Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 67 van 76 EersteEerste ... 17576566676869 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 661 t/m 670 van 752
    Member

Standaard

@ Grizzly.

Kun je walaba hout wel lijmen? Hoog olie gehalte, veel meer in vergelijking tot teak.

Walaba is redelijk zwaar, niet stabiel voor een tropisch zwaardere houtsoort, trekt, krimt, tordeerd, is met nomale spijkers ongeboord te bewerken, in Suriname alleen gebruikt voor daksingels, draadpaal (paal om prikkeldraad omheiningen mee te maken om de weilanden) af en toe een electriciteits paal, verder veel in gebruik voor de echte brandstapel (Hindoestaanse crematies) brand uitstekend, ook groen hout.

Splijt trouwens ook heel heel makkelijk.
    Dat is mede de reden dat die singels van walaba gemaakt worden, weinig arbeids intensief.

En ja, ik heb walaba heel veel in mijn handen gehad in Suriname, maar ik zie /zag voor walaba niet een guitaar bouw toekomst.

Wel in vele andere houtsoorten daar te vinden.

Groet Ray.
    Laatst gewijzigd door Ray_W; 1 juli 2013 om 20:47

Senior Member

Standaard

Hoi Ray,

Bedankt voor je inside info.
    Ik vermoed ook wel dat je gelijk hebt.

Omdat het een halve eeuw onder water heeft gestaan wil ik eigenlijk eens zien of dit hout zich nu veel beter laat gebruiken als standaard Wallaba.
    Op de site van houthandel VD Berg staat dat het zonder problemen goed te verlijmen is.
    http://www.vandenberghardhout.nl/nl/houtsoorten/walaba
    Inderdaad wel de neiging tot splijten.

Ik heb het verzaagd tot fretboard maat en laat het een paar jaar rustig drogen. Voorlopig stinkt het als een beer

En over die andere houtsoorten daar. . . . . Daar ligt inderdaad een schat aan hout op ons te wachten, hopelijk springen ze er verstandig en zuinig mee om.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Kijk, dat is eens een leuk stukje tekst, heb het opgeslagen, dat is niet iets wat ik nu nog helemaal wil doorlezen, heb wel de conclusie even doorgenomen.

Het gaat wel enkel over inlands hout. Dus ik weet niet hoe dat opgaat voor tropische houtsoorten, zit er geen verschil in celstructuur tussen tropisch en inlands hout?

Maar misschien moet ik mijn hout in het vervolg maar eens beginnen wateren, als zijnde: een paar baden buiten zetten, met stromend regenwater in ...

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    " Het gaat wel enkel over inlands hout. Dus ik weet niet hoe dat opgaat voor tropische houtsoorten, zit er geen verschil in celstructuur tussen tropisch en inlands hout?

Maar misschien moet ik mijn hout in het vervolg maar eens beginnen wateren, als zijnde: een paar baden buiten zetten, met stromend regenwater in ... "

s.
    Een paar weken geleden een meubelmaker in Vietnam -Haiphong bezocht.

Deze vakman kocht grote blokken mahony op, 60cm * 60 cm en wel groter ;lengte gemiddeld 4 mtr.

Voordat hij aan het verzagen begon werden deze blokken 4 - 6 weken in een speciaal daarvoor gemaakte put onderwater (stromend water) vastgemaakt / verankerd.

Hij had geen theoretische onderbouw, maar hij wist te vertellen dat hij dat zo had geleerd en het heel simpel was om zo te zorgen dat zijn op bestelling te maken meubelen niet tijdens het bewerken gingen scheuren.

Ook was het goed voor het eind gebruik, uiteindelijk geen ontevreden klanten.

En deze man was een vakman, man man man, wat een kunst werken, en al die MOP inleg, vooral die dragons natuurlijk.

Ik heb geen ruimte dit na te doen , maar in heel veel tropische landen ligt het ruwe hout / stammen geruime tijd in het water.

Misschien toeval dat het zo uitkomt door transport over water en het geen ruimte op land / in de werkplaats inneemt.

In ieder geval nu door mij in Vietnam, Thailand, Suriname en Brazilie waargenomen, Daar gaat het meestal om tropisch hardere houtsoorten. Misschien kort door de bocht maar is daar nu al de conclusie te trekken dat het misschien niet alleen voor inlands hout " werkt " .

Groet, Ray
    Laatst gewijzigd door Ray_W; 2 juli 2013 om 07:26

Senior Member

Standaard

Ha voila, naar zoiets was ik op zoek, merciekes !

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Ik weet dat meubelmakers het in Amerika ook doen.
    Houtbewerkers over de hele wereld die zich niet kunnen permitteren dat hout scheurt/kromtrekt, wateren hun hout al eeuwen.
    Het heeft niets van doen of de bomen in andere werelddelen al dan niet een andere cel structuur hebben. (wat ze overigens niet in die mate hebben)
    Het principe waar het om draait blijft het zelfde.
    Alle bomen hebben in meer of mindere mate cellulose/zetmeel/looizuren en zouten in en tussen de celstructuur. Dat spul zorgt er voor dat bomen meer of minder gevoelig zijn voor scheuren/kromtrekken etc.

Die stoffen wordt gradueel van buiten naar binnen vervangen door schoon water. Daardoor trekt en werkt het hout hoegenaamd niet meer als het daarna gaat drogen.
    Een voor ons tropische hardhout soort is trouwens op de plaats waar hij groeit ook gewoon een inlandse houtsoort

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Hier zie je een voorbeeld wat voor houtsoorten er zoal worden gerooid onder water.
    Erg gezocht hout dat ook een veel beter prijs oplevert.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Mooie plankjes
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

In het grijze verleden heb ik wel eens bijzondere houtsoorten voor inleg werk opgelat in de douch.
    Elke dag als we toch douchen gelijk even een paar minuutjes het hout laten doorweken.
    Op die manier kregen we mooie stukjes Cuba Mahony, Goudenregen of Japanse Kers, vrij van scheuren en kromtrekken.
    Alleen de granieten douch vloer had een paar kleurtjes gekregen die er nooit meer uit gingen.
    Moeders had met recht een reden tot mopperen

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Wie weet welke in Nederland groeiende houdsoort het hardst is?

Het is een houtsoort die eigenlijk vaak wordt genegeerd door zowel de meubelmaker als de muziekinstrument bouwer.
    (het is inderdaad ook wel een van de beste houtsoorten voor de open haard, ongelooflijk heet en weinig as).

Toch is het een bijzondere houtsoort die goed bruikbaar is voor de achterkant en zijkanten van klassieke/akoestische gitaren.
    Onder die genen die ermee gewerkt hebben zijn er zelfs die vinden dat de klank eigenschappen die van BRW benaderen !!!

Ik stel de vraag zodat we deze houtsoort weer eens beter leren waarderen/benutten

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten