Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 73

Standaard

De volgende dag:
    Good evening SilkTwin,

I put colour on, took colour off, the guitar today and then put 3 coats of lacquer on the colour for both bass and guitar. Also cleaned up the edges for the faux binding and removed colour from the shamrocks and other fiddly things. I like them.

Tomorrow I have to put at least three more coats of lacquer on the quilty bits. These coats front and back are just to fill the grain of the wood and then, when sanded back, will give a smooth surface for the final finish coats.

Standaard

Berichtje van gisteravond:
    Hello WeekendWineyTwin,

We had a day of visitors. Andrea’s parents and brother were here most of the morning then we met some friends from Northern Ireland who have a house here when we were having our walk. They came back for tea and talked.
    Andrea's broer heeft negen basgitaren van Chris en momenteel is Chris er nog eentje aan het bouwen voor hem.
    Anyway I spent what working time I had sanding the lacquer off the instruments. How many times have I hand sanded them now? The plan, as you know, is to sand until there is a smooth surface for the colour and finish coats of lacquer. I did the guitar first and then masked off the bits that are not going to be coloured.

And this is as far as I got with the bass before dinner time. I’ll get this one sanded and masked tomorrow morning then have the colour on tomorrow evening.

Chris gebruikt geen poriënvuller maar legt opeenvolgende laklagen die hij tussenin schuurt tot hij een glad oppervlak krijgt.
    De fabrikanten gebruiken poriënvuller omdat dit goedkoper is. ze moeten minder lak gebruiken en er komt bijna geen handschuurwerk aan te pas. Anders zouden de gitaren veel te duur worden.
    Ze hebben ook niet die diepte in de lak als een handgebouwde gitaar.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MisterE Bekijk bericht
    Ze hebben ook niet die diepte in de lak als een handgebouwde gitaar.
    Op de echte professionals na wellicht, heb ik juist de indruk dat handgebouwde gitaren vaak minder diepte laten zien.
    Als je een mooie transparante porienvuller gebruikt, zou dat dan nog steeds minder diepte laten zien?

Senior Member

Standaard

Echt wonderschoon! ...en ik ben helemaal geen liefhebber van dit soort gitaren/bassen (style en vormgeving). Maar dit vertel je vast niet door toch?

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Ik compenseer liever lakdikte en dus glans voor tone. Hoe dikker, hoe plastiekerig hoe minder 'alive' het is. Het is niet kwanitificeerbaar, het is een gevoelskwestie. Top hoogglans als het maple is en dan lekker de rest satin.

neemt niet weg dat ik 't een prachtig duo vind.

Standaard

De lak is uiteindelijk niet zo dik omdat er tussendoor heel wat afgeschuurd wordt.
    Wel "zakt" de lak als het ware in de stukken die wat meer doorlaten waardoor de laklaag in het begin niet helemaal effen is en je daardoor wat moet schuren. Daarna weer enkele lagen spuiten, politoeren om de lagen te vermengen enzoverder...
    Persoonlijk geloof ik niet in het fabeltje van dunne laklagen en nitrocelluloselak en dergelijke. En hadden vroeger gewoon niets anders.
    Ik ben van mening dat de body zelf heel weinig invloed heeft op de klank. En de lak op de body daardoor nog veel minder. Wat zouden een paar hondersten van een mm verschil op een body van 6 cm maken in de klank?
    De hals des te meer omdat die in aanraking komt met de snaren en dus door resonantie bepaalde frequenties verzwakt en versterkt.
    IMHO & YMMV

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Ik geloofde het ook nooit. was cynisch, tot ik een goed klinkende LP afschuurde die hoogglans was en 'm lakte in thin skin nitro zonder porefiller (en later een LP die helemaal kaal was versterkt testte en later met lak). Ik merkte een verschil in resonantie en respons. Idem met gelakte hals of niet. Het zijn 10001 kleine verschillen die het grote plaatje een succes of failure maken

Senior Member

Standaard

Ik denk dat het toch eerder tussen uw oren zit.

Ik geloof nooit dat een laklaag van enkele tienden van een mm zoveel doet aan klank ...

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Ik denk dat het toch eerder tussen uw oren zit.

Ik geloof nooit dat een laklaag van enkele tienden van een mm zoveel doet aan klank ...

s.
    Het is heel simpel om er niet in te 'geloven', maar probeer het zelf eens. Heb je wel eens een gitaar getest met en zonder lak? Ik ben gelukkig niet alleen in mijn visie: Jean Larrivee, Andy Powers/Bob Taylor en Nik Huber denken er hetzelfde over. Het gaat erom dat het een dichte barriere is die de vibratie belemmerd.

Standaard

Er zijn mensen die denken dat stroomkabels van €500 ook een verschil maken in een hi-fi installatie.
    Of die kunnen horen wanneer je met een lamp op een speaker schijnt.
    Zoals je het beshrijft is het alsof de laklaag belet dat de vibraties naar buiten treden.
    Zoniet gaat het om de massa van de laklaag ten opzichte van de massa van de body.
    Alles zit tussen je oren.

Leuk filmpje over audio mythes:

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten