Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 18 EersteEerste ... 5678917 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 179
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Dat "opdikken" van de binding met lak vind ik helemaal niet zo'n geweldig idee. Een halve milimeter is, voor lak, een hele dikte. Als er geen andere opties zijn om de binding gelijk te krijgen zou ik het eerder proberen met epoxy, bijv. Z-poxy (is glashelder).
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Nou op zich was het wel een goed idee, maar die diepte is gewoon teveel denk ik. Okay z-poxy is wellicht wat werkbaarder in dit geval, wat is de structuur hiervan? gel vorm of zo dun als water? Ik zie dat je zelf ooit ook een topic hierover geopend hebt, en lees dat er een 45 minuten versie, 30 minuten versie van z-poxy is

    http://www.modelbouwbloemendaal.nl/i...2#.UqhcofTuJ8E

    welke versie zou je mij aanraden in geval van een gold sparkle binding die niet glas is aan de sparkle kant?

    Wat je de dikte van een lag z-poxy die smeert en kunnen meerdere lagen gesmeerd worden?
    Laatst gewijzigd door muffstuff; 11 december 2013 om 14:25

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Zelf heb ik de z-poxy finishing resin gebruikt als poriënvuller. Dat werkt perfect, ook voor kleine oneffenheden dus ik kan me voorstellen dat het voor jouw binding ook wel werkt. Het is goed vloeibaar maar niet zo dun als water. Qua dikte vergelijk ik het meestal met schenkstroop.

    Het is glashelder en goed verwerkbaar. Ik gebruik zelf meestal een oude bankpas om het glad te strijken. Je kunt meerdere lagen smeren, wel even wachten tot de eerste laag droog is. Het is ook goed te schuren.

    Met de andere z-poxy versies heb ik geen ervaring.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Zelf heb ik de z-poxy finishing resin gebruikt als poriënvuller. Dat werkt perfect, ook voor kleine oneffenheden dus ik kan me voorstellen dat het voor jouw binding ook wel werkt. Het is goed vloeibaar maar niet zo dun als water. Qua dikte vergelijk ik het meestal met schenkstroop.

    Het is glashelder en goed verwerkbaar. Ik gebruik zelf meestal een oude bankpas om het glad te strijken. Je kunt meerdere lagen smeren, wel even wachten tot de eerste laag droog is. Het is ook goed te schuren.

    Met de andere z-poxy versies heb ik geen ervaring.
    Hoe zit dat met z-poxy en lagen? met nitro vloeien de lagen e=in elkaar over, dus als je schuurt zal je niet zien dat je door een laag heen gaat. Hoe zit dat met zpoxy?

    Ik zie dat die finishing resin 6-8 uur nodig heeft om uite te harden, ik heb wel geduld maar alsik zie dat er ook een versie van 30 minuten is spreekt me dat meer aan. Weet je toevllig of die 30 minuten versie nadeliger in mijn geval om de sprakle te sealen?

    dus http://www.modelbouwbloemendaal.nl/i...l#.UqnAqfTuJ8E

    vs

    http://www.modelbouwbloemendaal.nl/i...l#.UqnA4fTuJ8E

  5. #65
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Zoals gezegd, ik heb geen ervaring met de andere z-poxy versies, alleen met de finishing resin. Of de lagen in elkaar over vloeien weet ik niet. Ik heb het op bodies gebruikt in meerdere lagen en ik heb nooit gemerkt dat ik bij het schuren door verschillende lagen ga.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Even weg geweest maar ben terug om het project verder op te pakken. Voordat ik iets ga doen, moet ik de humpblock inlays afronden. Zodra deze klaar zijn kan ik gaan engraven,het fretboard/inlay glad schuren, de gold binding opnieuw plakken, poly over de binding smeren, glad schuren, fretten drukken, hals passen in de body, brug markeren aan de hand van de body en dan eindelijk de boel gaan aflakken.

    Ik heb dus 9 pieces van pearloid gekocht via ebay. Mooie stukken, bedoelt als block inlay voor een gretsch. Ik wil deze block inlays bewerken zodat ze allemaal een mooie humpblock figuur hebben. Aangezien pearloid vrij breekbaar is, weet ik niet wat de juiste benadering is. Dmv een figuurzaagje het ruwe model zagen en vervolgens met een dremel en schuur rol de vorm verder schuren? Of zijn er andere benaderingen voor het bewerken van pearloid.

    Mijn perload betreft dit:


    De bedoeling is dit:


    Vraag 2, wat is de beste manier om de juiste ruimtein je fretboard te maken om de inlay in the plaatsen? Dmv stanley mes snijden en dan iets kleiner dan inlay en voorzichtig bijschuren? Overige ruimte opvullen met ebony sawdust en secondelijm?

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    ....Aangezien pearloid vrij breekbaar is, weet ik niet wat de juiste benadering is. Dmv een figuurzaagje het ruwe model zagen en vervolgens met een dremel en schuur rol de vorm verder schuren? ....
    Ik lijm het met houtlijm op een stukje triplex. Daarna kun je het beste met een dun figuurzaagje het zagen. Ik zie niet in waarom je daarna nog met een dremel aan de gang zou moeten, gewoon rustig zagen en direct in de juiste vorm. Je zou het eventueel natuurlijk nog voorzichtig kunnen naschuren als er kleine dingetjes zijn die niet helemaal naar je tevredenheid zijn.
    Daarna moet het triplex natuurlijk weer van je gezaagde pearloid af : ik gooi het altijd in de waterkoker, de lijm laat los en je hebt daarna dus je pearloid en triplex weer van elkaar gescheiden.

    Vraag 2 : stanleymesje lijkt me niet makkelijk en niet goed strak te krijgen, zeker die 'bump' niet. Ik zou een heel klein freesje nemen en dat in de dremel doen. De dremel liefst in zo'n voetje zoals bij stewmac te koop maar er zijn ook wel andere (goedkope) varianten op. Kun je ook wel zelf maken.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    In principe hoef ik alleen maar de humpblock uit te zagen, want de stukken pearloid zijn al op formaat qua lengte en breedte.

    Ik zal hier binnekort wat foto's plaatsen, ik verwacht minimaal eens te verkloten

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik gebruik een juwelierszaag voor mijn parelmoer (een figuurzaag wiebelt te veel), je print de shape op een velletje papier, lijmt dat met superlijm op het parelmoer en zaagt dan de shape in 1 keer uit (en waar nodig schuur je een beetje bij)
    mijn juwelierszaag komt bij Stewmac vandaan maar is in duitsland gemaakt dus je moet hem dichterbij ook wel kunnen krijgen (zijn niet zo duur)

    het frezen in het hout doe ik met de dremel (met een opzetstuk en carbide bitjes) ik ben ooit begonnen met een beiteltje en een guts en dat werkt op rosowood ook prima maar een dremel is sowieso een goede investering en een stuk gemakkelijker
    life sucks and then you die

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Tja, het was weekend en ik wilde weer aan de gang. Afgelopen week de MOP met een dremel en slijpsteen allemaal op maat geslepen tot een humpblock model. Vele google zoektochten later er achter gekomen dat het meerendeel een router base gebruikte bij de dremel.Maar die router base had ik dus niet. Wel had ik een goedkoper dremel met een drumrol, een stanleymes en een beitel van 5 mm breed.

    Ik ben meer dan tevreden met het resultaat, heb inmiddels fret posities 1 en 3 uitgeslepen, gesneden, geschuurd and it fits like a glove.

    Eerste fretpositie koste me 2,5 uur om alles passend te maken. Ik blijf het fijne houtbewerking met de hand erg veel voldoening geven.

    Als ik nu elke avond een doe, dan ben ik aan het eind van de week eindelijk klaar en kan ik de boel afronden. Want het hele project staat op dit moment te wachten totdat de half afgerond is.



 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top