Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: contrapunt

  1. #1

    Standaard contrapunt

    And now for something completely different: Barok

    Het woord etude is al een keer gevallen met betrekking tot mijn muziek en dat zou heel goed van toepassing kunnen zijn op deze twee midi stukjes.

    Het eerste stuk is in de eerste plaats een melodiestudie. Het gaat hier niet zozeer om de "orkest"geluiden want die zijn inderdaad crappy. Als iemand nog een VSTi pakket weet met overtuigende orkestsamples dan hou ik me aanbevolen.

    Plain Vanilla Fugue

    Het tweede stuk begint met twee riedeltjes in een soort van Ierse folk stijl. Oorspronkelijk voortgekomen uit improvisatie op de akoestische gitaar en vervolgens gecomputeriseerd.
    Dat is het punt waarop voor mij het echte componeren begint. Daarbij zijn er gaandeweg wat barok elementen ingeslopen. Het barokgevoel wordt waarschijnlijk wat versterkt door de gekozen virtuele instrumenten, die meer aan clavecimbel dan aan gitaar doen denken.
    Of het allemaal nog speelbaar is boeit me meestal niet, maar ik denk dat in dit geval het resultaat prima zou kunnen worden gearrangeerd als gitaarduet.

    Veleta
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2008
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    192

    Standaard

    Nou ja zeg...

    He-le-maal te gek! Vooral die Fugue is gewoon prachtig! Respect hoor. De Visee comes to mind, bij vlagen Scarlatti. Ik vind de productie niet storend, het zou natuurlijk wel nog een tandje spectaculairder kunnen klinken met een geliktere instrumentatie. Voor een gitaarduet zeker geschikt!

    Ik zou zeggen: Meer!
    The Dude Abides.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    14.158

    Standaard

    Heb de eerste gedeeltelijk geluisterd. Vond t niet echt mooi eerlijk gezegd (en ik bedoel niet de sounds, daar luister ik wel doorheen). En volgens mij hield t zich ook niet aan de regels van de contrapunt?

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor het luisteren en het commentaar. De meningen zijn verdeeld zie ik.

    @Fusion: De 3 basisstemmen in het eerste deel houden zich aanvankelijk wel aan de contrapunt regels voorzover ik die meen te hebben begrepen. Maar het kan best dat ik het niet begrepen heb hoor. Ik ben dan wel redelijk theoretisch bezig maar ik heb geen scholing gehad op dat gebied. Google en Wiki zijn mijn vrienden.
    Vanaf 0:48 heb je helemaal gelijk. Daar krijgen de drie stemmen één voor één een harmoniestem op de achtergrond om de boel wat aan te dikken en dat mag bij contrapunt inderdaad niet.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    14.158

    Standaard

    Het hangt ook n beetje af van de periode, maar volgens mij juist in de Barok zijn er heel veel regels over welke intervallen richting (omhoog of omlaag) melodie A afzonderlijk, B afzonderlijk en A tov B mogen nemen etc. Strikt parallel, niet-strikt parallel, zijdelings, geen parallele secunden en kwinten etc. Er zijn echt zo veel regels. Ik zou je stuk moeten analyseren maar daar heb ik geen zin in Gevoelsmatig lijkt t me dat je de regels niet in acht neemt.

    Verder wel mega koel dat je je hier mee bezig houdt!

    Een aanrader is EWQL Symphonic Orchestra. Betaalbaar, en heeft ook solo instrumenten. Even opletten op welke editie je koopt.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2008
    Locatie
    Omgeving Utrecht
    Berichten
    192

    Standaard

    Mmmm, ja nu ik hoor dat de regels van de contrapunt niet strikt zijn gevolgd, moet ik zeggen dat het ineens een stuk minder klinkt. Heb ik ook altijd bij death metal als ik hoor dat men het daar niet zo nauw neemt met de regels van het grunten bijvoorbeeld.

    Ik kan me tijden herinneren dat men in de muziek juist bezig was met het breken met conventies...
    The Dude Abides.

  7. #7

    Standaard

    Contrapunt?
    Maak ik geen punt van.
    Ik weet werkelijk totaal niks van theorie en afspraken en gedoe uit een tijd dat ze gewoon in de hoek van de kamer scheten. Mijn persoonlijke mening daarover is, dat al die afspraken voor mij alleen maar afleiden van de zaak waar het om gaat: Wat doet die muziek voor mij.
    Of met mij.

