Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 73
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Het is heel simpel om er niet in te 'geloven', maar probeer het zelf eens. Heb je wel eens een gitaar getest met en zonder lak? Ik ben gelukkig niet alleen in mijn visie: Jean Larrivee, Andy Powers/Bob Taylor en Nik Huber denken er hetzelfde over. Het gaat erom dat het een dichte barriere is die de vibratie belemmerd.
    Van Larrivee en Taylor wil ik dat zeker nog geloven, omdat het hier over akoestische instrumenten gaat, waarbij het net van belang is dat het klankblad kan trillen. Dat is ook wat Parker zegt over zijn archtops, die hij afwerkt met epoxy, zodat ze steviger worden, en hij dus dunnere klankbladen kan maken.

    En neen ik heb nog geen gelakte / ongelakte elektrische gitaar vergelijking gedaan
    1. Eigenlijk ook DE reden: er zit teveel tijd tussen, en zeker omdat ik het zelf heb gedaan denken mijn hersenen dat er wel een verschil MOET zijn.
    2. Hoe was de gitaar de eerste en de 2e keer afgesteld, de hoogte van de pickups, al is het maar een halve mm verschil, heeft meer invloed op je klank dan een laklaag !

    Het kan er bij mij niet in dat een laklaag van enkele tienden van een mm zelfs maar enige invloed heeft op de klank van een dikke plak hout !
    Bij het gebruiken van een poriënvuller vul je maximum de eerste halve mm van het hout, aan 2 zijden wordt dat dus 1 mm + (en even kort door de bocht) nog een halve mm lak erop.

    Dus op een body van 4,5 cm dik is dat 3,5 procent van de totale dikte van de plak hout. En in het totaalpakket van de gitaar is dat nog minder, dus ik vind dat te verwaarlozen.

    Een elektrische gitaar kan je niet vergelijken met een akoestisch instrument: iemand met goed hout, goede hardware en goede houtbewerking skills kan van de eerste keer een goed klinkende elektrische gitaar bouwen. Een akoestische bouwer moet minstens 20 tot 30 instrumenten gebouwd hebben om te weten wat elk onderdeel van het klankblad, rug en zijkanten doet aan de uiteindelijke klank. Iemand kan je aanleren hoe dik een klankblad moet zijn, hoe hoog en breed de balkjes, maar het is pas de ervaring die zal bewijzen of je ook goed klinkende akoestische gitaren kan bouwen.

    En nu terug on topic: nog foto's van Chris?



    s.
    Laatst gewijzigd door stijnkenens; 25 augustus 2014 om 12:14
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  2. #62

    Standaard

    En neen ik heb nog geen gelakte / ongelakte elektrische gitaar vergelijking gedaan
    1. Eigenlijk ook DE reden: er zit teveel tijd tussen, en zeker omdat ik het zelf heb gedaan denken mijn hersenen dat er wel een verschil MOET zijn.
    2. Hoe was de gitaar de eerste en de 2e keer afgesteld, de hoogte van de pickups, al is het maar een halve mm verschil, heeft meer invloed op je klank dan een laklaag !

    Het kan er bij mij niet in dat een laklaag van enkele tienden van een mm zelfs maar enige invloed heeft op de klank van een dikke plak hout !
    Ik kon het niet beter verwoorden.

    Hier nog wat kiekjes:
    Yesterday evening I sprayed the red on the backs and necks. I didn’t take any pics until this morning. I screwed the back plates in place when I sprayed to ensure an even colour. The fiddleback sycamore takes the colour rather well I think.




    Today I will remove all the masking and clean up any accidental overspray then I should get the final coats on both.
    Ik ben benieuwd.

  3. #63

    Standaard

    En zonet binnen gekregen:
    Good evening HomeTwin,

    I scraped the binding and all the rest of the places where there were edges of masking tape, signed the headstocks and sprayed the final coats. That’s it for today. I’ll let the lacquer cure before going to the next stage which will be finishing the finish.










    Cheers,

    ChrisSprayedOut.

  4. #64

    Standaard

    Maandag:
    This evening I started on the bass. First I checked that there were not any lumps on the finish (you don’t want lumps, no you don’t) and then I rubbed all the lacquered bits with very fine wire wool lubricated with fine beeswax - no silicones.


    A quick rub with a clean cloth and the finish feels nice - no stickiness. Next job is to work on the frets If you can remember there were two layers of tape on the fingerboard. Why two layers Chris? The top layer protected the fingerboard from lacquer and the second layer protects the fingerboard from me when I work on the frets. So, off with the upper layer.


    At this stage I want to protect the body of the guitar as, from now on, I am going to be working with some sharp metal tools and we wouldn’t want to slip! Stiff cardboard is cut to fit around the fingerboard end and some masking tape is used at the headstock.


    After fitting the frets I levelled the fret ends with the side of the fingerboard. Now I create an angle (about 30 degrees) using a file between the fret end and the edge of the fingerboard. If I didn’t do this there would be a lot of blood when playing the guitar as the player’s fingers were shredded by the sharp fret ends.


    The fret ends are still quid sharp after the angling process so I round off any sharp edges using a triangular file.


    At this point I should explain that my fingernails were clean when I started this process but are now filled with wax and wire wool residue from the first part above! I am not a dirty person (except sometimes when I am working on my moto but even that is temporary!

    When the frets were fitted I tried to get all the tops level. This is almost impossible so now I use a long metal file to gently remove any high spots. I do this under the overhead light and when I can see file marks on all of the frets they are level.


    Anywhere metal was removed by the file the frets will be slightly flat so I have a special concave shaped file that round off the flat bits. This is called crowning the frets.


    After the files I rub the frets with abrasive papers to remove any marks that the files may have left. I start with 320 get, then 600 and finally 1200. But even that is not good enough so a final polish with fine wire wool does the job.


    Peel off the second layer of tape and the frets look pretty good. And so do the inlays.


    Final job for the end of the day is to wipe the rosewood with a little lemon oil to seal the surface and then I can go off to clean my hands before dinner!


    Now I have to think hard before I do anything else so I’ll say good bye for now. But I will be back later.

    ChrisFretboardKing.

  5. #65

    Standaard

    Dinsdag:
    I got to the workshop and started by shielding the cavities of the bass with very expensive, self adhesive, copper foil. Why are you doing this Chris? Pickups and circuitry can act as aerials for radio frequency interference. What??? Radio frequency in this case is the interference caused by electrical stuff around the house, in the studio or on-stage, stuff like fluorescent tubes, dimmer switches, stage lights, mobile phones and, in the countryside where we live, electric fences. Even digital watches. This interference is amplified by your amplifier and could spoil you wonderful performance. So if you cover all the components in a guitar with a copper envelope and connect it to earth it acts as an aerial and absorbs all the interference. Actually you can’t cover everything but you can get close. This copper foil has a glue that is conductive as well so you can just stick bits of it together which makes it easy to cover as much as possible. It is also possible to paint the cavities with a conductive paint and earth that but it isn’t as effective. The first thing I shielded were the pickup cavities. The piece of copper you see in the picture that is in the bridge cavity is the link that will join the foil in the bridge cavity to the neck cavity and then onto the control cavity. Enough cavities, we need pictures.






    Next on to the pickups. These are custom made humbuckers. The one on the left with the wider gap is for the bridge position. It has a wider gap because it has more magnets than the neck pickup because it needs to have a stronger output. Why? Because the strings vibrate less closer to the bridge than they do over the neck. It makes a difference.


    Humbuckers can be wired in two ways, with the coils in series or in parallel. Series wired have more output and more midrange. I don’t think you need this in a bass so I prefer the parallel wiring for basses which widens the frequency response producing a softer sound with less output. So here are the pickups with the coils wired in parallel and fitted into the body.




    The bridge is fitted with RMC saddles which will give an alternative and more acoustic option in sound to the magnetic humbuckers. The wire from each saddle has to be marked when inside the control cavity so that I know where to connect it on the RMC circuit.


    Now if I had some tuners (Schaller’s finest) a nut and some strings it would look like an instrument. Tuners have to have locating screws fitted and the nut has to be made from a piece of micarta. Strings are hand made Newtones with taper winding on the most bass strings.





  6. #66

    Standaard

    At this stage I can tune the bass and adjust the trussrod. Next the nut slots have to be adjusted to give the correct clearance at the first fret. For basses this should be 0.5mm. When this is done I can roughly set the action which will be set perfectly later along with the intonation.


    Time for a bit of wiring. This is quite a complicated system with magnetic pickups, piezo pickups, a 3 band active EQ from Aguilar, a buffering pre-amp from RMC, six potis, one of them with a switch, another stacked and a 3 way miniswitch! I reckoned the best way to do this was to chuck all the components into the control cavity, go away and make a cup of coffee and hope that the Wiring Fairy would come and connect it all together while I was away.


    It didn’t work this time (it never has!) so I started to solder the components for the EQ first and this is as far as I got by 7pm which is stopping time.


    In case you are wondering why the copper shielding comes out of the cavity it is so that it will connect with the copper shielding that will be on the inside of the cover plate so making a copper box.

    ChrisNearlyThere.

  7. #67

    Standaard

    Woensdag:
    Today did not turn out well. As I had the magnetic pickups installed I decided to try them passive before I did any more wiring. Each pickup worked on it’s own but they would not work together. So I put on my Electronic Sherlock hat and eventually discovered a faulty balance pot. I had one other pot in my stock and, when I checked it with the meter, it was also faulty. Now it was almost lunchtime and there is nowhere in Ireland that would have a new pot so I called my supplier in the UK, told him this was urgent and could he put some perfect balance pots in the mail for me immediately. This he has done so I hope to have the items by Monday or Tuesday.

    Then I moved to the guitar and did the same stuff to it as I did to the bass so no pics. In this case as all the pickups are humbucking and enclosed so I did not need to put copper foil in the pickup cavities just in the control pocket. So here is the single pic for the organisms so they won’t be disappointed.


    Tonight I have to start the Newsletter if I am to have any chance of finishing it.


    ChrisHolmes.

  8. #68

    Standaard

    Laatste nieuws voordat ik vertrek naar Ierland om de meeste te ontmoeten en m'n speeltjes op te halen:

    Dit ontving ik vrijdag:
    Hello RelaxedFridayTwin,

    The wiring continues. I’m doing the sustainiac bits first as they are by far the most complex! The sustainiac driver is a single coil but there is the option to use an internal preamp in the sustainiac circuit to make it sound like a humbucker. It will be hard wired not switched. Do you prefer SC or HB?

    Other than that things are very slow. After fitting the shielding and the claw adjuster I was able to fit the trem, tuners, locking nut and string the guitar up.




    I tuned it up acoustically and set the action and also checked that intonation adjustment was possible.

    When I started to fit components I realised that the sustainiac PCB and the 5 way switch were too tall for the cavity. The 5 way switch was easy to fix - I just ground some of the switch off until it fitted! For the sustainiac I had to rout a pcb shaped channel through the shielding and into the wood 2mm deep. I do not like using a 1.5hp router on an almost finished guitar!




    After repairing the shielding the pcb fitted.


    So I started the wiring which is very slow work as there is very little space to work in, the switch I am using does not correspond with the diagram from sustainiac and there are wires that I therefore have to find homes for. Two of these are for the preamp I mentioned above. This is as far as I have got by the end of the day.


    Tomorrow I again have a full day of repairs but I’ll try to do the most important ones and then get back to the wiring. I started the Newsletter last night and maybe will get some more done tonight before dinner. After dinner and wine I won’t want to work.

    Cheers,

    ChrisWiredOut.
    De volgende dag:
    Good evening GiggingTwin,

    Just finished for the day. Wiring is complete but needs a little tweaking. On testing the magnetics work perfectly but the Sustainiac just squeals when I switch it in circuit. On the piezo side there is nothing!. I did start looking at the piezo side because it is simpler but could find no fault. At this end of a long day I have had enough and will sort it out tomorrow or Monday. Looking forward to my wine tonight.

    Here are some pics.
    Hij noemt me giggingTwin omdat ik 'm net verteld had van ons optreden met onze Alice Cooper Tribute band The Elected Babies







    ChrisTiredAndEmotional.
    Zo dat was het dan.
    Volgend bericht komt rechtstreeks uit,Ierland ;-)
    Laatst gewijzigd door MisterE; 31 augustus 2014 om 20:41

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Ik ben sowieso meer van het lakken dan olien omdat ik denk (en dit zonder enig wetenschappelijk bewijs) dat een rubberachtige substantie in de porieen van het hout smeren in ieder geval geen positief effect kan hebben op het het resoneren (los van de vraag hoe belangrijk dat is bij een electrische gitaar)
    daarnaast denk ik wel dat als je een plank hout inkapselt met een weliswaar dunne maar zeer harde (lak) laag dit een effect moet hebben op het hout (zonder hier vervolgens een waarde oordeel aan te hechten)

    maar terug on topic, prachtige gitaren !!!!!


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Van Larrivee en Taylor wil ik dat zeker nog geloven, omdat het hier over akoestische instrumenten gaat, waarbij het net van belang is dat het klankblad kan trillen. Dat is ook wat Parker zegt over zijn archtops, die hij afwerkt met epoxy, zodat ze steviger worden, en hij dus dunnere klankbladen kan maken.

    En neen ik heb nog geen gelakte / ongelakte elektrische gitaar vergelijking gedaan
    1. Eigenlijk ook DE reden: er zit teveel tijd tussen, en zeker omdat ik het zelf heb gedaan denken mijn hersenen dat er wel een verschil MOET zijn.
    2. Hoe was de gitaar de eerste en de 2e keer afgesteld, de hoogte van de pickups, al is het maar een halve mm verschil, heeft meer invloed op je klank dan een laklaag !






    s.
    life sucks and then you die

  10. #70

    Standaard

    Vorige week teruggekomen van een reisje naar Ierland waar ik de instrumenten heb opgehaald bij Chris Larkin.
    Ze overtreffen mijn stoutste verwachtingen.
    De gitaar klinkt op de bridge pickup vet en vol, de sigle coils en combinatie midden pickup en bridge zijn strat teritorium.
    Zelfs de Sustainiac klinkt als pickup heel goed.
    Ik had voor een 22-frets gekozen omdat naar mijn bescheiden mening de neck pickup dan meer als een strat gaat klinken dan bij een 24-frets gitaar.
    Sustainiac werkt perfect.
    De piëzo's zitten op een afzonderlijke output. Ik heb er voor gekozen om de gewone pickups niet aan te sluiten op de Graphtech preamp omdat die teveel ruis toevoegt.
    Deze gitaar is ongetwijfeld de mest veelzijdige uit mijn verzameling.
    Enkele kiekjes:



















 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top