Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58
    Senior Member

Standaard Philips HEF4017B decade counter > 2N7000 > relais ... schakeltijd?

Ik heb een looper-projectje op internet gevonden die gebruik maakt van een 4017 decade counter om 10 switches aan 10 XOR outputs te koppelen:

En de uitleg van dit schema: http://www.learningelectronics.net/c...-selector.html

Nou heeft de 4017 als nadeel dat als je van 3 naar 2 schakelt hij dat via 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 1, 2 doet ...

In de datasheet van de Philips 4017 staat volgens mij op pagina 5 dat hij 20ns per tel nodig heeft, maar ik ben gezakt voor mijn Datasheet-diploma en heb nog geen herkansing aangevraagd.

1) Is dat snel genoeg om de 2N7000 + relais niet te schakelen als hij er voorbij komt?
    2) Is de snelheid afhankelijk van Vdd? Zo ja: lees ik het dan goed dat +15V het snelste is? (in bovenstaand schema is het 5VDC)
    3) Zijn er betere 4017's te vinden?
    4) Moet ik de 4017 vergeten en naar een andere CMOS op zoek gaan? (RG Keen heeft leuke dingen over de 74C373 geschreven)
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 12 juni 2014 om 19:45

Senior Member

Standaard

Relais zelf zijn al véél trager dan dat hele IC, google maar eens op schakeltijd relais.
    "Meten is weten, gissen is missen"

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Relais zelf zijn al véél trager dan dat hele IC, google maar eens op schakeltijd relais.
    Dat hoopte ik al ... dus dat is antwoord op vraag 1?

Senior Member

Standaard

Of het in de praktijk traag genoeg is weet ik niet, ik dacht alleen ik meld het maar even.

Is er niet een kompleet schema van je project? Ik neem aan dat dat schema uit je openingspost het niet is. Met de 4017 kun je toch een up/down counter maken? Verder zie ik een resetknop, dus hoezo "van 3 naar 2 schakelt hij dat via 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0, 1, 2"? Dat kun je van 3 - reset (0) - 1 - 2. Maar ook dat is niet ideaal nee.

Senior Member

Standaard

Is er niet een kompleet schema van je project? Ik neem aan dat dat schema uit je openingspost het niet is.
    Hier is een complete beschrijving van het schema in mijn openingspost: http://www.learningelectronics.net/c...-selector.html

Senior Member

Standaard

Ik denk dat ik in eerste instantie maar 8 presets/uitgangen ga gebruiken. Als ik uitgang 9 aan reset hang zou hij 9 en 10 over moeten slaan. Hoppa! 20% snelheidswinst gratis

Senior Member

Standaard

De chip is een NXP HEF4017BP, dus dit is de echte datasheet: http://www.nxp.com/documents/data_sheet/HEF4017B.pdf

Op pagina 7 staan de schakeltijden, dis hoger lijken dan die van de Philips. Ik denk dat ik zeker iets met het voltage moet gaan doen?

Senior Member

Standaard

Heb zelf recentelijk iets vergelijkbaars gedaan voor een klant met gewoon een ATTINY controllertje . Beetje afhankelijk van hoeveel pinnen je wilt gebruiken kun je kiezen van 5-pinnen tot iets van 20. Misschien een uitdaging voor iemand?
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Ik denk dat ik in eerste instantie maar 8 presets/uitgangen ga gebruiken. Als ik uitgang 9 aan reset hang zou hij 9 en 10 over moeten slaan.
    Is correct. Maar zorg dat je geen conflict krijgt met de resettoets. Als je nu nl. de resettoetst bedient en je hebt ook uitgang 9 hard eraan zitten, trek je met de resettoets ook uitgang 9 tegen de voeding aan. Vind ie mogelijk niet zo leuk. Doe dan tussen pin 9 en reset en tussen knooppunt S1/10k en reset een 1N4148 diode'tje in doorlaat richting (beide kathodes aan reset). Dan creëer je met die 2 dioden een or-poortje en 'bijten' de reset pulsen elkaar niet.

Ik heb de beschrijving gelezen om te zien wat dat ding precies doet. Ik snapte het eerst niet helemaal en digitale techniek was niet m'n sterkste vak. Dit zit best ingenieus in elkaar.

Ik heb een aantal jaren terug zelf weleens iets met een 4017 en bronkeuze gedaan, maar dat ging maar om 3 bronnen en gewoon handmatig net zo lang klokken tot je er was.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Heb zelf recentelijk iets vergelijkbaars gedaan voor een klant met gewoon een ATTINY controllertje . Beetje afhankelijk van hoeveel pinnen je wilt gebruiken kun je kiezen van 5-pinnen tot iets van 20. Misschien een uitdaging voor iemand?
    EEPROM, Flashen ... ik probeer eerst of ik het met een CMOS voor elkaar krijg!

Is correct. Maar zorg dat je geen conflict krijgt met de resettoets. Als je nu nl. de resettoetst bedient en je hebt ook uitgang 9 hard eraan zitten, trek je met de resettoets ook uitgang 9 tegen de voeding aan. Vind ie mogelijk niet zo leuk. Doe dan tussen pin 9 en reset en tussen knooppunt S1/10k en reset een 1N4148 diode'tje in doorlaat richting (beide kathodes aan reset). Dan creëer je met die 2 dioden een or-poortje en 'bijten' de reset pulsen elkaar niet.
    Goeie tip! Nemen we mee!

Ik heb de beschrijving gelezen om te zien wat dat ding precies doet. Ik snapte het eerst niet helemaal en digitale techniek was niet m'n sterkste vak. Dit zit best ingenieus in elkaar.
    Ik heb 'm wel 10x door moeten lezen en ik snap nu redelijk hoe het werkt, ten minste ... dat denk ik Ook de truc om 9 aan reset te hangen komt ook ergens van het internet af ... geen idee meer van waar omdat ik iets meer dan 2 artikelen/voorbeelden/datasheets door heb genomen. En dat met mijn amateurvisie op schakelingen.

Ik heb een aantal jaren terug zelf weleens iets met een 4017 en bronkeuze gedaan, maar dat ging maar om 3 bronnen en gewoon handmatig net zo lang klokken tot je er was.
    Dat wil ik niet gaan doen

Het grootste vraagstuk heb ik nu nog over schakeltijd vs voltage. En als ik Vdd (pin 16) ophoog (naar 12v?) moet ik dan ook de inputpulses verhogen (nu 5v) om de uitgangen hoog te krijgen? Of is alleen pin 16 van de 4017 verhogen genoeg om de snelheid een boost te geven?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten