Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 22 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 211

Standaard

Of de duvel ermee speelt, net gedaan, anode weerstanden verkleinen. Namelijk naar 110K (2x220K parallel). Daarvoor heb ik de 'dropper resistors' verkleind naar 11K. Dit laatste leverde in de voedingslijn een spanningsverhoging op van ongeveer 30V. De verhoging van de anodespanning was veel minder, tussen de 10V en 15V.

Daarna dus de anode weerstanden verkleind, nu op V1a (ingangstrap) 159V en op V1b 154V. En idd, blijft lang clean. Wel een toename van de brom.
    Voor mijn gevoel is het niet logisch dat bij een hogere spanning, de versterking minder wordt. En die grafieken vind ik lastige materie. Maar goed, het wordt nog wel wat.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    En die grafieken vind ik lastige materie. Maar goed, het wordt nog wel wat.
    Lijkt me stug..... volgens mij heb je er nog nooit een vraag over gesteld.......
    Nico

Standaard

Mmm, anyway, even wat anders.
    Ga de netspanning weer op de 220V taps van de voedingstrafo aansluiten. Spanningen nog wat hoger. Dat de gloeispanning op 6,8/6,9V uitkomt is niet zo erg, want die wil ik gaan gelijkrichten. Komt dan op iets meer dan 9,5V uit. Quote van een tijdje geleden:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Hangt er van af hoeveel spanning je kwijt wil. Bij diode's heb je het voordeel dat de spanning welke daarover valt redelijk vastligt ongeacht de stroom. Zou je zo'n 0.7V of een veelvoud daarvan willen wegwerken zijn diode's een mooie oplossing. Wil je meer dan enkele volts wegwerken komen weerstanden eerder in aanmerking maar houd er rekening mee dat hoe meer spanning er over is hoe meer vermogen je gaat verspillen. Geef maar wat meer uitleg over je probleem dan kunnen we kijken wat de beste oplossing is.
    Op zich heeft de voeding genoeg vermogen (kan 5,2A leveren), maar hoe doe je dat het beste? Met serieweerstanden, of misschien met een spanningsdeler naar massa? Ik wil liever geen spanningsregelaar gebruiken.
    Laatst gewijzigd door tommus42; 3 september 2014 om 01:21

Senior Member

Standaard

Een regelaar is in jouw geval wel het meest veilig. Zou je serieweerstanden gebruiken en je trekt er een buis uit dan beinvloed je daarmee ernstig het spanningsval over de voorschakelweerstand wat het einde zou kunnen betekenen van de nog in bedrijf zijnde buizen. Een combinatie van serie weerstand en spanningsregelaar lijkt me een mooie oplossing maar dan heb ik wel wat data nodig. Hoewel, reken het zelf maar uit om die grijze massa eens een beetje te kietelen. Zal je een beetje op weg helpen:

1 Bepaal wat je eindresultaat moet zijn, ik verwacht dat je 6,3V= @ 1A wilt overhouden.
    2 Neem dan voor elke ampere die je nodig hebt minsten 1000uF als buffer elko.
    3 Stel dat je 15V= uit je gelijkrichter ontvangt. Je kan dan een 7806 nemen welke zeg maar 3V= nodig heeft om een beetje leuk te regelen. Je hebt dan 9V= ingang nodig en geen 15V= Dus die 15-9 kun je wegwerken in een voorschakelweerstand.
    4 berekenen van de vereiste weerstand is 6/1A= 6 ohm bij een vermogen van 6W (U^2/R)
    5 Omdat je 0.3V= tekort komt kun je de regelaar "pootje lichten". Je neemt de regelaar een beetje in de maling door het massa pootje een iets hoger niveau te geven dan massa door een schottky diode in serie op te nemen.

Nou zo is het voorlopig weer genoeg uitgekauwd en moet je aan de slag kunnen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Daarvoor heb ik de 'dropper resistors' verkleind naar 11K..........

