Volgens mij heb je intussen een aardige stapel hout liggen.. Ga nou 's bouwen man!![]()
![]()
Ahhh, My Young Grasshopper,
Maar ik bouw, . . . . langzaam, . . . . maar ik vind het verzamelen minstens net zo leuk.
De jacht naar iets moois, iets zeldzaams, iets wat de natuur heeft voortgebracht.
Het in je handen houden, bekijken, voelen en ruiken is onderdeel van het proces.
Het is voor mij meer het ZEN van het bouwen.![]()
hallo iedereen,
Ik ben op een grote hoeveelheid planken azobe gestoten (ong. 101 planken van 200x180x38 ). deze hebben gedurende 40 als bank dienst gedaan. Ik heb ze met de hogedrukreiniger afgespoten en op de vroegere bovenzijde zitten nog scheuren (wss van de zon die erop heeft gestaan) , maar aan de onderkant is niets te zien.
nu wou ik al langer een degelijke werkbank maken (met bankschroeven en heel de nest). ik dacht dat ze vaak beuken gebruiken omdat dit kruisdraad heeft en de schokken goed opvangt. Is azobe hier ook voor geschikt (ik weet dat het heel zwaar hout is, maar dit is voor een vaste werkbank in principe een pluspunt?)
gaarne jullie advies hierover
grtz
Hi Robot,
Ik heb 30 jaar geleden een werkbank gemaakt van dikke planken azobe. Heeft altijd perfect dienst gedaan.
Het zou dus moeten werken.
ps. het splinterde wel af en toe.
Laatst gewijzigd door grizzly; 2 maart 2014 om 22:31
Vandaag heb ik 3 toetsen gezaagd, wie herkent het hout.
![]()
Hi Rizz,
Dat lijkt er inderdaad wel op he, maar nee, het is Guiacum Officinale, ofwel Lignum Vitae (Pokhout).
Ik had daar vorig jaar een stuk van gekregen en heb er nu 2 dikke en 1 wat dunnere toets uit gezaagd.
Wat eerst een lomp zwart blok leek, blijkt nu een wonderlijk mooi stuk hout voort te brengen.
Zoals eerder besproken in het draadje over dit Lignum Vitae, zal het met houtlijm niet te lijmen zijn.
Wanneer ik er aan toe kom om het als toets te gebruiken, zal het epoxy worden.
Een brug van dit zware en vette materiaal lijkt me om meerdere reden onzinnig.
Zaterdagochtend naar een timmerman die af en toe wat verkoopt, mahonie, inlands en amerikaans noten (een soort bubinga-light, maar dan wat flets-bruiner ipv bruinrood) ceder... Hopelijk kom ik met een goeie batch terug en kan ik hier een mooie WAS foto plaatsen.
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
Ben benieuwd Rik, altij spannend wat een hout tripje oplevert.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Het was een gezellig bezoekje toen Grizzly langs kwam. We hebben allebei een enorme houttik en dan klikt het al snel !! Gisteren heb ik weer wat kwartiers plataan gevonden....blijft toch akelig mooi hout he....
Op zoek naar hout ? Stuur een berichtje naar hout@masave.nl
Favorieten/bladwijzers