Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 136 van 164 EersteEerste ... 3686126134135136137138146 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.351 t/m 1.360 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

er zitten een paar goede tips tussen Marcel, thanks! (btw je blanke lak proces werkt heel goed bij striping maar bij de transparante kleuren in combinatie met lak zou ik toch voor een combinatie van nevelen en normale lak lagen gaan, lak smelt in de vorige laklaag dus voor hechtingissues hoef je niet bang te zijn en persoonljk probeer ik lakdruipers zo veel mogelijk te vermijden omdat de kans dat je door de lak heen schuurt bij een lakdruiper een stuk groter is dan wanneer je alleen een sinasappel huid wegschuurt )
    life sucks and then you die

Member

Standaard

Over transparante lak heb ik helaas geen tips. Ik heb het 1 keer in spuitbus gebruikt op een carved top en dan zie je bij een minimale hoeveelheid al dat lak zakt (en dus donkerder wordt waar het zakt). Later begreep ik dat je transparante lak niet kant en klaar moet kopen want dat is moeilijk te doseren, maar verdunt met compressor.

Veel mensen gebruiken te weinig blanke lak. Als je een bus leeg spuit op een gitaar is het natuurlijk niet zo dat er een mm lak op zit. Na uitharden is het echt maar een filmlaagje wat er overheen zit. Als je ook op youtube kijkt naar spuiters in gitaarfabrieken (factory tours) zal je zien dat die gasten veeeeeel blanke lak gebruiken. Een vriend van mij zit in de autoindustrie en ziet het zo: Er moet zoveel blanke lak op, dat het een spiegelend vlak wordt en net niet gaat druipen. En komen we gelijk bij de volgende tip....

Als je veel blanke lak gebruikt heb, heb je veel minder werk aan het wegschuren van sinasappelhuid. Ik gebruik zelf 2000 van M3. Ik zorg ervoor dat elk stukje lak dof is van het schuurpapier en ga dan polijsten met vloeibaar polijst (Vox Humana) of van M3 en gebruik dan een schuimpad voor schoefmachine.

Senior Member

Standaard

tis geen kwestie van geweldig veel lak maar vooral van ondergrond perfect voorbehandelen en daarna juiste lak-schuur en polishtechniek. Een mm dikke laklaag op een gitaar is niet de bedoeling hé...

Member

Standaard

Nee ben ik met je eens, maar als je kijkt hoeveel lak er tegenwoordig bij vanuit de fabriek op gespoten wordt (dat mag trouwen geen lak genoemd worden, eerder plastic) neigt het wel naar een mm toe te gaan.....

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel31 Bekijk bericht
    Nee ben ik met je eens, maar als je kijkt hoeveel lak er tegenwoordig bij vanuit de fabriek op gespoten wordt (dat mag trouwen geen lak genoemd worden, eerder plastic) neigt het wel naar een mm toe te gaan.....
    dat moet dan toch eerder in het budgetsegment zijn want bij kwaliteitsgitaren zie ik dat niet.

Member

Standaard

Het budget segment sowieso, maar ik denk niet dat dat bepalend is. Er wordt naar mijn idee ook meer lak gebruikt als er sprake is van een binding (scherpe rand) en of het een solide kleur is. Ik heb een Cort M600 maple top met binding. Die was niet goedkoop, maar er zit wel veel blanke lak op. Al met al ben ik van mening dat je altijd voldoende lak moet gebruiken want juist bij randen en hoeken zit je met polijsten het snelst door je lak heen.

Standaard

Ik heb een explorer met wat schade. Die wil ik repareren. Wat ik niet in dit forum vindt is het volgende. Ik wil de spuitbussen van motip acryl gebruiken.
    Er zit nu cellulose op de body. Die wil ik er zoveel mogelijk verwijden en vervolgens wil ik Motip filler in spuitbus vorm erop spuiten. En dan met Clou de gaten opvullen. En dan ect ect ect.
    Is Motip Filler een goede keuze of is het wijsheid de filler tip uit de eerste post te volgen.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

motip acryl is op zich niet slecht maar nog kwetsbaarder dan cellulose (en de uitharding duurt ook een stuk langer) , ik gebruik zelf nooit filler in spuitbus (ik wist zelf niet dat het bestond) maar als er putjes in je gitaar zitten dan vind ik een houtpasta of zelf een plamuur makkelijker
    de lak die er nu op zit is die dekkend ?
    life sucks and then you die

Standaard

Ik heb de gitaar ca 22jr geleden gebouwd. Met de kennis die ik toen (niet) had, gespoten met cellulose zwart en daarna met cellulose blanke lak afgelakt, gepolijst ect. Echter het hout heb ik helemaal niet voorbehandeld. Door de tijd heen is er hier en daar wat nerf naar voren gekomen. De laklaag is verder wel strak en dekkend. Met de kennis die ik hier nu wel opgedaan heb wil ik haar opknappen. Er zit aan de onderkant een beschadiging, een stukje hout is weg, en zit rondom in de butsen. Ook de naam op de headstok is verouderd en toe aan modernisering.
    Ik denk gezien je opmerking ik het maar weer bij cellulose laat en nu wel voorbehandel met filler maar dan uit de pot.
    Ik overweeg om de body creme te maken. Is het dan verstandig om de gehele zwarte laklaag te verwijderen? Of gewoon opschuren, filler eroverheen, butsen en beschadiging plamuren met Clou en hop creme spuiten die hap.
    Ik wil het nu gewoon goed doen en niet over 22 jaar weer aan de bak hoeven

een glimp

Senior Member

Standaard

ik zou 'm inderdaad gewoon goed opschuren maar waar de nerf zichtbaar/voelbaar is zal je waarschijnlijk tot op het hout moeten schuren, want dat kan je niet opvangen met vulwerk. Bijwerken waar nodig, dan primer (ook cellulose) opzetten. Die laag heel vlak schuren en dan de kleurlagen spuiten.
    Laatst gewijzigd door barno; 31 oktober 2013 om 20:22

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten