Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 12 EersteEerste ... 89101112 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 118
    Senior Member

Standaard

ik heb dat hele telefunken-radio-lel weer spelend !

de eigenaar zal blij zijn ( al snap ik niet waarvoor ,.....erg zeldzaam/waardevol is die troep niet )

Ik had helaas geen EM80 ( katte-oog ) meer liggen in de "doos-met-ouwe-bewaar-bende"

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Om verwarring te voorkomen:
    G1 is het stuurrooster waar het signaal binnenkomt.
    G2 versnellen de electronen richting anode. De hoge stroom kan komen door
    De brom (je geeft aan 100Hz) zou kunnen door de toegepaste gelijkrichting. of een wat oude EL84 die aan het einde van zijn latijn is.
    Wat zijn de spanningen nu op de EL84?
    Dag iedereen, was er een weekendje uit dus ik kon niet reageren, sorry.

Wat cluseau zegt ga ik morgen eens proberen, dan zal ik ook de spanning eens opnieuw meten.
    Sorry voor mijn verkeerde benamingen voor de roosters, ik ga ze vanaf nu juist gebruiken
    De gelijkrichting is op dit moment een EZ81, de EL84 is nieuw en ook met een ander buisje is het probleem er, dus aan de buis zal het niet liggen.
    Zoals ik geleerd heb, meten = weten, dus morgen meer.

@gitaarnijboer: Ik neem aan dat je zorgen hebt over de aarding, maar die heb ik met kabels en soldeeroogjes gelegd, de alu staat hier niet voor in.
    De aluminiumfolie is een trukje dat ik zag in één van mijn synths, daar is de onderplaat een houten bord, bekleed met aluminiumfolie, om als afscherming te dienen. Geen idee of het werkt, maar als je 't niet probeert, heb je er ook niks aan.
    Daarbij gaat de folie ook als spiegel dienen als ik er een lichtje in plaats.

@7ender, de oude Telefunken radio waar ik in het begin van het topic over spreek, heeft (buiten de magic eye buis) uiteindelijk geen onderdelen geleverd voor dit projectje: de voedingstrafo was stuk. Overigens was dat wel een mooie radio, vond ik
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Standaard

Oke, heb een paar metingen gedaan:
    B+: 271 V

EL84:
    anode 262V
    g2 251V (ik stelde dat deze spanning hoger was dan de anodespanning, dat is dus niet waar, sorry)
    kathode 7,70V

heaters zijn 6,3V en g1 0V, zoals het hoort.

gridstroom is 7,8 mA. Biasstroom is 43,5 mA (gridstroom niet bijgeteld).

Het lijkt erop dat cluseau's trukje niet geholpen heeft . Ik heb een extra 100K weerstand over de caps geprobeerd, zowel voor als achter de smoorlus van de OT, maar dat maakt geen verschil in brom.
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 8 april 2013 om 12:35
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Oke, heb een paar metingen gedaan:
    B+: 271 V

EL84:
    anode 262V
    g2 251V (ik stelde dat deze spanning hoger was dan de anodespanning, dat is dus niet waar, sorry)
    kathode 7,70V

heaters zijn 6,3V en g1 0V, zoals het hoort.

gridstroom is 7,8 mA. Biasstroom is 43,5 mA (gridstroom niet bijgeteld).

Het lijkt erop dat cluseau's trukje niet geholpen heeft . Ik heb een extra 100K weerstand over de caps geprobeerd, zowel voor als achter de smoorlus van de OT, maar dat maakt geen verschil in brom.

Is ook niet zo gek, een stroom verhoging aan de andere zijde van 262/100000 maar 2.62 mA tov 43mA zal niet veel uitmaken maar wellicht had je een verbetering kunnen waarnemen. Stel even dat er 6 buizen aan deze tak gehangen hebben dan mag je toch wel uitgaan van zo'n kleine 10mA voor het ontvangdeel.

Probeer anders de stroom door de EL84 ook iets te verlagen door de kathodeweerstand wat groter te kiezen. Je stookt nu 11Watt, beetje veel hoor. Andere mogelijkheid is natuurlijk om de kathode te aarden en de roosterlekweerstand aan een negatieve voeding te hangen. Zou mijn voorkeur hebben.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Oke, bedankt! Ik zal de kathodeweerstand van de el84 wat verhogen.
    Er komt nog een magic eye in, die zal wat extra stroom trekken, en dan zie ik wel verder, hopelijk gaat het dan al wat beter
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

En anders gewoon een 100mA 4H choke gelijk uit de rectifier plakken. Ben je van al het gedonder af
    Nico

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    En anders gewoon een 100mA 4H choke gelijk uit de rectifier plakken. Ben je van al het gedonder af
    Misschien dat ik beter dat doe, spijtig dat mijn lokale elektronicawinkel geen spoelen meer verkoopt.
    Maar kan ik hiervoor misschien een gewone transformator gebruiken? Dus één kant als spoel gebruiken en de andere open laten?
    In het gaatje.

Standaard

Heb hier ééntje (6H, 200mA, 60ohm), wil ik wel ruilen voor een voedingstrafo uit een radio

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Misschien dat ik beter dat doe, spijtig dat mijn lokale elektronicawinkel geen spoelen meer verkoopt.
    Maar kan ik hiervoor misschien een gewone transformator gebruiken? Dus één kant als spoel gebruiken en de andere open laten?
    Volgens mij op zich kan het wel maar moet je wel alle laminaten op dezelfde wijze erin doen. En let op dat ze op dezelfde manier (boven vs onderkant) erin gelegd worden. Meestal zit er maar aan een kant isolatie oxidatie. En dan "E" van de "I" scheiden met een dun papiertje. Wie weet werkt het ook nog.
    Nico

Senior Member

Standaard

Daarnaast kan je de inductie gewoon meten:
    - Neem een 6V trafotje oid. Een potmeter van iets van 1K draadgewonden:
    - Zet de potmeter loper in serie met de spoel
    - en verbind de spoel en een van de potmeter buitenaansluitingen met de 6V
    - Draai de potmeter zo dat je precies de helft van de voedingsspanning meet over de spoel
    - Meet nu de weerstand over de potmeter. Dat is dan ook de weerstand over de spoel.
    - De spoel kun je nu loskoppelen
    - Meet nu de DC weerstand (weerstand van het koperdraad) en trek deze af van de gemeten waarde.

Wat je overhoud is de impedantie van de spoel bij 50Hz.

z (bij en spoel) = 2 x PI x L x f <=>
    L = z / (2 x PI x f) = z / 157.

L is in Henries.

Dit kan je trouwens ook doen met een onbekende kondensator. Alleen is de formule dan:
    z = (1 / 2 x PI x f x C) <=> C = 1 / (2 x PI x f x z) en je hebt geen koperdraad weerstand.
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 14 april 2013 om 10:42
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten