3x4700uF (25V) erbij, gelijkspanningen goed onder belasting
. Dit komt echter doordat de plus van de spanningsverhoger op de uítgang van de regelaar zat
.
Nog 10,2V wisselspanning helaas, maar het gaat de goede kant op.
3x4700uF (25V) erbij, gelijkspanningen goed onder belasting
. Dit komt echter doordat de plus van de spanningsverhoger op de uítgang van de regelaar zat
.
Nog 10,2V wisselspanning helaas, maar het gaat de goede kant op.
Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
Aangeboden: niets
1 dat klopt maar daarmee is de rimpel niet weg, de gelijkspanning staat er toch ook nog, namelijk in het middelpunt tussen de elko's.
Je moet het zien als twee afzonderlijke voedingen waarvan er een gespiegeld is tov de horizontale as. Alles is dus in tegenfase, ook de rimpel. Voor de rimpel geldt dan nog dat hij 180º in de tijdlijn verschoven is.
2 berekening is lastige materie maar een benadering moet voldoen:
Bekend is dat bij 1RC de condensator tot 62,5% ontladen is....meen ik me te herinneren
Oke, de basisspanning is 18V
Minimaal 9V overhouden dus rimpel mag maximaal 9Vtt zijn.
Deze 9Vtt is de som van twee voedingen dus 4.5Vtt per voeding.
Bij een ontlaadtijd van t=20mSec moet de spanning minimaal boven de 18-4.5=13.5V blijven.
Gaan we uit van 1RC dan is de condensator ontladen tot 18x0.625=11.25V en dat is te laag.
Jij moet minimaal op 18x75%=13.5V eindigen gemeten met de dvm omdat die de gelijkspanning plus een gemiddelde van de rimpel zal weergeven.
Je kan C ook benaderd berekenen met de formule C = I*dt/du.
Gaan we dat invullen dan is C 1*0.02/4.5 = 0.004444F ofwel 4500uF.
Eerder in dit topic gaf ik aan dat je kan rekenen op 1000uF per 1A maar daar zat ik fout. Deze stelling gaat namelijk alleen op voor dubbelfasige (=100Hz = 10 mSec herhalingsfrequentie) gelijkrichters en dit is een enkelfasige (20mSec) gelijkrichter. Door de spanningsverdubbeling neemt de rimpel ook ongeveer met een factor twee toe wat wil zeggen dat de caps totaal vier maal zo groot moeten worden. Helemaal waar is dat niet want de ontlaadcurve is exponentieel, als een datasheet al lastig is zou ik me er op dit moment maar niet aan wagen.
3 Zou maar voor de 40V uitvoering gaan of je laskap weer uit de kast halen.
Laatst gewijzigd door cluseau; 6 september 2014 om 18:50
Heb 'm een tien minuten laten pruttelen, niet langer, de regelaar wordt, neem ik aan, flink (over)belast met de grote rimpel.
De uitgang blijft 5V, knap van het ding dat ie van zo'n rare spanning op de ingang nog iets constants kan brouwen.
Op de ingang staat zo'n 9,5V. Nog een flink stuk te gaan dus.
Ook stabilisatie kent z'n grenzen. Het is niet zo dat zo'n 78S05 alles wat tussen 7.5 en 35V heftig staat te variëren liniaalrecht vlak trekt.
"Meten is weten, gissen is missen"
Even voor m'n (toekomstige) begrip. De ingangsspanning is denk ik nog lang niet zoals op het onderste plaatje.
edit:
Misschien vier van deze in serie, dat het er dan op begint te lijken:
http://www.conrad.nl/nl/panasonic-ee...ks-422086.html
Laatst gewijzigd door tommus42; 6 september 2014 om 21:45
Het komt er dus op neer dat je de gloeispanning batterij (accu) gevoed wilt maken en de wikkeling van de trafo wilt gebruiken als oplader![]()
"Meten is weten, gissen is missen"
Zeker niet, jouw gelijkspanning ziet er wel heel anders uit. Als je ff tot maandag geduld hebt wil ik wel een dergelijke schakeling opzetten en wat scoopbeeldjes plaatsen. Misschien wel leerzaam.
Er is trouwens wel een betere manier om aan jouw gelijkspanning te komen maar dat vereist iets meer inzet. Het is zo simpel om jouw doel te bereiken maar dan moet het roer totaal om. Na het weekend.....
Favorieten/bladwijzers