Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: contrapunt

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Ik was heel duidelijk hoor Ik vond het a) niet zo mooi en b) ik wees de componist erop dat hij de term contrapunt gebruikte maar zich volgens mij niet aan alle regels hield. Niets wolligs aan toch?
    Sorry voor het wekken van een verkeerde indruk.
    Jouw stuk is beknopt en uiterst duidelijk.

Ik vroeg mij af of mijn eerste regel niet als 'te wollig' zou worden bestempeld.

In het algemeen is het zo dat dat wat je (men hier dus) weet, gelijk dient als maatstaf van wat je waarneemt.
    Ik heb daarmee aan proberen te tonen, dat de accenten op techniek en afspraken uit de barok je lelijk in de weg kunnen staan bij het zo neutraal mogelijk beluisteren van muziek. Of waarnemen van een model auto, als jij net dat model hebt aangeschaft.

Hoe dan ook. Even kleine aanpassing van mijn stuk gedaan.
    Het is niet dat ik geen kritiek op je mening zou durven posten, maar ik waardeer je teveel om je via lullige omwegen te bekritiseren.
    Daar is echt geen sprake van geweest.

Vriendelijke groet, Gus

Senior Member

Standaard

Haha oké dan snapte ik je verkeerd. En no worries, ik waardeer jouw mening ook te veel om aanstoot te nemen.

Bij mjj zit techniek of kennis echt niet in de weg hoor. Sowieso heb ik zelf niet zoveel techniek en weet ik echt niet zo veel van de theorie. Ik, net zoals jij, vind iets mooi of niet. Maar soms spelen techniek of theorie wel mee. Metal moet voor mij gewoon strak zijn. Pop muziek moet gewoon zoveel mogelijk 'bekende cadenza' hebben. Zo hebben de oren zich nu eenmaal ontwikkeld. Uitzonderingen mogen, graag zelfs! Maar dan hoor ik graag dat men afwijkt vanuit de ziel, en niet omdat men te lui is om een riffje te oefenen (zoals bij mij vaak t geval is), of omdat men eigenlijk geen liedjes kan schrijven. Iedereen neemt techniek en theorie mee in het belevingsproces van naar muziek luisteren. Ook jij.

Dat allemaal gezwetst hebbende.

Er is niets mis met de regels van contrapunt breken, maar als je dan alleen maar roept 'contrapunt' zonder toelichting, zal er altijd een irritante wijsneus zijj die opmerkt dat je helemaal niet compleet volgens de contrapunt werkt

Standaard

Ik dat je daar de kern raakt Fusion: Herkenning bij de luisteraar.

Er wordt wel eens gezegd, de enige regel in de muziek is dat er geen regels zijn. Dat neemt niet weg dat het wel handig is om de regels te kennen en daar waar nodig toe te passen.
    In feite hebben we het over stijlkenmerken. Lap je alle kenmerken van een bepaalde muziekstijl aan je laars dan gaat niemand je stukje als zodanig herkennen. Maar als je door het toepassen van de meest belangrijke regel(s) herkenning bij de luisteraar kan oproepen dan is het doel bereikt.

Als bijvoorbeeld iemand tegen Hans Zimmer zegt "maak eens wat chinese muziek bij deze film" dan gaat hij echt niet alle regels van de traditionele chinese muziek toepassen. Maar hij weet wel precies welke kenmerken een chinees gevoel bij de luisteraar zullen oproepen.

Een ander grappig voorbeeld uit de filmindustrie is ook de muziek die wordt gebruikt bij films die spelen in het oude Egypte. Weten we wat voor muziek de oude egyptenaren maakten? Nee, maar het was zeker niet de orkestrale muziek die Hollywood gebruikt om ons het "pyramide-gevoel" te geven. Toch werkt het omdat we daaraan gewend zijn geraakt. Die toonzetting werkt zelfs met enkel een akoestische gitaar zoals Richard Thompson hier demonstreert.

http://www.youtube.com/watch?v=raPdkVMb7iE
    (De muziek begint op 0:44)

Om terug te komen op contrapunt zijn m.i. de meest belangrijke regels om zoveel mogelijk consonanten te gebruiken en uit te gaan van melodielijnen in plaats van akkoorden. Voor een eerste indruk voldoet dat prima. Pas bij nadere analyse blijkt dan dat niet alle regels zijn gevolgd maar dan is de toon al gezet. Overigens had ik oorspronkelijk een melodielijn die ik net wat mooier vond maar die had ergens een dissonant op de derde tel.
    Laatst gewijzigd door mountainman; 11 november 2014 om 15:04
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

Standaard

Ik vind het wel geinige stukjes. Vooral het tweede deel van het eerste stuk.

Neem aan dat je dit gemaakt hebt met een keyboard ?
    En welk programma heb je daarbij gebruikt ?

Interessant zo'n 'niet-gitaar' post.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

Senior Member

Standaard

Nu pas de 2e geluisterd, geinig hoor Leuk deuntje, leuke sfeer.

Senior Member

Standaard

Ha! En ik luister nu de eerst weer (voor de 2e keer), ik vind m nu een stuk beter te pruimen! Ga eens gooi investeren in n paar goede VSTs! Wel mis ik, vooral als we de contrapunt toch loslaten, een aantal mooie plekken waar even mooi lang op de V of de V7 wordt gehangen, of uberhaupt plekken (een 'brug' zou je zeggen voor een popliedje) waar het geheel even wordt verlaten wat de rest dan weer omhoog tilt. Maar verder, leuk gedaan

Standaard

@Ernest: Ik gebruik geen keyboard. De midi partijen programmeer ik handmatig in. Daarvoor gebruik ik het programma Cubase. Het is wel mogelijk om via een keyboard in te spelen maar daar ben ik al heel lang geleden vanaf gestapt. Mijn oude midi interface past niet eens meer op een moderne computer want die moet worden aangesloten op een seriele poort...

@Fusion: Ik heb gekeken naar EWQL Symphonic Orchestra maar ik weet niet of mijn systeem aan de eisen voldoet. Ik heb Window 7 64bit maar mijn Cubase 5 versie is 32bit. Daarnaast moet je nog elders een USB security key aanschaffen. Ingewikkeld hoor. De samples op de website klinken trouwens wel fantastisch.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

Senior Member

Standaard

De antwoorden op dat soort problemen vind je normaliter binnen n paar minuten op t Steinberg forum. Ja je zult wel n paar 100 EUR moeten investeren.

En nogmaals: let op welke versie je koopt. Ik heb geloof ik Gold. Veel articulaties maar geen close mic.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten