goed mogelijk dat Bruegel een "Spaanse" gitaar of vihuela vastlegde op zijn schilderij...

Ter vergelijking van de grootte naast een "normale" klassieke gitaar. De hals van de vihuela wordt nog ingekort, de uiteindelijke mensuur is 60cm).
Bekeken: 1564
Grootte: 97,6 KB

Deze serie instrumenten is gebouwd uit resten van een eiken tafelblad wat in een kerk in Utrecht overbleef. Er zijn geen eiken instrumenten gebouwd, maar eiken was in de Nederlanden van de late middeleeuwen en renaissance "the wood of choice" voor vele meubels, kerkbanken, deuren, gebouwen, kandelaars, heiligenbeelden. etc.
    Daarnaast vind ik het leuk om met "alternatieve" materialen te werken, die niet direct voor de hand liggen.

De restjes die hier van overschieten worden verwerkt tot stempinnen en icoonplanken (hobby, maak ik ook restjes beenderlijm mee op). Houtkrullen en zaagsel worden liefdevol gedoneerd aan het plaatselijke kippenhok...
    Laatst gewijzigd door Javaca; 8 maart 2015 om 19:31
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

www.javaca.eu

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten