-
26 augustus 2013, 10:28
Ik heb een paar dagen ongerust zitten twijfelen of Gesualdo eigenlijk wist waar het over gaat, maar bovenstaande post stelt me dan weer gerust : het zal aan z'n communicatie gelegen hebben : iets waar ik ook niet in uitblink
.
Dit is dan weer iets dat mij opnieuw doet twijfelen :'Sowieso is het harmoniseren van modi vrij ongebruikelijk vanwege de niet-functionele akkoorden die daardoor uit voort kunnen komen. Voor de ene modus geldt dit meer dan voor de andere natuurlijk. Het karakter van een modus komt het best tot z'n recht bij horizontale harmonieen ipv verticale (waar onze huidige muziek grotendeels op gebaseerd is).'
Harmoniseren : voor het harmoniseren van een toonladder ( harmoniseren = de akkoorden vinden die bij de toonladder- de keycenter of de tonalcenter -horen ) ga je de modes van die toonladder uitschrijven en tertsen stapelen . ELK akkoord is uniek , en hoort bij een specifieke modus van een specifieke toonladder: die zijn op zich ook altijd uniek.Dus wat ik eerder al schreef : die Dmin7 kan een ii, ii of een vi zijn, ook al hebben ze een gemeenschappelijke naam , het zijn ' andere' akkoorden ( enharmonisch ), omdat ze dan eigen zijn aan een bepaald tonal/keycenter. Enharmonisch zijn dus ook min7b5 en min6 akkoorden, om dezelfde redenen.Als je in de buurt van een piano bent ( op een gitaar heb je die mogelijkheid niet ) ,speel dan een mineur of een majeurakkoord akkoord met alle extenties ( 7,9,11 en 13 ). Dat verduidelijkt alles. Als je een mineur6 akkoord speelt is het andere 6 bij een Dorisch ( B) dan bij een ii of vi ( Bb ), dat bedoelde ik.
Modes zijn méér dan het benoemen van een rijtje noten met een Griekse term.De noten van een toonladder mag je opsommen in eender welke volgorde, voor mijn part c, f, g, d, a, e en b .
Met ' horizontaal' bedoelt men de ' melodie ' over een akkoordprogressie ( vergelijk het met het verhaal van een film ),' verticaal' is dan weer een verzameling noten ( meestal een modus voor diegenen die daar fan van zijn ) over elk akkoord , te vergelijken met een onderschrift bij een foto.
Genoeg onzin voor vanmorgen.
Regels voor berichten