, wat staat daar voor obscuurs in? Ben niet zo thuis in het schriftelijk gebeuren.
, wat staat daar voor obscuurs in? Ben niet zo thuis in het schriftelijk gebeuren.
Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
Aangeboden: niets
Weet niet of ie brom oppikt. Wel ben ik van plan er een andere OT in te zetten op termijn (nl. die uit m'n Marshall class-5).
Het testen gaat denk ik door er langere draden aan te solderen en het ding te draaien en manipuleren om te kijken wanneer ie het stilst is.
Voordeel van montage op het chassis is denk ik dat de primaire aansluitingen over het chassis kunnen lopen, weg van signaalvoerende en gloeispannings draden.
Verder wat meer ruimte in het chassis.
Dat is nu net wat ik bedoel......zoek dat dan eerst uit.
Met de kennis die je nu hebt (als ik ff een inschatting mag maken) zou ik beginnen met een degelijke voeding te maken in een chassis wat natuurlijk groot genoeg is om in een later stadium de rest er bij te maken. Die voeding ga je dan eerst testen door hem met een load te belasten en dan te meten of hij aan je verwachtingen voldoet. Je werkt immers met bij elkaar geraapte spullen uit een sloop chassis dus moet je roeien met de riemen die je hebt.
Om de juiste positie van de trafo te bepalen Heb je niets anders nodig dan de trafo's en een speaker. Komt verder geen buis bij kijken. Als je een speaker op de OT aansluit en vervolgens spanning op de PT zet zul je al een brom horen als die positie ongunstig is. Is hij volkomen stil dan hoef je echt geen trafo te gaan verplaatsen want daar bereik je niets maar dan ook helemaal niets mee.
Ik verwacht eerder dat je juist brom gaat krijgen als je de trafo naar boven verhuist. Ik neem aan dat de OT origineel ook onder het chassis zat. Frits was zo gek nog niet hoor en wist aardig wat hij deed. Daar in eindhoven hadden ze ook door dat het plaatstalen chassis voor een goede magnetische afscherming (PT<>OT) zorgt. Ga je de trafo nu boven naast de PT zetten kun je er juist een probleem bij krijgen en dat is wat ik van de daken loop te schreeuwen. Maar.... misschien moet ik dat juist niet doen en je lekker laten experimenteren, door schade en schande wordt je ook wijzer.
Psalm 155 vers 2
Voor OT brom checken heb je inderdaad maar 4 onderdelen nodig: een netplug, een speaker, ot en pt. Niks meer niks minder. Dat was voor mij ook een eureka-moment een hele tijd geleden.
Dit is een goede layout voor het type versterker dat jij aan het maken bent:
![]()
Trouwens; beter goed gejat dan slecht bedacht: Hier een voorbeeld van een klassieke stereo-opstelling. Let op de plaatsing van:
de OT's t.o.v. de PT
de eindbuizen
de inputs
![]()
Super, bedankt! Het toonfilter moet er nog bij, zit nu tussen de pots maar daar ruist ie flink. De ECC83 en EL84 omdraaien zoals ook @guitarnijboer al aangaf. Voor de OT zal ik (experimenteel) een goed plekje uitzoeken ivm de positie van de PT, met inachtneming van de plaats van de buizen.
Monteer de input eerst even naast de ECC83 voor de goede orde. Kijk dan of je amp stil is. zo niet, leg dan de grid van de EL84 aan massa. Is je amp dan wel stil, dan wordt het een herbouw, is hij dan ook niet stil dan heb je een grotere resevoir-elco nodig of, veel beter, een choke.
Ga ik proberen. Een choke komt er in, vergeten te vermelden. Heb hier een nette, 6H, 60 ohm.
Favorieten/bladwijzers