Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 58 van 142 EersteEerste ... 848565758596068108 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 571 t/m 580 van 1411
    Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Ik moest ze beide even opzoeken. Het snijdt geen hout om een gigantisch groot bedrijf als Gibson (maar ook Fender, Ibanez en nog veel meer) te gaan vergelijken met zo'n kleintje. Je krijgt een massaproduct. Zo simpel is het. En dan kun je simpelweg niet altijd een 100% volmaakt eindproduct verwachten.

Fibenare of Huber...., hoe kóm je d'r op.
    Ze werken beiden met cnc machines, beiden met standaard lijnen, niks custom of customized. Zó kom ik er op. Maar jij je zin. PRS. Hamer. Jackson. Veel stabielere, betere kwaliteit (wat de facto de ondergang van Hamer betekende omdat kwaliteit voor alles ging).

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    (wat de facto de ondergang van Hamer betekende omdat kwaliteit voor alles ging).
    sja... misschien wil Gibson niet ten onder gaan...

but seriously, ze hadden natuurlijk ook een budget lijn. G+L redt het nog steeds.
    Was dit nuttig? Y/N

ℬℯℱ퓊풸퓀풾퓃'풩풾풸ℯ!™️

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Ze werken beiden met cnc machines, beiden met standaard lijnen, niks custom of customized. Zó kom ik er op. Maar jij je zin. PRS. Hamer. Jackson. Veel stabielere, betere kwaliteit (wat de facto de ondergang van Hamer betekende omdat kwaliteit voor alles ging).
    Ik snap je ook wel hoor, Orfie. Maar ik doelde meer op het feit dat de kwaliteitscontrole bij kleinere bedrijven vele malen beter kan worden gewaarborgd. Vlak vóór een instrument de shop (of fabriek) verlaat, vindt er een laatste controle plaats. Bij kleinere bouwers is dat vaak één persoon, of een klein handjevol lieden, die geen genoegen nemen met minder dan puur vakmanschap. Als een gitaar daar niet aan voldoet wordt daar óf actie op ondernomen dmv enkele broodnodige aanpassingen, óf ze gaan gewoon de deur niet uit.
    Bij hele grote bedrijven hoort het in principe hetzelfde te werken, maar dan zijn er ineens veeeeeel meer mensen betrokken in dat proces. En het is nu eenmaal een feit dat wanneer je redelijk anoniem je werk kan doen, je makkelijker bepaalde dingen door de vingers zal zien. Niet alleen omdat je jezelf daarmee wat vervelend werk kan besparen (het is tenslotte een heel 'gedoe', maar ook omdat al die gasten vaak het eindstation zijn van een vaste club mensen die voor elkaar verantwoordelijk zijn. Hoe minder gitaren er teruggefloten worden, hoe beter jij en je team functioneren. Natuurlijk hoort dat niet zo te werken en natuurlijk valt er uiteindelijk wel eens iemand door de mand, maar de druk is hoog. En waar er sprake is van druk zullen er fouten worden gemaakt. Het is een psychologisch verklaarbaar fenomeen. Bij een klein bedrijf zijn de lijntjes korter en de betrokkenheid groter.
    En daar komt een stuk bedrijfsvoering bij. De werknemers bij Gibson, zo is uit onderzoek gebleken, voelen zich niet goed behandeld en voelen zich gefrustreerd. Het 'hart voor de zaak' zal dan ook automatisch bij veel werknemers niet altijd even groot zijn, met een 'val maar kapot mentaliteit' als gevolg.
    Fender heeft het iets beter voor elkaar, maar ook daar hebben ze te maken met een deel van de hierboven geschetste problemen. En het kán anders, maar dat kost geld. Veel geld. En dat heeft dan weer z'n weerslag op de prijzen van hun producten, wat weer kan leiden tot lagere verkoopcijfers.
    Japanners hebben van 'nature', ook het gevolg van een geheel andere bedrijfsethiek overigens, een heel andere kijk op bepaalde zaken. Zij staan het niet toe om slechte producten af te leveren. Japanse merken leveren doorgaans ook verhoudingsgewijs de beste producten (prijs-kwaliteit).

En dan zijn er nog andere factoren. Alle grote merken leveren budget modellen, waarbij bewust geknibbeld wordt op kwaliteit, om zo goedkoop mogelijk te leveren. Dit soort instrumenten zijn ook niet te vergelijken met de top of the line producties van veel kleinere bedrijven, die het JUIST moeten hebben van een superieure kwaliteit.

En dan hebben we nog de Custom Shops. De instrumenten die dáár van de band rollen zijn doorgaans van een veel hogere kwaliteit, omdat het kleinschaliger is. Waarbij ik meteen de kanttekening moet plaatsen dat de Custom Shop van Fender van slechts een handjevol topbouwers in het begin is uitgegroeid tot een enorme fabriek, groter zelfs dan de hele fabriek van menig ander bekend gitaarmerk (Godin wellicht?).

Ergo, hoe kleiner hoe beter (want makkelijker te runnen en te overzien).

Het heeft dus niet zoveel te maken met de tools die ze tot hun beschikking hebben. Het is het lot van een mega selling bedrijf.

Overigens ben ik er van overtuigd dat het ook anders kan, maar dat zie je ALTIJD terug in de prijs. En zelfs bij Gibson zijn er bedrijfjes binnen het bedrijf waarin het WEL goed gaat, omdat ze kleinschaliger KUNNEN opereren en met minder personeel werken. Het clubje, verantwoordelijk voor de top of the line jazzbakken en akoestischen van Gibson zul je niet snel een 'slecht' product zien afleveren. Ik heb zelden (nooit eigenlijk) een beroerde Gibson L5 jazzbak gezien. Maar ja, dan praat je over gigantische bedragen. En ja, je betaalt dan voor een aanzienlijk deel voor de naam. Maar geloof me, dat zal Huber ook doen. Als je vakmanschap en exclusiviteit wilt uitstralen, dan is het marketingstechnisch vaak genoeg een goed idee om de prijs kunstmatig op te voeren, al is het maar om de klant het idee te geven dat ze iets exceptioneels in de handen hebben.
    Dat zie je ook bij bepaalde effecten. Aan materiaal kost het geen drol, maar toch zie je dat sommige relatief eenvoudige pedaaltjes voor bedragen van dik boven de €400,- worden verkocht.
    Ach, alles is relatief natuurlijk.

Senior Member

Standaard

Gibson maakt gitaren in Memphis, Nashville en Montana, de Customshop gitaren lopen daar dwars door heen wat een andere situatie is dan bij Fender waar CS echt een kleine afdeling is. Nouja, klein... maar goed, de Nashville gitaren mag je vergelijken met de Hamers USA, de Hubers en Fender CS stel ik me zo voor.
    Was dit nuttig? Y/N

ℬℯℱ퓊풸퓀풾퓃'풩풾풸ℯ!™️

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Gibson maakt gitaren in Memphis, Nashville en Montana, de Customshop gitaren lopen daar dwars door heen wat een andere situatie is dan bij Fender waar CS echt een kleine afdeling is. Nouja, klein... maar goed, de Nashville gitaren mag je vergelijken met de Hamers USA, de Hubers en Fender CS stel ik me zo voor.
    Ik heb begrepen dat Fender inmiddels meerdere Custom Shops heeft. Eén voor de CS productiemodellen, een 'shop' met de afmetingen van een flinke fabriek. En een veel kleinere Custom Shop waar ze hoofdzakelijk 'one offs' maken en zeer exclusief spul. Die laatste Custom Shop zou veel meer overeenkomsten vertonen met de originele Custom Shop uit 1987 (?).

Geen idee of dit waar is trouwens. Ik meen zoiets ergens vernomen te hebben.

Senior Member

Standaard

http://www.premierguitar.com/blogs/5...paul-recording

€2300.-
    En wat vinden de kenners ervan?
    Mwa...

Senior Member
    It's not how many notes you play, you just have to play the right ones! Like Freddie Green pumping great rhythm...Les Paul over Freddie Green.

Standaard

ff mijn 2 centen
    laatst eens op utube the gibson factory tour gezien
    wat een ongeloveloze puinhoop !
    het verbaasd me dat er bespeelbare gitaren uit dat hok komen

Standaard

^Stuur eens een link, ben benieuwd.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest Bekijk bericht
    ff mijn 2 centen
    laatst eens op utube the gibson factory tour gezien
    wat een ongeloveloze puinhoop !