Altijd leuk, zo'n najaar zonnetje
![]()
Altijd leuk, zo'n najaar zonnetje
![]()
Multi inzetbaar: Je kunt hem ook nog als schemerlamp gebruiken!![]()
Hmm, dat zou zo maar kunnen.
Het lijkt wel alsof het allemaal goed gaat, maar er gaat eigenlijk ook een heleboel niet goed.
Echt een leerproces. (dat kan eindigen als iets moois om naar te kijken)
Vraagje:
sealen jullie de gehele binnenkant?
In het boek van Bogdanovich zie ik dat hij wel de binnenzijde van de top geheel sealt met shellac, maar vreemd genoeg doet hij dat met de bodem niet.
Daar gooit hij alleen een laagje over de bracings om het mooi te laten lijken??
Het sealen van de gitaar ben ik alleen nog maar bij Bodganovish tegen gekomen. Ik ben zelf nog geen gitaren tegen gekomen die gesealed zijn aan de binnenkant. Nut en noodzaak weet ik niet. Het plaatje van de gitaar in de zon is erg mooi.
Niets menselijks is ons vreemd. Ik denk dat we allemaal fouten maken.
Het mooie van het leerproces is dat we die fouten de volgende keer (hopelijk) niet weer maken.
Ik weet dat de gitaren die ik bouw niet perfect zijn. Ik hoop wel dat iedere volgende weer iets beter wordt. Gelukkig is het alleen maar een schitterende hobby en geen wedstrijd![]()
Ik heb eens een tijdje op forums over de hele wereld zitten lezen.
Bogdanovich is bij lange na niet de enige.
Een aanzienlijk aantal oude gerenommeerde Spaanse gitaarbouwers deed het ook (een dun laag schellak aan de binnenzijde)
En tevens een groeiend aantal moderne bouwers. Waarom? ik weet er niet genoeg van om die vraag te beantwoorden.
Wat ik er van begrijp, zijn voornamelijk restaurateurs tegen het coaten van de binnenzijde.
Voornaamste reden is dat de restauratie van scheuren wordt bemoeilijkt, omdat de lijm niet houdt op de lak.
Tevens is een veel gehoord argument dat men het vroeger niet deed, dus kan men nu ook zonder.
Ook veel viool bouwers deden het al eeuwen geleden en kennelijk deed zelfs Stradivarius het ook, zij het met vernis (dat las ik op een Engelstalig forum)
Ik weet er ook allemaal niks van af, Grizzly (heb zelfs nog nooit een gitaarbouwboek in handen gehad), maar ik kan twee redenen bedenken waarom het afschermen van de binnenkant misschien nuttig kan zijn:
* Klankreflectie. Een glad(der) en hard(er) oppervlak weerkaatst de geluidsgolven beter en langer. Nadeel is dan misschien dat je ook de 'natuurlijke' (warme?) klank voor een deel wegneemt?
* Stabiliteit van het instrument. Een 'afgesloten' houten oppervlak is minder gevoelig voor het aanwezige vochtgehalte in de lucht, het neemt dus niet zo snel vocht op en droogt ook minder snel uit. Minder kans op barsten. Door een houten paneel langs beide kanten af te werken verklein je ook aanzienlijk het risico op kromtrekken (als test moet je eens een binnendeur slechts aan één kant schilderen..).
Zachtere houtsoorten reageren sneller op een schommelende luchtvochtigheid dan de hardere varianten die verwerkt zitten in een gitaarbody, vandaar misschien dat Bogdanovich enkel de binnenkant van het bovenblad afschermt?
Ik gok maar,
Tee.
Tee.
Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.
Favorieten/bladwijzers