Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 58
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Er is een Nederlands forum : http://www.arduinoforum.nl/index.php waar genoeg "ik snap het nog niet" types rondlopen.
    Welkom bij "Het Nederlandstalig Arduino forum"

Maar als je genoeg energie er zelf in stopt, krijg je die ook terug van de medeforummers. Anders word je "net als hier" een beetje opgevoed. Maar in jouw geval snap ik het probleem niet. Volgens mij beheers je PHP al een tijdje.... C/C++ is eigenlijk niet veel anders. De notatie verschilt wat... maar kwa structuur en denken is het identiek.

Ik heb gisteren nog ff een voorbeeld van zo'n Arduino programma'tje hier gepost voor Frits. Ik schat in dat jij die zo leest.
    Jep: lezen is geen probleem ...

En niet klagen over gebrek aan tijd.... Een dag heeft 24 uur, dan heb je de nacht en weekende over Zei ooit een oude baas van mij uit de 70'er jaren... Kreeg het wel later aan zijn hart .
    't is een kwestie van keuzes maken..
    Jep ... en mijn dochter (bijna 6 maanden alweer) wint het vaak als er keuzes gemaakt moeten worden!

Ik zal maar eens een Arduino starterkitje uit gaan zoeken. Als ik het goed begrijp kan ik de software die ik voor de Arduino schrijf later overzetten in een ATtiny? Dan kan ik de keuze voor die chip nog even uitstellen: http://en.wikipedia.org/wiki/Atmel_A...mparison_chart

Senior Member

Standaard

Ik zou geen starterkit nemen:
    - de draadjes zijn vaak bagger
    - prijs is veel te hoog
    - En je gebruikt bijna niets ervan
    Tenzij je haast hebt. anders:
    http://www.ebay.com/itm/UNO-R3-ATmeg...item2ed31c2e53

draad: dupont draad nemen: male-male, male female, female female. Bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/40-root-For-...item5d477e624e
    Eventueel kan je ook die stekkertjes loskopen om eigen draadjes te kopen.
    Breadboard heb je wel.
    weerstandjes 0.25W ook
    Ledjes ook
    En ga alsjeblieft niet gelijk de allergrootste en sterkste arduino kopen . Ik heb nog nooit een grotere cpu nodig gehad als de Atmega328P (32K flash en 2K ram). En vaak hoor je bij beginners allerlei problemen als ze weer eens een grotere cpu hebben genomen.. voor die 6 euro hoeft het niet te lijden (ik koop ze meestal 5 tegelijk oid)
    Nico

Senior Member

Standaard

voor die 6 euro hoeft het niet te lijden (ik koop ze meestal 5 tegelijk oid)
    Het liefste gebruik ik de Arduino alleen om een AT-chip te programmeren. Stop jij overal een Arduino in? Of snap ik het weer een keer niet?

Senior Member

Standaard

Ik barst van de shield (wifi, ethernet, een zelfbouw met knopjes en leds erop, HV programmer). En dan heb ik geen zin om elke keer te wisselen . Zelfde als die isp programmers. Inmiddels liggen die ook overal
    Nico

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Jep ... en mijn dochter (bijna 6 maanden alweer) wint het vaak als er keuzes gemaakt moeten worden!
    6 maanden.
    Da's dus de tijd dat er nog uitgebreide middagslaapjes gedaan werden.

Maar goed, met een koter van 6 maanden redeneerde ik ook zo. Om er achter te komen dat met een leeftijd van 2 en verder het hek écht van de dam was. En ik terugverlangde naar die zee van relatieve rust van 6 maanden.

En wat heb ik veel code geschreven.... waarin ik in elk moment binnen 20 seconden m'n uController kon flashen naar een leuk LED knipperpatroontje (of dat gewoon als zij-applicatie mee-assembleerde). Kind blij, compliment van mama.... en lekker coden.

Standaard

Ik heb nog nooit een grotere cpu nodig gehad als de Atmega328P (32K flash en 2K ram)
    Whups.
    Daar zou ik toch heel vlot vast lopen met m'n hoeveelheid I/O. Maar dat deed ik met de ATmega88 en ATmega32 ook al. Hoeveelheid geheugen was nooit een probleem.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik Bekijk bericht
    Whups.
    Daar zou ik toch heel vlot vast lopen met m'n hoeveelheid I/O. Maar dat deed ik met de ATmega88 en ATmega32 ook al. Hoeveelheid geheugen was nooit een probleem.
    Klopt grootste probleem is meestal het aantal IO pinnen. Maar ook daar heb je vaak nog opties (mits de timing dat toelaat) als I2C of shuif registers.
    De reden om dit te melden is dat veel beginners menen dat als ze een groter bord hebben het allemaal beter gaat. Edoch.... met de MEGA2560 zijn nog wel eens wat problemen met de verschillende kloon versies als ook bij velen de problemen dat ondanks de 128kb flash, de programmer on onduidelijke redenen niet verder gaat dan 64kB.

Zelf ontwikkel ik gewoon op de UNO. En dan kijken of ik uitkomt met minder geheugen en/of pinnen. Dat bepaalt uiteindelijk de chip die op de print komt. OP deze print kwam ik maar net uit. En dan nog door de 2 extra analog pinnen die op de atmeg328P zitten (A6 en A7). Want ik kwam er eerst een tekort.

Aan de andere kant, deze PCB werkt met een ATTINY84 terwijl hij ontwikkeld is op de Arduino en allemaal losse shields en breadbordje voor de Boost SMPS.
    Nico

Standaard

Zelf ontwikkel ik gewoon op de UNO. En dan kijken of ik uitkomt met minder geheugen en/of pinnen. Dat bepaalt uiteindelijk de chip die op de print komt.
    Klinkt bekend. Zo heb ik een stuk of 4 Mega88 en/of 32 bordjes likken waarop vele routines zijn ontwikkeld die er in uiteindelijke vorm heel anders uit zagen. Vaak is tijdens het ontwikkelen wat meer grafische output (LCD) erg prettig. In de eindapplicatie kan dat allemaal aan de kant.

Senior Member

Standaard

Waar ik al bang voor was gaat gebeuren: ik ga ineens alle registers opentrekken en allerlei fancy functies verzinnen ...

* 7 presets met A/B functionaliteit (wisselen opent altijd A, nog een keer selecteren is B)
    * 10 relays die in edit-mode met preset 1-7 en 1+2 (=8), 2+3(=9) en 3+4(=10) te programmeren zijn

En onder de "preset 7"-switch een log-press verstoppen die je in edit-mode brengt. Long-press in edit mode slaat de boel op en schakelt weer naar preset-mode.

Nou moet ik nog een hoop opzoeken over de Arduino en AT*, maar ik heb dan volgens mij wat (analoge) logica nodig om aan het aantal analoge poorten te komen wat ik nodig heb ...

Senior Member

Standaard

Waar ik al bang voor was gaat gebeuren: ik ga ineens alle registers opentrekken en allerlei fancy functies verzinnen ...
    Da's niet handig.... eerst er mee leren omgaan. Dan later de meer fancy dingen. Anders wordt het grote passen.... nooit meer thuis....

* 7 presets met A/B functionaliteit (wisselen opent altijd A, nog een keer selecteren is B)
    * 10 relays die in edit-mode met preset 1-7 en 1+2 (=8), 2+3(=9) en 3+4(=10) te programmeren zijn
    Zie eerst die gewone schakeling maar te maken.

Nou moet ik nog een hoop opzoeken over de Arduino en AT*, maar ik heb dan volgens mij wat (analoge) logica nodig om aan het aantal analoge poorten te komen wat ik nodig heb ...
    waar zit het analoge dan? Tot nu toe heb je het alleen over relais gehad......
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten