Ik heb eens een stuk of 6 exemplaren Richwood Les Paul uitgeprobeerd in de lokale muziekzaak. Bleven 2 van over die redelijk fretwerk hadden en bruikbaar waren afgesteld. En akoestisch het wel deden. Ingeplugd klonk er 1 heel dof. Bleef uiteindelijk dus maar 1 goed exemplaar van over. OK bij betere merken en hogere prijzen mag ik hopen dat de kwaliteitscontrole beter wordt. Hoewel, als ik de verhalen hier soms lees...

UITPROBEREN dus, neem anders een oom/vader/neef/vriend mee die er wel verstand van heeft.

P.S. ik was laatst ergens in den lande in een muziekzaak en zag een merk waar ik nog nooit van had gehoord. Nieuw budget merk, made in China natuurlijk. Tele bekeken. Enerzijds: het leek wel massief hout, essen body, maple neck met zelfs een tijgerstreepje erin. Anderzijds: hals/body verbinding waar je een speelkaart in kon steken. Plastic topkam. Matige mechanieken. En: lage dunne frets die waren gevlakt, op zich prima natuurlijk. Maar dan houd je niet veel fret over. Een beginner gaat "knijpen" en is zo na 3 jaar door de frets heen. Dan kan je hem weggooien want een pro refret kost je 200 euro minimaal.

Voor een Strat of Tele zou ik dus uitgaan van medium jumbo frets in nieuwstaat, dan kan je jarenlang doorspelen zonder groot onderhoud.