Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 52

Threaded View

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht

het leuke van deze bouwmethode -lijkt me- is dat je de zijkanten helemaal van achter tot voor kan laten doorlopen, zonder binding, waardoor het lijkt alsof de hele achterkant en het klankblad ingelegd zijn.
    In principe zou dat kunnen, op het klemmen met verband na. Als daarbij een zijkant iets - al is het maar een millimeter - overschiet gaat de zijkant bol staan in het midden (en wordt zo verlijmd). Als je eea door wit laten lopen zonder binding echter is het voor een net resultaat beter de zijkant iets over te laten steken en daarna strak met voor- of achter blad af te schuren.
    Mogelijk alternatief zou kunnen zijn om de zijkanten te verlijmen met een contactlijm o.i.d. omdat daarbij het klemmen/aanduwen van de zijkanten makelijker realiserbaar is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Enra Bekijk bericht
    Ik vind het echt een erg leuk project, juist vanwege de vindingrijkheid en de eenvoudige materiaalkeuze. Toch denk ik dat je met jouw vaardigheden en het juiste materiaal iets kunt maken dat tien keer beter is.

Groet,
    Arne
    Thanks!. Ik ben er van overtuigd dat met - met name - beter hout er ook een kwalitatief hoogstaander gitaar zou ontstaan. Achteraf bezien had dat natuurlijk ook prima gekund, maar omdat vooraf de uikomst nogal onzeker was heb ik er voor gekozen om material te gebruiken waarbij de kosten geen beperkingen aan de experimenterdrift zouden opleggen. Ook vond ik het vooraf zonde om risico's te lopen met goede stukken AA of AAA hout in een project dat mogelijk nooit tot een bruikbaar instrument zou leiden.
    Ik overweeg wel om na mijn huidige"Vurenhout-archtop project" wel in te gaan zetten op een hogere kwaliteit materialen.
    Laatst gewijzigd door Nejra; 30 januari 2015 om 14:13

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten