Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 22

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Wat dat betreft wordt hier voor de moeilijkste tak van sport gekozen, solo-arrangementen. Niets mis mee, maar zelfs een relatief eenvoudig deuntje vereist concentratie en vaardigheid om het boven "oefenen" uit te laten stijgen.
    In die zin slaat het begrip "etudes" ook vooral erop dat het oefeningen zijn voor mezelf. Ik vind mezelf dan ook niet zoeer verlegen (@Duhsjaak) als wel nog hard aan het werk om het punt te bereiken dat ik "boven" deze muziekjes sta. En dat sta ik dat naar mijn eigen maatstaven nog niet.

Nogmaals allemaal van harte bedankt voor je reacties, erg leuk en leerzaam om op deze manier uit te wisselen.

Frits
    Sinds kort op de fingerstyle toer met eigen compositie(tje)s:
    https://www.youtube.com/user/FritsJongbloets

Senior Member

Standaard

Je tempo klopt niet.....

De tel gaat altijd door..... Terwijl jij pauzes neemt..... Deze etude kan dus vloeiender....

Verder.... Prima... Dus meer oefenen en opnieuw..... Je kan het...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oorzaak Bekijk bericht
    In die zin slaat het begrip "etudes" ook vooral erop dat het oefeningen zijn voor mezelf.
    Het oefenen van mijn spel (-techniek) is één doelstelling die ik met deze stukjes heb, een andere doelstelling is het zelf componeren van muziekjes die ook voor anderen het beluisteren en/of spelen waard zijn. Ben in de jaren dat ik muziek maak altijd erg gericht geweest op zelf componeren, heb dat o.a. gedaan voor audiovisuele producties en amateur (kinder-) theaterproducties. Hieraan kwam soms geen gitaar te pas maar gebruikte ik keyboard en midi. Verder speel ik in een band.

@muziekschuur: je bedoelt waarschijnlijk Etude 2, als ik na het eerste thema twee keer gespeeld te hebben een ander thema inzet. Het grappige is dat ik dan denk: ik wil toch even laten horen wat ik heb bedacht, ook al loopt het nog niet goed.

Standaard

Ik vind het wel leuk, al is het heel erg basic. Ik maak hierin een onderscheid (+t?) in tokkelen en fingerstyle. Deze zou ik in de categorie tokkelen plaatsen. Maar zie dat niet als een belediging (in hoeverre dat zou kunnen). Ik vind het leuk!

Standaard

Op zich is die eerste wat dat betreft niet echt basic, gezien het gebruik van artificial harmonics. Snap denk ik wel een beetje wat je bedoelt, maar waarom het zo ingewikkeld maken...

even off topic, dit

Tokkelen -> Fingerpicking -> Fingerstyle -> Heavy Wood -> Tapping (stiekem gewoon heavy wood) als een soort gitarele rangorde...

Maar waar past flamenco dan in? De rechterhand van die gasten is vaak fenomenaal. En klassiek? Is dat tokkelen of fingerstyle? Joe Pass? Fingerstyle, of is het eigenlijk gewoon vrij primitief tokkelen? Zijn aanslaghand is niet echt spectaculair te noemen. Verre van eigenlijk.

Overigens, een onderscheid tussen fingerstyle en fingerpicking daar kan ik me best iets bij voorstellen. Maar dan slaat fingerpicking vooral op recht vooruit Travis picking.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Op zich is die eerste wat dat betreft niet echt basic, gezien het gebruik van artificial harmonics. Snap denk ik wel een beetje wat je bedoelt, maar waarom het zo ingewikkeld maken...

even off topic, dit

Tokkelen -> Fingerpicking -> Fingerstyle -> Heavy Wood -> Tapping (stiekem gewoon heavy wood) als een soort gitarele rangorde...

Maar waar past flamenco dan in? De rechterhand van die gasten is vaak fenomenaal. En klassiek? Is dat tokkelen of fingerstyle? Joe Pass? Fingerstyle, of is het eigenlijk gewoon vrij primitief tokkelen? Zijn aanslaghand is niet echt spectaculair te noemen. Verre van eigenlijk.

Overigens, een onderscheid tussen fingerstyle en fingerpicking daar kan ik me best iets bij voorstellen. Maar dan slaat fingerpicking vooral op recht vooruit Travis picking.
    Ik snap weinig van die genres, wat is heavy wood?

Standaard

Michael Hedges en beyond... Naast de gebruikelijke fingerstyle technieken veel two hand tapping (maar meer als op een stick, dan ala van Halen) en percussief geklop op de klankkast. Evt. slappen zoals op een basgitaar. O ja, en DADGAD is in die hoek zo'n beetje het enige wat nog enigszins als standaardstemming kan doorgaan. Niet ongebruikelijk om letterlijk voor elk nummer te moeten omstemmen. En dan soms echt extreem. Huidige generatie: Andy mcKee, Kaki King, Don Ross, Preston Reed.

Standaard

Intussen een derde stukje eraan toegevoegd. Ondanks bovenstaande discussie nog steeds met "Etude" als titel, nu "Etude 3".

Standaard

Op zich wat eenvoudiger dan de vorige twee, maar ook verreweg het beste.

Standaard

Dank voor je reactie, Harald. Dit is een van de eerste stukjes die ik bedacht had in deze stijl, en ik speel hem daardoor ook al het langst. Dat helpt ook ;-)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten