Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 22 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 211
    Senior Member

Standaard

Geslaagd. ......

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    De bedoeling is om wat 50Hz brom kwijt te raken.
    .
    Dus gewoon symptoom bestrijding
    Nico

Standaard

Spanningsverdubbelaar werkt, onbelast voor de spanningsregelaar 18,5V. Na de regelaar 6,0V.

Maar belast deugen de spanningen niet:

Alleen een ECC83: respectievelijk 13,2V en 6,5V??
    ECC83 plus EL84: respectievelijk 7,9V en 5,3V

Zou de spanningsregelaar naar de bliksem zijn? Tis een ST L7806CV.

Moet er bij zeggen dat ik bij de vorige poging (nog met 9,6V) dacht dat het middelste pootje en het metaal van de behuizing aan elkaar zit en de behuizing als massa aansluiting heb gebruikt.
    Nu is de behuizing geisoleerd van massa.

Ik ga deze maar aanschaffen, zit iets ruimer in de specs, heb nog twee diodes:
    http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=476074
    Laatst gewijzigd door tommus42; 5 september 2014 om 18:33
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Moet er bij zeggen dat ik bij de vorige poging (nog met 9,6V) dacht dat het middelste pootje en het metaal van de behuizing aan elkaar zit en de behuizing als massa aansluiting heb gebruikt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    En nog wat, denk goed na wat je doet als je dit ding gaat koelen want dat is zeker nodig.
    Wat zal ik zeggen ......

Edit: ik snap gewoon niet hoe je zoiets kan verkloten maar zal je niet verder plagen. Neem nou is een keer de moeite om in de datasheet te kijken. Daarin staat dat de behuizing is verbonden met "common" ofwel het middelste been. Als je jouw turbovoeding met de min aan chassis verbind kun je de regelaar direct op het chassis schroeven. De 18V aan de ingang en de uitgang naar een van de gloeidraadaansluitingen op de buisvoet. De overgebleven pin leg je aan massa, scheelt ook weer bedrading. Let wel op dat de wikkeling nergens aan massa hangt want hier staat gelijkspanning op, ook dat had ik eerder gemeld.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 5 september 2014 om 19:39

Standaard

, heb ik wel gedaan, maar die dingen zijn zo onoverzichtelijk, dat van de behuizing aan het middelste pootje kon ik nergens vinden. Vraag me af of de koeling het probleem wel is geweest, maar goed, dank je voor je uitleg.
    Heb trouwens iets gevonden wat redelijk te doen is:
    http://nl.farnell.com/jsp/displayPro...|match|p|plid|
    In het datasheet dat daar bij zit staat ook iets over grote capaciteiten. Moet er dan een diode over?
    Anyway, morgen een nieuwe halen, excuus.

Senior Member

Standaard

Elke datasheet begint met een afbeelding met de aansluitingen.

Als je toch gaat bestellen koop ze dan per kilo. Is uiteindelijk voordeliger.

Senior Member

Standaard

Vandaar het idee om wat meer algemene kennis inzake factoren daaromtrent op te doen.
    Dit punt is inmiddels verdampt?... We gaan weer verder met proberen, verbranden, gokken.....
    Die datasheet is volgens mij nog steeds niet gelezen.... En hoewel theoretisch de stroom dat een trafo eruit kan gooien bij een spanningsverdubbeling de helft zou zijn onder normale omstandigheden... de praktijk is echter anders...

Wel begin je een aardig Larsje gehalte te krijgen...... ruim 40 posts om een voeding fatsoenlijk te krijgen die gewoon berekend kan worden.
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 5 september 2014 om 20:50
    Nico

Senior Member

Standaard

Spanningsverdubbelaar werkt, onbelast voor de spanningsregelaar 18,5V. Na de regelaar 6,0V.

Maar belast deugen de spanningen niet:

Alleen een ECC83: respectievelijk 13,2V en 6,5V??
    ECC83 plus EL84: respectievelijk 7,9V en 5,3V

Ik ga deze maar aanschaffen, zit iets ruimer in de specs, heb nog twee diodes:
    http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=476074
    1) Zo'n spanningsverdubbelaar is leuk, maar kakt enorm in zodra je een beetje stroom gaat trekken. Verwacht hier geen wonderen van.

2) De spanningen die je meet, zijn die effektief? Je hebt achter die spanningsverdubbelaar een enorme rimpel bij belasting, grote kans dat het spanningniveau aan de onderkant van de rimpel lager is dan de getallen die je nu opgeeft, alsnog te laag zijn voor de regulator en dat zie je dan achter de regulator terug.

3) Hou ook rekening met het produkt van weg te regelen spanning en de stroom. Zo'n regulator mag in max 35V hebben en kan 1A verwerken, maar niet tegelijk. Dat gaat sneller mis dan je denkt.

Ik wilde enige tijd geleden zelf ook een 24V voedinkje hebben dat uit een netadaptertje gevoed moest worden. Ik bleef met een spanningsverdubbelaar net binnen de spanning die de regulator max op de ingang aankon en het hoefde niet veel stroom te leveren. Ik had de regulator gekoeld en onbelast werkte het, maar met belasting kwam de stroombegrenzing van de regulator in werking. Dat is een fold-back regeling waarbij ie de uitgangsspanning terugregelt.

edit: en ja, koelen!
    Laatst gewijzigd door Plant; 5 september 2014 om 20:27
    "Meten is weten, gissen is missen"

Standaard

De schakeling is flink gebufferd: 2x1000uF voor die 'verdubbelaar-AC-split-elco's', daarna 1000uF met 100nF voor de ingang van de regelaar, en erna 470uF met 100nF. Heb een simpele multimeter, weet niet in hoeverre de spanningen effectief zijn.

De schakeling op zich is in orde, en al doende leert men denk ik altijd maar. Ga denk ik een meer hufter bestendige regelaar kopen, misschien ééntje die 5A aankan. En de koeling is volgens mij wel in orde hoor. Zit op een flinke heatsink, of hoe heet zo'n ding. Komt eventueel van pas in m'n AC30.
    Morgen is ie vast en zeker klaar, kan ik beginnen met het werkelijke de-buggen van het versterkertje.

Senior Member

Standaard

Doe 's gek..... Gewoon beetje gelijkrichten..... elco erachter...... dit printje.... http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-...item258c7e1b65
    afregelen op 6.3V en klaar. Geen last van de warmte... klaar..... Gezien de frequentie van dat ding... hoor jij niets in de audio.... Oh maar dat hoor je toch niet ... hij bromt....
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten