Huh ionisch is toch ook gewoon een modus..
Huh ionisch is toch ook gewoon een modus..
De facto: ja.
Alleen is het door de jaren heen gedurende de common practice periode synoniem geworden aan de majeur toonladder zoals de aeolische synoniem is geworden aan de natuurlijke mineur. Dit komt doordat deze twee toonladders uitermate stabiele harmonische progressies geven waardoor de tonica benadrukt wordt. De overige modi geven doorgaans een slechtere resolutie naar de tonica en neigen al snel naar de relatieve majeur of mineur als je met je harmonie niet oppast. Dit bedoel ik dan in de engere zin van modale muziek voor de CPP en niet in de context van mixolydisch bij blues of iets dergelijks (door de sterke subdominant - dominant - tonica relaties is het tonale muziek die gebruikt maakt van de mixolydische toonladder).
Het is vrij snobistisch en overbodig om elk stuk in majeur maar Ionisch te noemen (vanwege de synoniemen). Vandaar dat ik zei dat je geen modi nodig hebt om te harmoniseren, met je majeur en (natuurlijke) mineur kom je al een heel eind. Sowieso is het harmoniseren van modi vrij ongebruikelijk vanwege de niet-functionele akkoorden die daardoor uit voort kunnen komen. Voor de ene modus geldt dit meer dan voor de andere natuurlijk. Het karakter van een modus komt het best tot z'n recht bij horizontale harmonieen ipv verticale (waar onze huidige muziek grotendeels op gebaseerd is).
Ik heb een paar dagen ongerust zitten twijfelen of Gesualdo eigenlijk wist waar het over gaat, maar bovenstaande post stelt me dan weer gerust : het zal aan z'n communicatie gelegen hebben : iets waar ik ook niet in uitblink.
Dit is dan weer iets dat mij opnieuw doet twijfelen :'Sowieso is het harmoniseren van modi vrij ongebruikelijk vanwege de niet-functionele akkoorden die daardoor uit voort kunnen komen. Voor de ene modus geldt dit meer dan voor de andere natuurlijk. Het karakter van een modus komt het best tot z'n recht bij horizontale harmonieen ipv verticale (waar onze huidige muziek grotendeels op gebaseerd is).'
Harmoniseren : voor het harmoniseren van een toonladder ( harmoniseren = de akkoorden vinden die bij de toonladder- de keycenter of de tonalcenter -horen ) ga je de modes van die toonladder uitschrijven en tertsen stapelen . ELK akkoord is uniek , en hoort bij een specifieke modus van een specifieke toonladder: die zijn op zich ook altijd uniek.Dus wat ik eerder al schreef : die Dmin7 kan een ii, ii of een vi zijn, ook al hebben ze een gemeenschappelijke naam , het zijn ' andere' akkoorden ( enharmonisch ), omdat ze dan eigen zijn aan een bepaald tonal/keycenter. Enharmonisch zijn dus ook min7b5 en min6 akkoorden, om dezelfde redenen.Als je in de buurt van een piano bent ( op een gitaar heb je die mogelijkheid niet ) ,speel dan een mineur of een majeurakkoord akkoord met alle extenties ( 7,9,11 en 13 ). Dat verduidelijkt alles. Als je een mineur6 akkoord speelt is het andere 6 bij een Dorisch ( B) dan bij een ii of vi ( Bb ), dat bedoelde ik.
Modes zijn méér dan het benoemen van een rijtje noten met een Griekse term.De noten van een toonladder mag je opsommen in eender welke volgorde, voor mijn part c, f, g, d, a, e en b .
Met ' horizontaal' bedoelt men de ' melodie ' over een akkoordprogressie ( vergelijk het met het verhaal van een film ),' verticaal' is dan weer een verzameling noten ( meestal een modus voor diegenen die daar fan van zijn ) over elk akkoord , te vergelijken met een onderschrift bij een foto.
Genoeg onzin voor vanmorgen.
Haha
Ja, we kijken fundamenteel verschillend aan tegen het concept modus wat nogal eens tot spraakverwarring wil leiden. Jij meer vanuit alteratie-perspectief waardoor je extensies krijgt in je harmonie in een tonale context met duidelijke akkoordenprogressies (behoudens modale jazz). Ik meer vanuit melodisch perspectief waarbij de harmonie secundair is aan de melodie in een modale context zonder duidelijke akkoordenprogressies (dus voor de CPP).
Niets mis mee, en laten we hopen dat het hier bij blijft. Telkens discussiëren over hetzelfde door dergelijke verschillende opvattingen wordt inderdaad een beetje vermoeiend
Overigens volledig met je eens dat een modus toepassen meer is dan alleen een rijtje noten spelen. De modus zélf is natuurlijk wel een rijtje noten.
Laatst gewijzigd door Gesualdo; 26 augustus 2013 om 12:20
Favorieten/bladwijzers