    En dan vanzelf met alle respect voor Fu en anderen die daar veel waarde aan hechten. En waar ik veelk waarde aan hecht. Ik zie ook steeds meer de tekortkomingen van mijn benadering en het is zelfs ernstig de vraag of ik nog voor dezelfde koers zou kiezen als ik nu pakweg 15 zou zijn en zou weten wat ik nu weet.
    Niet dat ik daar nou echt spijt van heb, maar one wonders...

    Alleen maar luisterend naar de twee stukken en puur afgaand op mijn smaak, vind ik de eerste beeldschoon.
    Prachtig heldere melodietjes en dialoog. Super. Probeer die taal verder uit te diepen!

    Maar zolang ze Kim van Kooten blijven casten in films (in plaats van alleen voor de radio) weet je dat smaak errug subjectief is.
    Vreselijk stoere stukken muziek in ieder geval. Waarvan de tweede qua mooi praterij mijn klassieke allergie triggert helaas.
    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    14.158

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernstien Bekijk bericht
    Mmmm, ja nu ik hoor dat de regels van de contrapunt niet strikt zijn gevolgd, moet ik zeggen dat het ineens een stuk minder klinkt. Heb ik ook altijd bij death metal als ik hoor dat men het daar niet zo nauw neemt met de regels van het grunten bijvoorbeeld.

    Ik kan me tijden herinneren dat men in de muziek juist bezig was met het breken met conventies...
    Ik kan me tijden herinner dat men posts nog goed las en niet allerlei conclusies trok die er niet staan Ik zeg helemaal niet dat ik het niet mooi vindt omdat...

    Dus.

  9. #9

    Standaard

    @TS & Bernstien
    We zijn in NL notoir slecht in het juist plaatsen van de dominante stukken in de keten: oorzaak en gevolg. En als je vindt dat dat te wollig is:
    Leidt het gebruikte gereedschap in dit geval tot het resultaat, of leidt het resultaat tot het gereedschap.

    Door de intro van Mountainman wordt de luisteraar verleid het muziekje te beluisteren aan de hand van het gereedschap. En dan is het verleidelijk met die ogen/oren er naar te kijken. Het is het meta-filosofische 'wat is de plaats op de berg, van waaraf je waarneemt' principe. Voorbeeld:
    Als je net een auto hebt gekocht, zie je dat model ineens overal.

    Voorbarige conclusies? Maybe, maar die worden dan toch ook in de hand gewerkt door de presentatie.
    Helaas worden veel van de hier geposte dingen voorzien van een verontschuldigend stukje tekst. Ik zeg: nergens voor nodig, want iedereen weet dat bedroom recording zonder een jaar opname tijd automatisch leidt tot een wat minder perfect resultaat.

    Who cares? Het gaat om het scheppende element. Eerst was er niks en TARA!!!!!! toen was er een lied. Ik weet nog heel goed de magie van de donkere kamer. Eerst heb je een wit vel papier en langzaam ga je de aftekening zien van iets nieuws. Toveren!

    Ik heb al uitgelegd dat techniek en vooral theorie me weinig zegt. Maar al zou ik die beheersen, dan nog zou het mij weinig zeggen, als ik het lied niet mooi vind. Of als ik er op een festival niet voor zou stoppen, en zou doorlopen dus.

    Een pleidooi aan het adres van Bernstien:
    Je laat je teveel beïnvloeden door de mensen aan de kant, die maar heel zijdelings met de voetbalwedstrijd te maken hebben. Ook zonder publiek zou er worden gevoetbald, mag je hopen.
    Ook zonder afspraken van een paar eeuwen terug zou er muziek worden gemaakt. Dus naar mijn smaak is 'wat vin je dr van' het allerbelangrijkste.
    Mijn twee centen, en ja... die bestaan nog steeds.
    Vriendelijke groet, Gus
    Laatst gewijzigd door Duhsjaak; 11 november 2014 om 09:37 Reden: EDit ter voorkoming van nog meer misverstanden

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 september 2005
    Berichten
    14.158

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fusion Bekijk bericht
    Heb de eerste gedeeltelijk geluisterd. Vond t niet echt mooi eerlijk gezegd (en ik bedoel niet de sounds, daar luister ik wel doorheen). En volgens mij hield t zich ook niet aan de regels van de contrapunt?
    Ik was heel duidelijk hoor Ik vond het a) niet zo mooi en b) ik wees de componist erop dat hij de term contrapunt gebruikte maar zich volgens mij niet aan alle regels hield. Niets wolligs aan toch?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top