Wel een toename van de brom.
    hoe kan dat nou.......
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

......Nou zo is het voorlopig weer genoeg uitgekauwd en moet je aan de slag kunnen.
    , mijn dank is groot. Ik laat het trouwens even, ben wel tevreden. De brom is binnen de perken, alleen voluit wordt het storend.
    Binnenkort ga ik zeker bezig met een gestabiliseerde gelijkstroomregelaar, al is het maar voor de leuk. In m'n AC30 wil ik er ook ééntje.
    hoe kan dat nou.......
    Weet ik niet. Als ik een nieuwe soldeerstift heb, een kleine, zal ik alles nog eens netjes doorsolderen en de loop van de (signaal voerende) draden optimaliseren. Misschien heeft dat nog wat invloed op de brom. En mogelijk is de voeding van de voorversterker (nu afgetakt van B+) niet genoeg gefilterd? Hoe dan ook, ikke blij ermee. Zo is het uiteindelijk geworden:

Senior Member

Standaard

hoe kan dat nou.......
    Weet ik niet.
    Dat antwoord was eigenlijk met een bepaalde toon die blijkbaar niet goed overkomt.

Er had ook kunnen staan "dat is logisch heh" maar dat klinkt zo belerend.

Goegel maar eens op RC filter kantelfrequentie.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Dat antwoord was eigenlijk met een bepaalde toon die blijkbaar niet goed overkomt.

Er had ook kunnen staan "dat is logisch heh" maar dat klinkt zo belerend.

Goegel maar eens op RC filter kantelfrequentie.
    Dat vermoedde ik al.

Gegoogled op ''RC filter kantelfrequentie brom'' en toen kwam ik dit topic tegen, interessante materie.
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...e-Vox-Marshall

Maar RC filter kantelfrequentie; weet niet wat ik er mee moet.
    Op welk RC filter doel je trouwens? In de voeding, anodeweerstand/koppelcap, toonfilter

edit, wacht even, je bedoelt 11K en 10uF in de voeding?
    edit 2: gaat me geen lampje branden bij invullen van f(k)=1/ 2.pie.R.C
    Laatst gewijzigd door tommus42; 3 september 2014 om 16:55

Standaard

......
    1 Bepaal wat je eindresultaat moet zijn, ik verwacht dat je 6,3V= @ 1A wilt overhouden.
    2 Neem dan voor elke ampere die je nodig hebt minsten 1000uF als buffer elko.
    3 Stel dat je 15V= uit je gelijkrichter ontvangt. Je kan dan een 7806 nemen welke zeg maar 3V= nodig heeft om een beetje leuk te regelen. Je hebt dan 9V= ingang nodig en geen 15V= Dus die 15-9 kun je wegwerken in een voorschakelweerstand.
    4 berekenen van de vereiste weerstand is 6/1A= 6 ohm bij een vermogen van 6W (U^2/R)
    5 Omdat je 0.3V= tekort komt kun je de regelaar "pootje lichten". Je neemt de regelaar een beetje in de maling door het massa pootje een iets hoger niveau te geven dan massa door een schottky diode in serie op te nemen.
    ......
    Ga er nu toch mee bezig, wil 'm zo goed mogelijk hebben.

Dit plaatje gevonden, kan ie met de transistor ook in meer stroom trekkende voedingen las ik.
    Over de schottky diode valt 0,3V begrijp ik dat goed? Zou je dat ook met een weerstand op die plaats kunnen oplossen en hoe bereken je de waarde daarvan.
    Ik ga eens even in de catalogus van Okaphone neuzen, morgen aanschaffen.

edit: ah, 95 cent kost het ding, das te doen. Tot 1A, wel krap aan.

edit: shit: ''In the circuit below, the 7805 regulator can provide up to 1A on its own. If more current is required, the transistor can be added to provide up to 5A max (it too will need a heat sink). The 1uF capacitor must be positioned very close to the regulator. It does not have to be tantalum, a ceramic will do at a pinch. A normal 6.3V transformer winding will NOT provide sufficient voltage after rectification to power this circuit.''
    Hoe dat op te lossen in een AC30?
    Laatst gewijzigd door tommus42; 3 september 2014 om 22:07

Senior Member

Standaard

Wel eens gehoord van een 7805k?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten