Hey da's classy !! geen foto's van bouwproces koffer? Hoe heb je de binnenbekleding gedaan? Heb ik erg mee zitten sukkelen toen ik de koffer voor mijn dubbelneck moest herlayouten.
Hey da's classy !! geen foto's van bouwproces koffer? Hoe heb je de binnenbekleding gedaan? Heb ik erg mee zitten sukkelen toen ik de koffer voor mijn dubbelneck moest herlayouten.
- Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]
Helaas geen foto's van het bouwproces. Had ik, achteraf, misschien beter wel kunnen doen
Het frame is opgebouwd uit 11 mm dik vuren van de bouwmarkt. Dit is met een vingerlasverbinding aan elkaar gezet en er is een sponning uitgefreesd voor het triplex van de buitenkant.
Ik heb eerst aan beide kanten het triplex erin gelijmd en daarna, op de cirkelzaagtafel, het deksel eraf gezaagd. Zo heb je twee exact passende delen.
De voor- en achterkant zijn, met de kwast, op kleur gebracht met verdunde schellak met mahonie kleurstof en de randen met hetzelfde met zwarte kleurstof. Hierna zijn ze gespoten met blanke acryl lak (ik had hier nog een paar bussen van staan)
De sluitingen en stoothoeken zijn van de Gamma en de scharnieren zijn online besteld (Euro 5 voor 10 stuks + Euro 6 verzendkosten). Dit zijn speciale scharnieren waardoor het deksel op ca. 60 graden open blijft staan. Het handvat is ook online besteld maar is nog niet binnen.
De binnenbekleding bestaat uit 10 mm schuimrubber en een restant velours gordijnenstof dat ik bij een plaatselijk gordijnenatelier kon kopen. Op een paar plekken is het schuimrubber dubbel gebruikt.
Ik heb eerst het schuimrubber bekleed met het velours met Bison lijm uit een spuitbus en daarna de bekleding in de koffer gelijmd. De binnenbekleding bestaat uit losse stroken.
Het opbergdoosje is gemaakt van, met velours beklede, triplex.
Ondertussen ben ik er wel achter dat stoffeerder een vak apart is![]()
ik had bij bekleding eens isomo gebruikt en toen ik de lijm (weet niet meer welke) er op deed bleek dat die ideaal was om berglandschappen voor miniatuurtreintjes te maken, het vrat de isomo gewoon op![]()
Laatst gewijzigd door barno; 15 september 2013 om 12:07
Thanks!
Een koffer maken is best leuk werk maar je hoeft het niet te doen omdat je dan goedkoper uit bent. Die kant-en-klare koffers kosten geen drol meer. Met eigenbouw ben je duurder uit maar je hebt wél een koffer die precies op maat is.
Ik wilde een rechthoekige koffer en ik kon geen standaard koffer vinden op het web met de juiste afmetingen.
De laatste loodjes. Uitlijnen, laatste gaatjes boren, straks nog even afplakken en dan kan hij naar de spuiter. Ik ben benieuwd hoe hij eruit ziet als ik hem straks weer terug zie
![]()
ik vind het echt een karaktervolle gitaar.ook superpraktisch voor het monteren van de pots, die grote klankgaten.
Favorieten/bladwijzers