Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 22 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 211
    Senior Member

Standaard

Ik zit nog eens even dit topic door te bladeren... gewoon omdat het kan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    ... De bedoeling is om wat 50Hz brom kwijt te raken. Kan ik me gaan toeleggen op de 100Hz brom. En het is gewoon leuk.
    Hoe heb je eigenlijk vastgesteld dat die brom daar vandaan komt?
    Voordat je grote elco's, een extra tor en koelblokken en weet ik niet wat bij elkaar sleutelt - wat heel leuk is - zou je ook eerst eens een externe geregelde dc voeding op de gloeidraden kunnen aansluiten en dan eens horen of dat idd de oorzaak is.

Heb je dan nog brom, dan hoef je daar niet meer naar te kijken. Misschien wordt er wel trafobrom door de lucht opgepikt.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Standaard

Nieuwe regelaar gekocht, een 78S05cv. 2A en 35V ingangsspanning mag ie maximaal hebben. Iets ruimer in de specificaties dan de vorige, met het oog op wellicht een betere regeling ihkv de spanning wegwerken en de stroom leveren. Nog niet opgetild, eerst zien of er iets verbetert.
    Nee dus, met de buizen erin de volgende bevindingen:

Vingang = 7,9V
    Vuitgang = 5,4V

Andere zeer merkwaardige bevinding: 11,2V wisselspanning tussen de plus en de min van de uitgang, lijkt me een forse rimpel

Snap er niets van. Zou de brugcel misschien stuk zijn?
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Ik zit nog eens even dit topic door te bladeren... gewoon omdat het kan.

Hoe heb je eigenlijk vastgesteld dat die brom daar vandaan komt?
    Voordat je grote elco's, een extra tor en koelblokken en weet ik niet wat bij elkaar sleutelt - wat heel leuk is - zou je ook eerst eens een externe geregelde dc voeding op de gloeidraden kunnen aansluiten en dan eens horen of dat idd de oorzaak is.

Heb je dan nog brom, dan hoef je daar niet meer naar te kijken. Misschien wordt er wel trafobrom door de lucht opgepikt.
    Ben er van overtuigd dat het niet de (voornaamste) oorzaak van de brom is, maar het vermindert wellicht een stukje van de 50Hz brom. Tis eigenlijk een projectje op zich, ter lering ende vermaak.

Standaard

Het merkwaardigst vind ik eigenlijk dat de gelijkgerichte spanning zover inzakt. De wisselspanning van de trafo ook iets, die zakt van 6,8-6,9V naar 6,7V, de trafo is dus niet het probleem is mijn conclusie.

Senior Member

Standaard

de trafo is dus niet het probleem is mijn conclusie.
    Correct, het probleem is de onwijs grote rimpel. Logisch dat je zo'n lage ingangsspanning meet. Ik kan van hieraf niet zien wat je fout doet maar met gebruik van een halve brug en de elko's moet het wel kunnen al is het krap. Je mag ook best een vette rimpel hebben want je zou ruim voeldoende spanning over moeten hebben.

@plant: als alles werkt volgens plan is er veel spanning door de regelaar weg te werken en daarom is een voorschakelweerstand handig. Hiermee ontlast je het ontwikkelde vermogen in de regelaar. Wel moet tommus in de gaten houden dat het diepste punt van de rimpel boven de minimale ingangsspanning van de regelaar blijft. In dit geval zeker 9V.

Maar goed, eerst het grote rimpel probleem oplossen want daar zit het fout.

Had je maar een scoop heh

Senior Member

Standaard

Andere zeer merkwaardige bevinding: 11,2V wisselspanning tussen de plus en de min van de uitgang, lijkt me een forse rimpel

Snap er niets van. Zou de brugcel misschien stuk zijn?
    Nee, de elco's worden sneller leeggezogen dan ze worden volgeladen. Dat zei ik al.
    Idee van Cluseau was om die elco's flink te vergroten. Als die trafo echt 5A kan leveren en zelf zo weinig inkakt zou je dat kunnen overwegen. De trafo kan waarschijnlijk dan wel de grotere laadstroom leveren en de rimpel zal wat kleiner worden. Je kunt er gewoon eens wat over de bestaande elco's plaatsen om het verschil te zien. Zelf verwacht ik er niet veel van gezien de grootte van de rimpel die je nu hebt.

Het merkwaardigst vind ik eigenlijk dat de gelijkgerichte spanning zover inzakt. De wisselspanning van de trafo ook iets, die zakt van 6,8-6,9V naar 6,7V, de trafo is dus niet het probleem is mijn conclusie.
    Nee, je trafo is idd geen probleem. Je 'verdubbelaar' wel bij die stroom. Ik heb die ervaring ook.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    @plant: als alles werkt volgens plan is er veel spanning door de regelaar weg te werken en daarom is een voorschakelweerstand handig. Hiermee ontlast je het ontwikkelde vermogen in de regelaar. Wel moet tommus in de gaten houden dat het diepste punt van de rimpel boven de minimale ingangsspanning van de regelaar blijft. In dit geval zeker 9V.
    Die reden bedoelde ik ook met geen goed idee om een voorschakelweerstand te gebruiken.

Had je maar een scoop heh
    Die heeft ie toch Hoe heeft hij anders die rimpel gezien / gemeten?

Standaard

Zullen twee van 4700uF erbij genoeg zijn? Of beter drie? En 16V exemplaren voldoen toch wel?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Die heeft ie toch Hoe heeft hij anders die rimpel gezien / gemeten?
    Voor zover ik weet met een dvm op wissel.

Maar.....zit nog ff met de pootjes in de lucht te brainstormen.

Laten we eens een beetje rekenen:

De spanning is 18v.
    De load gezien vanuit die voeding is 18 ohm omdat daar immers 1A loopt.
    Van hieruit kunnen we eens naar de RCtijd kijken en dan kom ik op een 18mSec. Elke 20mSec worden de elko's weer geladen. Op die tijd is de elko tot 62% ontladen en 9x0.62 is ongeveer 5.5V.

De plus en min voeding hebben beide die rimpel wat neerkomt op een totale rimpel van 11V.

Als ik uitga van de meest ideale situatie en de 11V van de 18V aftrek kom ik op een minimale spanning van 7V.

Conclusie is dat de elko's dikker moeten.

Standaard

......De spanning is 18v.
    De load gezien vanuit die voeding is 18 ohm omdat daar immers 1A loopt.
    Van hieruit kunnen we eens naar de RCtijd kijken en dan kom ik op een 18mSec. Elke 20mSec worden de elko's weer geladen. Op die tijd is de elko tot 62% ontladen en 9x0.62 is ongeveer 5.5V.

De plus en min voeding hebben beide die rimpel wat neerkomt op een totale rimpel van 11V.

Als ik uitga van de meest ideale situatie en de 11V van de 18V aftrek kom ik op een minimale spanning van 7V.

Conclusie is dat de elko's dikker moeten.
    Oef, stof voor een week.

Eerste vraag: min ligt aan massa, daarmee is de rimpel daar toch ook weg?

Tweede vraag: in welke orde van grootte moet gedacht worden wat de capaciteit betreft? Hoe reken je dat uit?

Derde vraag: wil niet als een armoedzaaier overkomen, maar het scheelt meer dan anderhalve euro per elco van 4700uF (16V versus 40V), zou 16V niet voldoende zijn? Loopt anders aardig in de papieren.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten