Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 76

Standaard

Primair heeft ie 110, 127, 145, 165, 220 en 245V. Heb nu de 220V taps aangesloten. 6,7V zullen de gloeidraden wel overleven? Als ik de 245V aansluiting gebruikt wordt de hoogspanning erg laag, nog geen 190V= onbelast, meen ik me te herinneren.
    Ik houd hem eerst maar even zo.
    Maar de centertap optillen met een weerstand (geen idee welke waarde), zou dan de spanning omhoog gaan? Lijkt me interessant om dat eventueel schakelbaar te maken.
    Even een plaatje

Van een Vox AC4 schema. De 220 ohm weerstanden heb ik er niet in.
    Gezocht: 100x probe voor oscilloscoop
    Aangeboden: niets

Senior Member

Standaard

Dat 'optillen' zie ik niet. Iig niet met een weerstand naar ground. Dan beperk je alleen maar stroom.

Optillen doe je door op de center een tweede spanning t.o.v. ground te zetten. Leuk idee, nou de praktijk nog.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Standaard

Ehm, ja dat zo idd best wel eens kunnen.

Standaard

Even spacen: stel nu om een aftakking van de gloeispanning gelijk te richten, en die 'onder' de centertap van de hoogspanningswikkelingen te zetten? Twee vliegen in één klap, de gloeispanning zakt dan vast wat in, en de hoogspanning wordt wat opgetild. Zou dat kunnen werken?

Senior Member

Standaard

Die hoogspanning is geen enkel probleem en voor de gloeidraad geef ik je een mooie oplossing.

Neem een paar flinke diodes die de stroom aankunnen en soldeer die antiparallel. Die combinatie neem je dan in serie op met je gloeicircuit. Je zal zien dat je net iets onder de 6.3v uitkomt.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Even spacen: stel nu om een aftakking van de gloeispanning gelijk te richten, en die 'onder' de centertap van de hoogspanningswikkelingen te zetten? Twee vliegen in één klap, de gloeispanning zakt dan vast wat in, en de hoogspanning wordt wat opgetild. Zou dat kunnen werken?
    Nee.

Want achter de gelijkrichter op de gloeispanning hang je de min aan ground, voor de gelijkrichter zie ik ook weerstanden aan ground, dus die weerstanden zitten in de praktijk over gelijkrichtdioden. Daar krijg je in sperrichting last van.

Je kunt wel een los trafo'tje als dat je toch hebt liggen erbij plaatsen. Primaire kant parallel aan de mainskant erbij plaatsen en dan de secundaire kant in faze met de HT wisselspanning tussen ground en centertap van de bestaande trafo. Dan til je de HT wisselspanning wat op.

edit: Nee, nu ik erover nadenk gaat dat volgens mij ook niet goed. Wel als het een DC spanning is. Dus tweede trafo'tje, dat ook gelijkrichten en die galvanisch gescheiden gelijkspanning tussen ground en centertap van die eerste.... wat een gehannes
    Laatst gewijzigd door Plant; 29 augustus 2014 om 00:34
    "Meten is weten, gissen is missen"

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Die hoogspanning is geen enkel probleem en voor de gloeidraad geef ik je een mooie oplossing.

Neem een paar flinke diodes die de stroom aankunnen en soldeer die antiparallel. Die combinatie neem je dan in serie op met je gloeicircuit. Je zal zien dat je net iets onder de 6.3v uitkomt.
    Okee, bedankt, klinkt als een degelijke oplossing.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    ......edit: Nee, nu ik erover nadenk gaat dat volgens mij ook niet goed. Wel als het een DC spanning is. Dus tweede trafo'tje, dat ook gelijkrichten en die galvanisch gescheiden gelijkspanning tussen ground en centertap van die eerste.... wat een gehannes
    Haha, ja, ik zie er van af. Gaat gewoon op die kleine 200V hoogspanning werken.

Zo meteen naar Drtube voor de laatste componenten. Ben benieuwd.

Standaard

Ga 'm eerst afbouwen en proberen goed te laten klinken, maar toch nog even door emmeren over het optillen van de centertap.
    Dit is het schema van de voedingstrafo:

Zou het mogelijk zijn aan de primaire kant, zeg tussen 4-5 (20V~) af te tappen en gelijk te richten? Ik vermoed dat het alleen al niet kan vanwege de invloed die er ongetwijfeld is op de spanning tussen 1-6, die ik nu aangesloten heb. Echter, wellicht, als het zou werken, tis op zich te doen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Zou het mogelijk zijn aan de primaire kant, zeg tussen 4-5 (20V~) af te tappen en gelijk te richten? Ik vermoed dat het alleen al niet kan vanwege de invloed die er ongetwijfeld is op de spanning tussen 1-6, die ik nu aangesloten heb. Echter, wellicht, als het zou werken, tis op zich te doen.
    Dat kan maar je mag dit op geen enkele wijze met je circuit verbinden. Een lampje er op laten branden zou kunnen maar dat moet je dan zeer goed isoleren. Dit deel is "live" wat wil zeggen dat daar altijd spanning staat tov aarde. Blijf er van af, het is ook ten strengste verboden.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat kan maar je mag dit op geen enkele wijze met je circuit verbinden. Een lampje er op laten branden zou kunnen maar dat moet je dan zeer goed isoleren. Dit deel is "live" wat wil zeggen dat daar altijd spanning staat tov aarde. Blijf er van af, het is ook ten strengste verboden.
    Hier over veiligheid praten is hetzelfde als tegen een muur lullen.... Je verteld het 100x en bij keertje 101 zijn we het gewoon weer vergeten... En die muur blijft maar staan........
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten