@ stijn
Jij radiust alleen met schuurblokken en niet met freesopstelling-gein?
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
Ik radius met de stanley n°5 en kleine radius malletjes.
Schuurblokken gebruik ik alleen om het uiteindelijk helemaal strak te zetten. Een radius schuren is weggegooid schuurpapier !
Een frees of schuuropstelling heb ik niet nodig, voor die paar keer dat ik het doe op een jaar pak ik mijn schaaf. Als die goed scherp is, is het op 10 minuten gebeurd !
s.
d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars
Als je schuurpapier verstevigd met tape aan de achterkant gaat het ook veel langer mee.
Ik radius met een frees en een radius-jig. Eerst de fretsleuven zagen, dan radius frezen (kun je gelijk de toets op dikte maken) en bij mn huidige projectje moet ik de fretsleuven nog ff wat extra uitzagen omdat ze net niet diep genoeg zijn.
Ik ben lange na niet goed genoeg met de schaaf om daar mee te kunnen radiussen.
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
Even snel tussendoor een fotootje van de gitaar (met mn onwijs gave Superdrive!) en dan weer studeren.
Genomen vlak voordat ruben m even getest heeft:
Morgen gaat ie weer uit elkaar en dan begint het schuurwerk.... bugh
teun
d'Alm Guitars op Facebook: d'Alm Guitars
nice! lijkt op een enkeldelige top? leuk ook dat je string thru body doet ipv de stoptail.
@stijn: hoe krijg je dan de radius er gelijkmatig in met een schaaf? dat zie ik me nog echt niet doen. Ik doe 't liever dan met schuurpapier en een schuur-jig.
Stanley nr 5 vlijmscherp zetten, en dan eerst wat groffer te werk gaan, met een malletje (ik gebruik zo'n under string radius mal) de groffe lijn van de radius aangeven, daarna telkens fijner en fijner schaven en telkens checken.
Als je er zo goed en wel bent, dan kan je met een radius blok de laatste kleine facetten wegschuren.
Zo'n grote hoeveelheid wegschuren met de hand vind ik weggegooid schuurpapier. Ik heb er te weinig controle over, ik ben sneller met de schaaf, maar het vergt wel wat handigheid.
s.
Favorieten/bladwijzers