Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 28 EersteEerste ... 5131415161725 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 274

Discussie: Simpel 6v6 of 6L6

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    En als dat rooster positief wordt tov de kathode?
    dan loopt de stroom de verkeerde kant op. Dat werkt niet.

Standaard

En als dat rooster positief wordt tov de kathode?
    Dan lijkt eventueel aannemelijk dat er misschien een stroompje naar de kathode gaat kopen?

Standaard

Ik ga aan den arbeid, stomme buizen ook op de vroege ochtend.

Senior Member

Standaard

Da's vaag. Op het moment dat het stuurrrooster positief wordt gaat deze net als de anode electronen aantrekken. En dan gaat er wel degelijk stroom lopen via die weerstand. Er is maar een plek waar die stroom vandaan kan komen. via de cap, en de anode weerstand van de vorige trap. En dan krijg je het blocking distortion effect om dat de koppelcap de verkeerde kant opgeladen wordt en als het signaal negatief wordt er onvoldoende signaal komt om de cap te ontladen. En vergis je niet in die stroom. Hoeveel? geen idee. zou je moeten meten. Opstelling maken. kathode op -2V, en dan op het stuurrooster (via een serie weerstand) een spanning toevoegen van -2V tot bijvoorbeeld +2V. dan kan je de spanningsval meten over de weerstand en weet je de stroom.
    theoretisch kan je een element laten doorbranden van een gitaar door de gridstopper (68K of 33K) weg te laten, de bias heet genoeg afstellen (-0.5V). Dan gaat er wel degelijk stroom lopen via het element. Dat samen met de inductie van de spoel. Nou dan wil ie wel.
    Nico

Senior Member

Standaard

Teken maar eens op je grafiek wat er gebeurt als er 9V signaal komt op de ingang van V1B. Dus die groene lijn laten lopen van 2.5V tot - 6.5V.
    Is dat dat grid-current limiting verhaal?

even over een eerdere post: kan ik dan die anodeweerstandverdeling niet gewoon toepassen? Niet 47k en 47k om op 9v uit të komen, maar de verdeling verschuiven naar 33k en 68k? Of denk ik nu të simpel?

Senior Member

Standaard

Je bedoeld: Kan ik niet gewoon wat anders erin gooien zodat ik dit hele verhaal heeeeel gaaaauuuuw kan vergeten en net doen alsof mijn neus bloed?
    Ik zou het niet weten
    Nico

Senior Member

Standaard

Juist, jij snapt hem.

Standaard

Da's vaag. Op het moment dat het stuurrrooster positief wordt gaat deze net als de anode electronen aantrekken. En dan gaat er wel degelijk stroom lopen via die weerstand. Er is maar een plek waar die stroom vandaan kan komen. via de cap, en de anode weerstand van de vorige trap. En dan krijg je het blocking distortion effect om dat de koppelcap de verkeerde kant opgeladen wordt en als het signaal negatief wordt er onvoldoende signaal komt om de cap te ontladen......
    Maar de stroom kan toch van de kathode komen? Van de gelijkstroom die door het buisje loopt. Mooi beeld overigens van het element en een eerste trap zonder gridstopper.

Senior Member

Standaard

De stroom door de buis komt alleen maar vanaf de kathode. Maar ipv door de Anode te lopen gaat er extra stroom lopen door de grid.
    Nico

Standaard

De stroom door de buis komt alleen maar vanaf de kathode. Maar ipv door de Anode te lopen gaat er extra stroom lopen door de grid.
    Ah, okee, dat begrijp ik/neem ik aan.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten