-
13 september 2013, 19:38
Over transparante lak heb ik helaas geen tips. Ik heb het 1 keer in spuitbus gebruikt op een carved top en dan zie je bij een minimale hoeveelheid al dat lak zakt (en dus donkerder wordt waar het zakt). Later begreep ik dat je transparante lak niet kant en klaar moet kopen want dat is moeilijk te doseren, maar verdunt met compressor.
Veel mensen gebruiken te weinig blanke lak. Als je een bus leeg spuit op een gitaar is het natuurlijk niet zo dat er een mm lak op zit. Na uitharden is het echt maar een filmlaagje wat er overheen zit. Als je ook op youtube kijkt naar spuiters in gitaarfabrieken (factory tours) zal je zien dat die gasten veeeeeel blanke lak gebruiken. Een vriend van mij zit in de autoindustrie en ziet het zo: Er moet zoveel blanke lak op, dat het een spiegelend vlak wordt en net niet gaat druipen. En komen we gelijk bij de volgende tip....
Als je veel blanke lak gebruikt heb, heb je veel minder werk aan het wegschuren van sinasappelhuid. Ik gebruik zelf 2000 van M3. Ik zorg ervoor dat elk stukje lak dof is van het schuurpapier en ga dan polijsten met vloeibaar polijst (Vox Humana) of van M3 en gebruik dan een schuimpad voor schoefmachine.
Regels voor berichten