Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
    Senior Member

Standaard Hoe werkt je sound op grote podia's

Na hard werken in de studio en veel gespeeld te hebben in cafeetjes en kroegen is het eindelijk zover. Ik mag 19 april in het paard van troje spelen. Ik weet veel van hoe het gaat kwa mix in kleine kroegen maar nu ik op een groot podium sta weet ik vrij weinig hoe je een goeie sound krijgt. Ik sta als lead gitarist en er komt een hele band achter met nog een andere gitarist, blazers sectie en backingvocals (lekker motown). Reken maar op 10 man. Hoe hard mag ik op het podium staan met zo'n band. Ik heb trouwens een fender super sonic 60watt versterker. Maar alles word natuurlijk met de PA uitversterkt, dus het is meer van hoe werkt de versterker met de PA samen. En waar moet ik op letten op een groot podium? en wat is het verschil van een kroegje en een zaal? En dat was eigenlijk mijn vraag.

Standaard

Hoi Robin,
    Supertof dat je daar mag spelen! Aangezien je met een band van 10 man speelt neem ik aan dat er ook een geluidstechnici aanwezig zal zijn. Misschien hem ff vragen? Ik wens je in ieder geval ontzettend veel plezier!

Sent from my SM-T210 using Tapatalk

Standaard

Hoe groter het podium hoe makkelijker het is... monitormix is dan wel belangrijker. Maar hoe groter het podium, hoe harder jij kunt. En eerlijk is eerlijk, dat speelt toch wel fijn Dat soort zalen heeft normaal ook goede technici, en ook dat werkt fijn. Maar bij Motown achtig werk heb je normaal ook weer geen sounds nodig die en mega volume nodig hebben. Ideale situatie is toch altijd dat je alles zonder monitor al kunt horen.

Recente ontdekking na een tip hier in een van de draadjes... als het ook maar even kan, en ik een eigen monitor heb wil ik de kick drum daarin. Niet dat je je er verder bewust van bent tijdens het spelen maar het helpt wel. Speelt toch lekker. Nooit begrepen waarom drummers dat altijd willen, maar het scheelt echt. Voor de rest, hoe minder je op de monitor nodig hebt hoe beter.

Standaard

trap niet in de val van grote podia.

omdat het geluid beter "weg kan" zet je snel je amp harder. Dat zal per direct een nucleaire oorlog van knoppendraaiers opleveren.

Zorg
    1) dat je niet opgefokt te snel gaat aftikken. Dus plan een momentje in dat je drummer voor het eerste nummer even naar een metronoom of MP3 luistert. (zeer belangrijk!)

2) Laat de PA het werk doen. Ietsje meer gas erop kan prima. Maar voor die extra anderhalve meter voor je amp te overbruggen. Je versterker ANDERS laten klinken (door de andere instellingen) maakt dat je extra factoren gaat toevoegen. Net op het moment dat je het niet wil hebben. Versterker harder maakt dat je pedaaltjes en gitaar "anders gaan reageren". Anders klinken. Als je gewoon de geluidsman het tekort aan volume laat oplossen zit je beter.

3) als blijkt dat de monitorman liever heeft dat jij podiumvullend volume geeft? Dan kun je altijd aan de knop draaien. Je versterker is volledig capabel om te hard te gaan. Ook in het paard.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaws77 Bekijk bericht
    Hoi Robin,
    Supertof dat je daar mag spelen! Aangezien je met een band van 10 man speelt neem ik aan dat er ook een geluidstechnici aanwezig zal zijn. Misschien hem ff vragen? Ik wens je in ieder geval ontzettend veel plezier!
    Dankjewel komt helemaal goed. Maar ik wil wel voorbereid zijn voor als ik met die man ga praten zeg maar. Niet elke geluidsman is de beste vooral vorige keer toen ik paard kwam was het bar en bar slecht. Zanger kon niks horen en je hoort wel eens wat van collega's

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Hoe groter het podium hoe makkelijker het is... monitormix is dan wel belangrijker. Maar hoe groter het podium, hoe harder jij kunt. En eerlijk is eerlijk, dat speelt toch wel fijn Dat soort zalen heeft normaal ook goede technici, en ook dat werkt fijn. Maar bij Motown achtig werk heb je normaal ook weer geen sounds nodig die en mega volume nodig hebben. Ideale situatie is toch altijd dat je alles zonder monitor al kunt horen.

Recente ontdekking na een tip hier in een van de draadjes... als het ook maar even kan, en ik een eigen monitor heb wil ik de kick drum daarin. Niet dat je je er verder bewust van bent tijdens het spelen maar het helpt wel. Speelt toch lekker. Nooit begrepen waarom drummers dat altijd willen, maar het scheelt echt. Voor de rest, hoe minder je op de monitor nodig hebt hoe beter.
    Ik ben heel gevoelig voor drums als het om hem horen in de mix gaat en of die goed kan groove. Dit is echt een top drummer dus zal zeker vragen om de kick in de monitor te krijgen, Geweldige tip dit!!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    trap niet in de val van grote podia.

omdat het geluid beter "weg kan" zet je snel je amp harder. Dat zal per direct een nucleaire oorlog van knoppendraaiers opleveren.

Zorg
    1) dat je niet opgefokt te snel gaat aftikken. Dus plan een momentje in dat je drummer voor het eerste nummer even naar een metronoom of MP3 luistert. (zeer belangrijk!)

2) Laat de PA het werk doen. Ietsje meer gas erop kan prima. Maar voor die extra anderhalve meter voor je amp te overbruggen. Je versterker ANDERS laten klinken (door de andere instellingen) maakt dat je extra factoren gaat toevoegen. Net op het moment dat je het niet wil hebben. Versterker harder maakt dat je pedaaltjes en gitaar "anders gaan reageren". Anders klinken. Als je gewoon de geluidsman het tekort aan volume laat oplossen zit je beter.

3) als blijkt dat de monitorman liever heeft dat jij podiumvullend volume geeft? Dan kun je altijd aan de knop draaien. Je versterker is volledig capabel om te hard te gaan. Ook in het paard.
    De drummer speelt waarschijnlijk op een click track dus het blijft wel lekker op de maat. En we gaan ook flink repeteren. En nog eens een generale repetitie.

Ja gas geven kan deze versterker prima zonder te gaan scheuren. Ik heb hem al helemaal uitgetest ik weet uit me hoofd dat die op 5 nog wel lekker clean blijft daarna gaat die op scheur en dat klinkt ook heerlijk power tube distortion <3. Maar met motown kan ik dat maar beter niet doen. Ik ga bij de soundcheck die we s'middags krijgen nog wel even kijken met mijn pedalen hoe dat werkt. Heb een ts9 en een fulldrive 2 mosfett wah wah en een micro vibe. Denk dat dat niet echt fout kan gaan. Maar op hard niveau klinkt de versterker altijd wel lekker. Maar wel een hele goeie tip dat ik niet voluit ga spelen anders word heel de podium mix een drama en was dat m'n laatste optreden

Nog een vraagje. Ik heb thuis 2 microfoons. Een sm57 en een akg condensator. Heeft een spl van 155db. Werkt een condensator op het podium ook? Lijkt me wel leuk op dat ding te gebruiken. Ik zie clapton op dvd's veel met condensators voor zijn versterker. En een sm57 mist toch net dat vlakke geluid als dat hoor in de studio.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robin... Bekijk bericht

Nog een vraagje. Ik heb thuis 2 microfoons. Een sm57 en een akg condensator. Heeft een spl van 155db. Werkt een condensator op het podium ook? Lijkt me wel leuk op dat ding te gebruiken. Ik zie clapton op dvd's veel met condensators voor zijn versterker. En een sm57 mist toch net dat vlakke geluid als dat hoor in de studio.
    Een condensator werkt live ook ja. Maar ik neem aan dat de dienstdoende technicus wel een voorkeur heeft voor de microfoon die hij graag gebruikt.
    Ten tweede zijn er heel veel albums met alleen een sm57 voor een gitaarversterker opgenomen. Hoor jij dan welke microfoon er gebruikt wordt op studio opnames? Die laatste opmerking van je is toch iets te kort door de bocht.

Standaard

Wat Skanky zegt. En niet alleen heeft die technicus zijn eigen voorkeur, hij heeft als het goed is ook gewoon een ruime voorraad microfoons. Standaard is dat voor de gitaarversterker de SM57, of heel vaak een andere, kan even niet op de naam komen. Soort Spongebob model... (maar dan niet geel en zonder neus) Die is volgens velen net iets beter. Condensator microfoons voor de gitaarversterkers zie ik ze eigenlijk nooit ervoor zetten.

Senior Member

Standaard

Ik gebruik of een sm57 of een sennheiser e906 dat sponge Bob model dus.
    De sm 57 vind ik persoonlijk voor rock en heftige muziek de mooiste mic, voor cleanere muziek vind ik de sennheiser e906 lekkerder, als je bijvoorbeeld in een disco soul of funkbas speelt.

Standaard

Klopt, dat is de mic die ik bedoel.

Senior Member

Standaard

excuses als ik een beetje kort door de bocht ben. Een sm57 is geweldig voor rock natuurlijk. Maar bij clean vind ik persoonlijk de sm57 veel minder. Condensator mic's heb ik heel het album door gebruikt met de producer. Ik heb natuurlijk ook de sm57 geprobeerd een keer maar ik miste de sound. Het warme laag vooral en er zat voor mijn oren teveel hoog in. Ik zie het ook heel erg weinig. Maar dat komt vooral omdat condensators duur zijn en niet tegen een stootje kunnen dacht ik dan..... Ze pakken wel wat meer ruimte geluid op dat is wel wat jammer. Maar ik zal wel vragen naar de spongebob. Want spongebob is cool. Je hoort het niet welke microfoon precies. Maar je hoort wel of die een goed of slecht geluid heb en daar gaat het uiteindelijk om

Maar de geluidtechnicus is dus de baas?
    Laatst gewijzigd door Robin...; 29 november 2013 om 20:54

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten